bloedsuiker meten en snel werkende glucose inspuiten

Auteur Topic: bloedsuiker meten en snel werkende glucose inspuiten  (gelezen 15231 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joost -VIG-

• Gast
Reactie #50 Gepost op: 10 juni 2008, 11:49:46
Maar die voor die metingen en het toedienen van O2 hoef je niet een BIG registratie hebben  ^-^

Ja dat klopt dat je hiervoor niet BIG geregistreerd hoeft te staan, maar dan loop je spaak, je hebt de waardes maar kan hier vervolgens niets mee doen. Dat is een beetje het hekel punt. Het moet wel doel hebben wat je aan het doen bent. Bovendien zal een ambu vpk altijd zijn protocolletje afdraaien en zelf metingen verrichten. Dus als men dat wil gaan doen als EHVer prima, maar met wat voor doel dan? Omdat het echt zin heeft of omdat het wel aardig staat  Oeps gevaarlijke vraag :-\.

Verder ben ik het helemaal met Jim eens. Een arts die een EHVer een opdracht geeft is een zeldzaamheid en bij mijn weten nooit voorgekomen, en dus niet in aanmerking komen om een handeling te doen.

Dan rijst mij de vraag op bij het kopje in een noodsituatie. Is daar dan niet de eis gesteld dat men bekwaam moet zijn? Anders zou je meer schade toebrengen dan je iemand vooruit helpt. Ik zie ook staan dat men er zeker van moet zijn dat bevoegde/deskundige hulp te laat aanwezig zou zijn. In hoeverre zou dat hier aan de hand zijn met alle ambu,s / heli,s / HAPs en dergelijke? Naar een ECHTE noodsituatie neem ik aan dat ze binnen de norm bij je staan, enkele uitzonderingen daar gelaten. Kunnen wel veel mooie scenario,s bedenken, maar op een gegeven moment zijn die zover gezocht.

Nog bedankt Jim voor de aanvulling over het autorisatie verhaal, maar ik was er bijna haha

Groetjes

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #51 Gepost op: 10 juni 2008, 13:28:06
Nee, niemand hoeft bekwaam te zijn in noodsituaties... je moet het echter wel kunnen uitleggen en je hoeft geen dingen te doen waar je niet bekwaam in bent... Je moet iemand naar eer en geweten helpen.

Dus een EHBO-er mág, maar hoeft niet, injecties toe te dienen in een noodsituatie...
Arts  www.alphalog.nl

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #52 Gepost op: 10 juni 2008, 13:46:09
Nee, niemand hoeft bekwaam te zijn in noodsituaties... je moet het echter wel kunnen uitleggen en je hoeft geen dingen te doen waar je niet bekwaam in bent... Je moet iemand naar eer en geweten helpen.

Dus een EHBO-er mág, maar hoeft niet, injecties toe te dienen in een noodsituatie...

Je moet jezelf bekwaam achten tot het uitvoeren van een voorbehouden handeling in een noodsituatie en dit kunnen bewijzen zoals eerder aangegeven.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #53 Gepost op: 10 juni 2008, 20:44:58
maar die noodsituaties gaan dan weer niet op voor ambulanceverpleegkundigen.......kom ik bij een noodsituatie dan zal ik mijn protocol toch moeten volgen......even voor de duidelijkheid
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 12 juni 2008, 09:11:56
maar die noodsituaties gaan dan weer niet op voor ambulanceverpleegkundigen.......kom ik bij een noodsituatie dan zal ik mijn protocol toch moeten volgen......even voor de duidelijkheid

Dat geld ook voor georganiseerde vormen van eerste hulp..

Voorbeeld,  Bij SMR zijn genoeg mensen die vanuit hun hoofdberoep bevoegd en bekwaam zijn om een infuus te zetten in geval van noodsituaties. Toch mogen ze dt binnen het optreden van SMR niet zelfstandig doen.

Dat klinkt gek, maar er zijn genoeg redenen om dat niet te willen. Daarom organiseren we moeten onze hulpverlening zodnig dat die gele auto er snel kan zijn.  En door je hulpverlening goed te organiseren, bespaar je minuten, waardoor die gele auto er al snel is dat je niet eens aan dat soort handelingen niet nodig zijn.  
Epi-pen is bij ons trouwens wel goedgekeurd. voor elke bekwame medewerker..