bloedsuiker meten en snel werkende glucose inspuiten

Auteur Topic: bloedsuiker meten en snel werkende glucose inspuiten  (gelezen 15251 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 20 mei 2008, 08:40:27
iedereen tot nu toe bedankt voor de antwoorden
mochten jullie nog meer hebben plaats ze we leren hier allemaal van

gr amstaf3
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #31 Gepost op: 29 mei 2008, 17:34:45
Wanneer mag je een handeling uitvoeren:
- als het niet bij wet is verboden
- als het niet door werkgever (lees onder wiens verantwoordelijkheid je werkt) verboden is.
- als je bekwaam bent, en over de juiste hulpmiddelen beschikt, om de handeling uit te voeren,
- als het een, door de maatschappij aanvaard, risico met zich mee brengt
- als het een relevante meerwaarde voor het so heeft

Joost -VIG-

• Gast
Reactie #32 Gepost op: 6 juni 2008, 12:23:34
Bloedsuikerwaarde prikken behoord tot de risicovolle handelingen. De wet stelt dat deze hetzelfde benaderd dient te worden als de voorbehouden handelingen.

Glucagon spuiten = injecteren en dus een voorbehouden handeling en mogen absoluut niet door leken uitgevoert worden. De wet BIG stelt dat risico/voorbehouden handelingen alleen beroepsmatig uitgevoerd mogen worden en dat er niet vollop geexpetimenteerd mag worden door derde. EHVers kunnen zich niet verschuilen achter het feit dat een moeder haar kind insuline prikt. Dat een EHVer niet mag injecteren lijkt me duiderlijk. Waarom zou een EHVer dan bloedsuiker willen prikken als deze toch weinig met deze waarde kan? Kan een EHVer wel een waarde interperteren ? De ene EHVer zal hier deskundiger in zijn als de andere. Een beetje hetzelfde verhaal als tensie meten door EHVers. Waarom en met wat voor doel zou men dat willen? Als iemand diabeet is kom je daar snel genoeg achter door kennisen/familie en de meeste diabeten weten prima zelf wat ze moeten doen. Op jullie werkveld zal er ook als het goed is snel een ambu tp zijn en kan dan vervolgens de metingen verrichten.

Het stukje dat iemand zei dat je bekwaam moet zijn klopt. MAAR er is altijd een opdracht van een arts nodig. Een arts moet er zeker van zijn dat de gene die de opdracht krijgt bekwaam is. Een arts zal een EHVer niet bekwaam achten en dus NIET de opdracht geven.

Waarom er zoveel verwarring ontstaat is omdat de wet BIG een kader wet is. Deze wet steld de kaders waarin de handelingen vericht mogen worden. Het vervelende is eigenlijk dat een ieder het anders kan interpreteren of anders WIL interpreteren. Maar ik vind de kaders wel duiderlijk genoeg dat een EHVer zich nooit op verpleegkundig gebied kan manifesteren.

Kanarie

• Gast
Reactie #33 Gepost op: 6 juni 2008, 12:35:08
Wat nou als de EHV-er een verpleegkundige is (of arts?) vind je het dan wel kunnen of zullen we aanhouden "je bent ingezet als EHV-er en dus doe je het niet"?

Joost -VIG-

• Gast
Reactie #34 Gepost op: 6 juni 2008, 12:51:48
Een verpleegkundige is geautoriseerd op zijn werkplek. Buiten zijn of haar werkplek is de verpleegkundige onbevoegd. Als een verpleegkundige naar een ander ziekenhuis solliciteerd moet deze weer helemaal geautoriceerd worden. Dus in die zin zeg ik zeker, je bent ingezet als EHVer dus je bent EHVer. Dit zeker om verwarring te voorkomen. Een verpleegkundige heeft ook toestemming nodig van een arts om handelingen uit te mogen voeren. In het verpleegkundig werkterein gebeurd dit vaak d.m.v. protocollen die voor de arts in staan.

Artsen zijn zelfstandig bevoegd en zijn in principe niemand verandwoording schuldig. In die zin kunnen zij inderdaad in de hoedanigheid van EHVer handelingen uitvoeren waarvoor deze zich bekwaam acht. Maar waarom zou een arts die het erg druk heeft en lange dagen maakt zich ergens uitlenen als EHVer  :-[ ? Ik heb die weinig meegemaakt. Wel huisartsen die het leuk vinden bij bepaalde sportevenementen te zijn. Ik zie her en der wel geneeskunde studenten maar die zijn nog niet afgestudeerd en dus nog geen dokter. Zijn er ook arts-assistenten die EHV diensten doen ? Hoe gaan deze daarmee om ? Ik neem trouwens ook aan dat als je arts bent, dat je je kenbaar maakt als arts en niet als EHVer. Dus in die zin zit er wel een wezelijk verschil tussen een verpleegkundige die als EHVer ingezet wordt en een arts die in theorie als EHVer word ingezet.

Cees1956

• Gast
Reactie #35 Gepost op: 6 juni 2008, 14:01:56
Ik ben geen Daibeet maar heb diabetes en ben toevallig ook EHBO'er en BHV'er.
Ik moet er niet aan denken dat de eerste de beste EHV'er mij wat voor injectie dan ook geeft voor mijn diabetes. Ze hebben de kennis en ervaring niet om de symptomen te onderkennen en de juiste diagnose te stellen.
Sommige symptomen voor een Hypo of een Hyper zijn dezelfde. Als ze dat verkeerd interpreteren gaan ze injecties geven die juist het tegenovergestelde effect hebben.
Toen ik van de Diabetes verpleegkundige instructie kreeg over de Glucagen injectie, werd mij op het hard gedrukt om deze NOOIT maar dan ook NOOIT aan een EHBO'er te geven. Deze mensen zijn dan zo gefixeerd op het feit dat ze eindelijk ook eens een injectie mogen geven, dat ze niet de handleiding lezen en er voor zorgen dat de werkzame stof teniet gedaan wordt. Als een EHBO'er zonder kennis van zaken zo'n injectie gaat geven, laat dan alvast de ambulance bellen. Zij geven een zak glucose en ik kom vanzelf weer bij.

Kortom de opleiding EHBO'er geeft veel te weinig kennnis over diabetes, dit is een tekortkoming maar helaas waar. Misschien dat dat nog verbeterd daar diabetes steeds meer voorkomt.

Cees

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #36 Gepost op: 6 juni 2008, 16:40:38
is het niet zo dat je alleen onder de WET BIG valt als je ook daadwerkelijk tot de artikel 39 beroepen hoort, m.a.w. als een EHV'er daar niet in benoemd is, heeft hij niets te maken met de wet big en zijn er andere juridische zaken waaraan hij moet voldoen, maar zover ik weet heeft een EHV'er niets te maken met de wet BIG aangzien hij niet onder de genoemde beroepsgroepen valt.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #37 Gepost op: 6 juni 2008, 22:13:27
is het niet zo dat je alleen onder de WET BIG valt als je ook daadwerkelijk tot de artikel 39 beroepen hoort, m.a.w. als een EHV'er daar niet in benoemd is, heeft hij niets te maken met de wet big en zijn er andere juridische zaken waaraan hij moet voldoen, maar zover ik weet heeft een EHV'er niets te maken met de wet BIG aangzien hij niet onder de genoemde beroepsgroepen valt.

Mmm dat zou wat zijn zeg, zou je je als verpleegkundige ook ineens gewoon EHV-er kunnen noemen en dan alle handelingen mogen verrichten die je normaliter niet mag doen, maar nu ineens wel omdat je EHV-er bent en je niet aan de BIG-wet hoeft te houden.
Dan zou de wet BIG impliceren dat de maatschapij beschermd moet worden tegen allerhande plegen die voorbehouden en risicovolle handelingen willen verrichten... Het is een omisie van de wetgever dat de wet BIG zich niet specifiek uitlaat over medische-, verpleegkundige-, voorbehouden- en risicovolle handelingen door niet-deskundigen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Kanarie

• Gast
Reactie #38 Gepost op: 6 juni 2008, 22:44:42
Kan een arts worden ingezet als EHV-er? (praktisch? verzekeringstechnisch? wettelijk?)

Joost -VIG-

• Gast
Reactie #39 Gepost op: 7 juni 2008, 19:01:29
Tuurlijk kan een arts ingezet worden als EHVer. Er is geen wet die beschrijft dat dat niet mag. Maar het is in mijn ogen niet praktisch. Je moet naar kennis en kunde handelen. Verzekeringstechnisch...tja....ben niet zo thuis in de verzekeringen:P dus daar kan ik geen andwoord op geven.

Goeie opmerking joffry. In mijn lesboek over de wet BIG ( zie deelkwalificatie 304/402 ) staat duiderlijk dat handelingen alleen beroepsmatig uitgevoerd mogen worden, met mantelzorg als uitzondering dus niet op vrijwillige basis als het zijnde bijvoorbeeld EHVer/BHVer etc etc.

Aantal jaar geleden, toen ik 15/16 was, was ik ook een fanatieke EHBOer en dacht dat dat allemaal best wel kon. Maar ben inmiddels ouder en (iets) wijzer geworden en heb inmiddels een diploma aan de haak dat ik kan doen wat ik wil en ga verder leren. Dus misschien is dat de tip van de week :P.

Groetjes