ervaringen met organisaties gezocht

Auteur Topic: ervaringen met organisaties gezocht  (gelezen 5315 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

auwb

• Gast
Gepost op: 17 mei 2008, 13:52:46
Beste mede hulpverleners,

Sinds een aantal jaren ben ik eerste hulpverlener bij diverse evenementen. Ik merk helaas steeds vaker dat de kennis van mijn collega's soms nog niet eens de inhoud van het basis oranje kruis boekje haalt.
Nu vind ik het helemaal niet erg om mensen dingen te leren, maar vind het ook wel prettig om dingen van anderen te leren en te weten dat de basis bij mijn collega's goed zit.

Wie heeft ervaringen met organisaties die eerste hulp/medische dienst verlening doen (ben inmiddels ook verpleegkundige) en wil die ervaringen delen?

Groet,

auwb

hansalmere

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2008, 10:26:22
zoek je dan organisatie waar jij je zou willen aanmelden ??

auwb

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2008, 13:57:47
Ja, op dit moment ben ik me aan het oriënteren wat voor organisaties er in de randstad zijn gevestigd (mogen wel landelijk werkzaam zijn), om me daar inderdaad in de toekomst eventueel bij aan te kunnen melden.
De oproep heb ik niet tot de randstad beperkt, omdat ervaringen van anderen je ervoor kunnen zorgen dat je op bepaalde punten zelf wat alerter wordt.
Iets wat ik nu bijvoorbeeld voor mezelf meeneem is dat ik in meer moet kijken naar de eisen die ze aan de mensen qua kennis en vaardigheden stellen.

Wat dat betreft zouden ervaringen sowieso leerzaam zijn, ook als ze zonder vermelding van de organisatie geplaatst worden.

auwb

hansalmere

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2008, 17:22:29
in mij taak als coordinator hulpverlening werk ik met een team samen wat bestaat uit leden van een EHBO vereniging waar een aantal leden dus danig niveau heeft dat sommige het misschien overdreven vinden wat zij meenenemen. maar deze discussie zijn hier al vaak genoeg gevoerd.
mocht je meer willen weten of komen kijken tijdens een inzet op 6 7 8 juni heb ik een groot evenement waar hun staan. stuur mij dan ff PB

hans

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2008, 19:48:53
Binnen de club waar ik verantwoordelijk voor ben, hebben we een kwaliteitsplan en hebben we een compententiemanagement programma voor de medewerkers..

Iedereen met een professionele houding en lichamelijk gezond kan bij ons aan de slag, echter wil je meer, zal je ook zelf moeten investeren in kennis en in tijd....  

Functie  :beschrijving
Evenementen Hulpverlener: Aanvangsfunctie, werkt uitsluitend onder begeleiding,    
Evenementen First Responder: Heeft meer dan 50 uur training gevolgd, en heeft een bepaalde vorm van praktijkervaring  
First Responder Basic: Is de aanvangsfunctie om Waterrescue-team, en SAR-team, Heeft goede fysieke en mentale conditie, heeft technisch inzicht,  training in incidentmanagement, kan zwemmen en is niet bang voor water, is bereid tot een tijdsinvestering voor trainingen en inzetten (gemiddeld 20 dagen per jaar en 28 avonden, Heeft meer dan 100 uur training gevolgd, en heeft een bepaalde vorm van praktijkervaring  
First Responder Intermediate: Is de gevorderde functie om alle teams, Heeft goede fysieke en mentale conditie, heeft technisch inzicht,  training in incidentmanagement, kan zwemmen en is niet bang voor water, is bereid tot een tijdsinvestering voor trainingen en inzetten (gemiddeld 30 dagen per jaar en 28 avonden, Heeft meer dan 200 uur training gevolgd, en heeft een bepaalde vorm van praktijkervaring    

Alle competenties worden gescoord, en alle praktijk en trainingsmomenten houden vrijwilligers bij in Logboeken en door de instructeurs vast gelegd in competentieformulieren.

Alle vrijwilligers moeten niet bang zijn om smerig, nat en moe te worden, maar dan maak je ook veel mee en doe je veel praktijk ervaring en werk je in een team, die uiterst gemotiveerd is een hoge kwaliteit van zorg en dienstverlening wilt bieden..

Naar mate de vrijwilliger meer investered in MedicalRescue.NL investeren wij meer in interne en externe opleidingen en trainingen en oefeningen.

We hebben de mogelijkheid om meerdere momenten eens te komen kennismaken op een evemement..  Het is zelfs mogelijk voor een Grandprix van 9 en 10 augustus een gratis trainingsdag mee te volgen, voor mensen die de dagen wil komen helpen..

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2008, 20:06:48
Er zijn veel organisaties in nederland die eerste ( medische ) hulp op evenementen aanbieden.
Je hebt de:
Medical Assistance International ( MAI )
Stichting Medische Ondersteuning Sportevenementen ( MOS )
Event Medical Service ( EMS )
Service Medical
Medical Rescue
EHBO diensten Nederland
Medic Event support
Plaatselijke EHBO-verenigingen
Rode Kruis
etcetera

Ik heb ervaring met het Rode Kruis. De samenstelling verschilt per afdeling, een studentenstad heeft veel studenten, een slaperige plattelands afdeling meer mensen boven de 35/40. Het opleidingsniveau is kwa ehbo gelijk, alleen heb je door de grote variatie aan mensen andere tempo's van leren en begrijpen.

Ook Stichting MOS heb ik ervaring mee, Zij verlenen hoofdzakelijk hulp bij sportevenementen en met professionele hulpverleners. Er lopen dus eigenlijk alleen mensen met een medische achtergrond rond. Iedereen is er erg vriendelijk, en de hulp aan slachtoffers goed.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

auwb

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2008, 19:42:26
Hansalmere, er is een PB naar jou verstuurd.
Rescue, als ik jou verhaal zo lees gaat het dicht tegen professioneel aan zitten qua tijdsinvestering of zie ik dat dan verkeerd?
Golly, bedankt voor de indruk die je van de organisatie gegeven hebt.

Dank voor de reacties!

auwb

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2008, 23:26:40
Rescue, als ik jou verhaal zo lees gaat het dicht tegen professioneel aan zitten qua tijdsinvestering of zie ik dat dan verkeerd?

Voor de functies van First Responder Basic is het een vergelijkbare tijdsinvestering, als bij de vrijwillige brandweer zitten of bij de KNRM..,
Voor de mensen die alleen evenementen en demonstraties willen doen.. Die hebben meer vrijheid en een veel geringere tijdsbesteding en toch zeer leerzame ervaringen en trainingen..

Vroeger zijn we gestart dat iedereen alles kon en mocht, en daar zijn we van terug gekomen, want er waren te veel mensen die wel trainingen volgde maar geen evenementen wouden draaien, om dat de achter achter neef, van de vader van de buurvrouw jarig was. of met moeder de vrouw boodschappen moest doen.  En bij elk evenement weer..  Daarom hebben we eind vorig jaar een verandering door gebracht..  Dat heeft ons vrijwilligers gekost, maar inmiddels ook een hoop nieuwe gemotiveerde vrijwilligers opgeleverd..

auwb

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 21 mei 2008, 21:51:29
Rescue, bedankt voor de uitleg. Ik ga het in overweging nemen. Mocht ik nog vragen hebben dat laat ik het weten.

Zijn er mensen die ervaring hebben met EMS (Event Medical Service)?

hansalmere

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2008, 21:59:12
persoonlijk nooit mee gewerkt maar volgens mij wat ik hoor om mij heen geen wanklanken. je moet je afvragen hoeveel tijd en inzet wil je aan je hobby geven dat is denk ik heel belangrijk bij dit soort organisaties