bloedsuiker meten en snel werkende glucose inspuiten

Auteur Topic: bloedsuiker meten en snel werkende glucose inspuiten  (gelezen 15234 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 9 juni 2008, 13:54:06
Misschien hier even een nieuw topic over beginnen?
kan een leuke discussie worden ;)
in  ehbo gedeelte?

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 9 juni 2008, 14:28:38
Bloedsuikerwaarde prikken behoord tot de risicovolle handelingen. De wet stelt dat deze hetzelfde benaderd dient te worden als de voorbehouden handelingen.

Waar staat dit ?, welke wet en welk artikel..  (En ik vraag dat niet zo maar.. !!, Deze discussie heb ik al 1000 keer gevoerd.. En hiier op het forum staan daar vele voorbeelden van..  )

Waarom er zoveel verwarring ontstaat is omdat de wet BIG een kader wet is. Deze wet steld de kaders waarin de handelingen vericht mogen worden. Het vervelende is eigenlijk dat een ieder het anders kan interpreteren of anders WIL interpreteren. Maar ik vind de kaders wel duiderlijk genoeg dat een EHVer zich nooit op verpleegkundig gebied kan manifesteren.

De Wet BIG is een wet als alle anderen.. Het is geen Kader wet in publiek rechtelijke zin..  De wet beschrijft wat Wettelijk Voorbehouden Handelingen zijn.  Deze moet je niet verwarren met Instellings Voorbehouden Handelingen..  Er is nog een Wet die voorbehouden handelingen benoemt en dat is de wet WOG.

Een EHV-er die als passant hulp verleent.. mag dat doen wat noodzakelijk is, min of meer ongeacht wat zijn vooropleiding is.  Een arts kan ook een passantenhulpverlener zijn en verleent dan gewoon eerste hulp.

Een EHV-er die een DIENST verleent, (bijvoorbeeld in het kader van evenementen hulpverlening) , werkt meestal voor een instelling.. Die instelling behoort per functie, taakgebeid voor te schrijven welke handelingen die iemand mag doen en welke niet onder de vlag van de DIENST.
Deze DIENST moet voldoen aan de eisen van de wet op Koophandel, En de instelling zal op een of andere manier de kwaliteit van de dienst moeten garanderen.. (Product/ Dienst aansprakelijkheid, Eisen IGZ.)

Een Arts die werk voor een instelling, die heeft zich te houden aan de kwaliteitsnormen van de instelling, cq. zijn werkgever.. (of hij/zij moet er niet voor gaan werken..).  Verzekeringstechnisch levert de Arts gewoon eerste hulp en dat valt gewoon onder zijn haar beroepsverzekering.

Mag een EHV-er iets intra-musculair inspuiten.. Een eenduidig antwoord is niet te geven. Dat hangt dus enorm van de situatie af..

We hebben de discussies ook gevoerd met IGZ en de ketenpartners van de organisatie waarvoor ik mede verantwoordelijk ben..  En deze redenering is getoets door inmiddels vijf inspecteurs van IGZ..

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 9 juni 2008, 15:00:46
Een verpleegkundige is geautoriseerd op zijn werkplek. Buiten zijn of haar werkplek is de verpleegkundige onbevoegd. (...)

Joost,

Is het niet zo dat een verpleegkundige bevoegd is dmv zijn diploma en de bijbehorende examenonderdelen? En dat diploma is niet alleen op de werkplek geldig. Toch?

Joost -VIG-

• Gast
Reactie #43 Gepost op: 9 juni 2008, 15:43:32
Hoi Pleegje

Eerste gedeelte ben ik met je eens. Dat diploma is uiteraard overal inzetbaar. Ik heb niet gezegt dat je buiten je werkplek geen verpleegkundige meer ben. Wat ik wel zei is dat je bij je nieuwe werkgever weer geautoriceerd moet worden om de handelingen weer te mogen doen. Dat zal per instelling afhangen hoe dit eruit zal zien. Dit klopt toch ? Corigeer me als ik de mist in ga. :-[ Toevallig switsch ik momenteel ook van werkgever en ik moet voor mn VIG handelingen weer geautoriceerd worden en de overige handelingen die ik in mn opleiding tot niv 4 vpk krijg wordt gewoon weer gedoseerd/geoefend en moet aan bepaalde eisen voldoen voordat deze word afgetekend. Klinkt wel bekend toch?

Resque met jou ga ik de discussie niet meer aan want dat heeft geen zin. Jij interperteerd de BIG toch op de manier zoals jij die wil zien. De lesboeken van VIGers/verpleegkundige ( Deelkwalificatie 304/ 402 ) laten niets aan duiderlijkheid over. Staat er letterlijk in dat de wet BIG een kaderwet is, dat inhoud dat de grenzen ( kaders ) waarbinnen de handelingen uitgevoerd mogen worden is geregeld. EHVers hebben hier niets mee van doen en hebben dus automatisch niets van doen met voorbehouden handelingen omdat deze handelingen alleen beroepsmatig uitgevoerd mogen worden. Dus er is zeker een eenduidige manier van andwoorden of een EHVer iets IM mag spuiten en dat is NEE! Of gaan we de landelijke lesstof voor beroepsoefenaars in de zorg met name niv 3/4/5 ter discussie stellen ?

Hmmm heb me weer erg laten gaan geloof ik ;) Maar deze handelingen nemen een bepaald risico met zich mee en je bent wel met mensenlevens bezig. Het heeft mij ook wat uurtjes in het praktijklokaal gekost en aardig wat tijd om het samen met een werkbegeleider op de afdeling de handelingen te doen zodat ik echt bekwaam ben om mn werk goed te kunnen doen. Het gaat allemaal zomaar niet! Stel nou in het gekke geval dat EHVers met intra-musculaire spuiten glucagon rond gaan lopen en het gaan gebruiken, wat is het volgende dan ? IV therapie ? Waar houd het dan vervolgens op en waarin kunnen de plegen waarvoor dit eigenlijk is bedoeld zich in onderscheiden ? Waarom zijn ambu vpk,s dan zo hoog opgeleid en hebben jaren ervaring nodig op ziekenhuis afdelingen, IC / SEH / Anesthesie als het toch allemaal door EHBOers kan gebeuren ? Zou wel aardig wat geld schelen denk ik als het allemaal zo makkelijk lag.

Nou ben benieuwd naar de reacties. Voor collega,s die nieuwsgierig zijn geworden, lees de paragraaf over de BIG nog eens keer in je deelkwalificatie 304/402 en dan krijg ik het denk ik wel terug als ik iets verkeerds heb opgevat. Zou zomaar kunnen natuurlijk. Had wel een 9,5 gehaald met die toets !! ;D

Groeten

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 9 juni 2008, 22:42:37
Hoi Pleegje

Eerste gedeelte ben ik met je eens. Dat diploma is uiteraard overal inzetbaar. Ik heb niet gezegt dat je buiten je werkplek geen verpleegkundige meer ben. Wat ik wel zei is dat je bij je nieuwe werkgever weer geautoriceerd moet worden om de handelingen weer te mogen doen. Dat zal per instelling afhangen hoe dit eruit zal zien. Dit klopt toch ? Corigeer me als ik de mist in ga. :-[ Toevallig switsch ik momenteel ook van werkgever en ik moet voor mn VIG handelingen weer geautoriceerd worden en de overige handelingen die ik in mn opleiding tot niv 4 vpk krijg wordt gewoon weer gedoseerd/geoefend en moet aan bepaalde eisen voldoen voordat deze word afgetekend. Klinkt wel bekend toch?

Resque met jou ga ik de discussie niet meer aan want dat heeft geen zin. Jij interperteerd de BIG toch op de manier zoals jij die wil zien. De lesboeken van VIGers/verpleegkundige ( Deelkwalificatie 304/ 402 ) laten niets aan duiderlijkheid over. Staat er letterlijk in dat de wet BIG een kaderwet is, dat inhoud dat de grenzen ( kaders ) waarbinnen de handelingen uitgevoerd mogen worden is geregeld. EHVers hebben hier niets mee van doen en hebben dus automatisch niets van doen met voorbehouden handelingen omdat deze handelingen alleen beroepsmatig uitgevoerd mogen worden. Dus er is zeker een eenduidige manier van andwoorden of een EHVer iets IM mag spuiten en dat is NEE! Of gaan we de landelijke lesstof voor beroepsoefenaars in de zorg met name niv 3/4/5 ter discussie stellen ?

Hmmm heb me weer erg laten gaan geloof ik ;) Maar deze handelingen nemen een bepaald risico met zich mee en je bent wel met mensenlevens bezig. Het heeft mij ook wat uurtjes in het praktijklokaal gekost en aardig wat tijd om het samen met een werkbegeleider op de afdeling de handelingen te doen zodat ik echt bekwaam ben om mn werk goed te kunnen doen. Het gaat allemaal zomaar niet! Stel nou in het gekke geval dat EHVers met intra-musculaire spuiten glucagon rond gaan lopen en het gaan gebruiken, wat is het volgende dan ? IV therapie ? Waar houd het dan vervolgens op en waarin kunnen de plegen waarvoor dit eigenlijk is bedoeld zich in onderscheiden ? Waarom zijn ambu vpk,s dan zo hoog opgeleid en hebben jaren ervaring nodig op ziekenhuis afdelingen, IC / SEH / Anesthesie als het toch allemaal door EHBOers kan gebeuren ? Zou wel aardig wat geld schelen denk ik als het allemaal zo makkelijk lag.

Nou ben benieuwd naar de reacties. Voor collega,s die nieuwsgierig zijn geworden, lees de paragraaf over de BIG nog eens keer in je deelkwalificatie 304/402 en dan krijg ik het denk ik wel terug als ik iets verkeerds heb opgevat. Zou zomaar kunnen natuurlijk. Had wel een 9,5 gehaald met die toets !! ;D

Groeten

Als jij een leerboekje liever als waarheid neemt, dat publicaties van VWS, en IGZ dan moet je dat zelf weten.. Misschien is het wel denkbaar dat de uitgever en de auteurs wel foutjes in je opleidingsboekje kunnen staan.  We kennen toch genoeg voorbeelden, waarbij fouten in lesmateriaal gewoon word gekopieerd, terwijl er voldoende literatuur, wetenschappelijk onderzoek is, om aan te geven dat dat lesboekje flink wat foutjes staan.

(Heel vroeger waren er lesboekjes die zeiden dat columbus amerika had ontdekt. en dat staat nu nog steeds in sommige boekjes op de basisschool, terwijl we allang weten, dat columbus niet de eerste was..)
Het verpleegkundige opleidingsboekjes bevat zo nog wel meer van die zogenaamde waarheden.. Maar dat lmerk je wel na je opleiding..

Joost -VIG-

• Gast
Reactie #45 Gepost op: 9 juni 2008, 23:49:43
Aller eerst iedereen gefeliciteerd met onze 3 - 0 overwinning!!

Hier ga ik niet serieus andwoord op geven. Die denigrerende toon " lesboekje ' zeg mij al voldoende. Daarbij merk ik al dat ik een gevoelige snaar raak. Dit zou tevens betekenen dat beroepsbeoefenaars binnen de zorg al jaren lang foutief zou zijn voorgelicht, want de BIG bestaat al langer dan vandaag. Een EHBOer die niets met verpleegkundige zaken te maken heeft, beweerd dat dit verkeerd in onze stof staat, die duiderlijk niet weet waarover deze praat vind ik erg knap. Notabene iemand die nooit verpleegkundig is opgeleid maar wel blijkt te weten wat er allemaal in de lesboeken staat. Dit baard mij ook wel zorgen want dit betekend eigenlijk dat de BIG niet doet wat die moet doen. Namelijk de slachtoffers/patienten/zorgvragers beschermen tegen ondeskundig handelen, gezien het feit dat de handelingen risico met zich meebrengen.

Dat je nou met nekkragen, wervelplanken e.d. aan de slag wil gaan zal me een zorg wezen. Maar metingen doen, zuurstof en injecties etc etc is gewoon voor de gene die daar beroepsmatig voor opgeleid zijn. Al lijk me logistiek die kragen en planken ook niet handig want een Ambu vpk wil toch zijn eigen diagnose protoculair kunnen stellen en eigen spullen erop en aan sluiten, en dat gaat niet als het slachtoffer al reeds geplankt en ingepakt is. Daarom doen de SIGMA-leden dit nou ook in opdracht van b.v. een ambu vpk en zit niet op eigen houtje te knutselen. Maargoed dat is mijn persoonlijke mening en die van andere mogen best anders zijn. In bepaalde andere situaties kan ik me voorstellen dat die materialen wel weer handig voor jullie zouden kunnen zijn.

Daarbij vind ik ook wel dat de EHBO aardig is uitgekleed. Ik ben de rotste niet, de nieuwe reanimatie richtlijnen bijvoorbeeld gingen mn nekharen ook aardig overeind. Maar vind dat nog geen excuus om op die manier te manifesteren.

Oeps toch weer serieus andwoord gegeven. Maar ik heb het donker bruine vermoeden dat het voor niks is geweest :'(.

Groeten ;)

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #46 Gepost op: 10 juni 2008, 00:20:12
Oke, daar gaan we weer...

Citaat
Wat ik wel zei is dat je bij je nieuwe werkgever weer geautoriceerd moet worden om de handelingen weer te mogen doen. Dat zal per instelling afhangen hoe dit eruit zal zien. Dit klopt toch ? Corigeer me als ik de mist in ga.

Dit hoeft niet overal zo te zijn. Zoals je al aangaf, verschilt dit sterk per instelling.

Goed, de discussie of een EHV'er onder de wet-big valt is onzin. Het gaat namelijk over de voorbehouden handelingen die uitgevoerd worden en zodra je het over een voorbehouden handeling hebt, heb je het dus over de wet-BIG. Deze wet geld dus voor iedereen!

Uit de wet-BIG, artikel 35 (letterlijk terug te vinden in het 402-lesboek:

Citaat
1. Het is degene die niet behoort tot de personen die hun bevoegdheid tot het verrichten van een handeling ontleden aan het bepaalde bij of krachtens de artikelen 36 en 37 verboden buiten noodzaak beroepsmatig handelingen te verrichten, tenzij:
a. zulks geschiedt ingevolge een opdracht van een persoon die zijn bevoegdheid ontleent aan het bepaalde bij of krachtens de artikelen 36 en 37 en
b. hij rederlijkerwijs mag aannemen dat hij beschikt over de bekwaamheid die vereist is voor het behoorlijk uitvoeren van de opdracht en
c. hij, voor zover de opdrachtgever aanwijzingen heeft gegeven, heeft gehandeld overeenkomstig die aanwijzingen.

Goed we zijn het er allemaal wel over eens dat het geven van een injectie een voorbehouden handeling is en volgens artikel 36 zijn daar alleen artsen, tandartsen en verloskundige zelfstandig tot bevoegd.

Als EHBO'er, verpleegkundige of leek (iedereen die niet genoemd is bij artikel 36) mag dus zelfstandig geen injectie geven onder normale omstandigheden (geen noodsituatie).

Een verpleegkundige mag dit echter wel omdat deze de opdracht krijgt van een arts om een injectie te geven, een opleiding heeft gevolgd waardoor hij bekwaam is geworden en volgens de instructies van de arts de injectie gaat geven. (Dit verklaart dus ook waarom familieleden soms ook voorbehouden handeling mogen uitvoeren.)

Een 'normale' EHBO'er is echter meestal niet bekwaam om een injectie te geven omdat dat niet geleerd wordt in de opleiding en omdat ze geen toestemming hebben van een arts.

Tot nu toe lijkt het me duidelijk, maar dan nu het volgende onderwerp: NOODSITUATIES!

De wet-BIG geld alleen voor het uitvoeren van handelingen buiten noodzaak.. Dit betekend dus dat er in een andere noodsituatie andere regels (of eerder minder regels) gelden.

Iedereen mag in een noodsituatie voorbehouden handelingen uitvoeren, maar:

- Het moet wel een noodsituatie zijn, dus levensbedreigend waarbij personeel dat wel de handeling mag uitvoeren rederlijkerwijs niet op tijd aanwezig kan zijn.

- Je moet er wel van overtuigt zijn dat de handeling die je gaat uitvoeren geindiceert is voor wat er met het slachtoffer aan de hand is. (dus zeker weten dat iemand een anafylactische shock heeft als je een EPI-pen wilt gaan gebruiken)

- Je moet rederlijkerwijs weten hoe je de handeling die je wil gaan verrichten moet gaan uitvoeren (dus weten hoe je een injectie moet geven).

Zoals je ziet wordt er vaak'rederlijkerwijs' gebruikt en daar slaat dus die 'kaderwet' op. Je mag dus wel een voorbehouden handeling uitvoeren in een noodsituatie, maar dan zal je als het fout gaat wel moeten bewijzen en kunnen uitleggen dat je zeker wist wat er met de zorgvrager aan de hand was, dat bevoegde hulp te laat zou komen en dat je moet bewijzen dat je bekwaam was om de voorbehouden handeling uit te voeren.

Voor een verpleegkundige zal het makkelijker zijn om dit te bewijzen dan voor een leek i.v.m. aftekenen tijdens de opleiding etc. , maar dat terzijde..

Verder nog:

Citaat
Als jij een leerboekje liever als waarheid neemt, dat publicaties van VWS, en IGZ dan moet je dat zelf weten.. Misschien is het wel denkbaar dat de uitgever en de auteurs wel foutjes in je opleidingsboekje kunnen staan.  We kennen toch genoeg voorbeelden, waarbij fouten in lesmateriaal gewoon word gekopieerd, terwijl er voldoende literatuur, wetenschappelijk onderzoek is, om aan te geven dat dat lesboekje flink wat foutjes staan.

Jij weet net zo goed als ik dat publicaties en onderzoeken sneller gepubliceerd en weer weerlegd worden als dat er lesboeken uitgebracht worden..

en:

Citaat
De Wet BIG is een wet als alle anderen.. Het is geen Kader wet in publiek rechtelijke zin..  De wet beschrijft wat Wettelijk Voorbehouden Handelingen zijn.  Deze moet je niet verwarren met Instellings Voorbehouden Handelingen..

Instellings voorbehouden handelingen is weer iets heel anders dan voorbehouden handelingen. IVH is geen wet, maar dit zijn onderlinge afspraken tussen bv. een opdrachtgever en EHBO'ers over wat deze wel en niet mogen tijdens het werk voor een instelling (bv. evenementenhulpverlening) buiten noodsituaties.

Maar goed, hopelijk is het nu een beetje meer duidelijk wat de BIG betreft. Ik heb het zo duidelijk mogelijk uitgelegd, maar ik weet gewoon dat er over een tijdje weer iemand over begint... ::)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #47 Gepost op: 10 juni 2008, 00:23:29
Maar metingen doen, zuurstof en injecties etc etc is gewoon voor de gene die daar beroepsmatig voor opgeleid zijn.

Maar die voor die metingen en het toedienen van O2 hoef je niet een BIG registratie hebben  ^-^
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #48 Gepost op: 10 juni 2008, 00:33:11
Maar die voor die metingen en het toedienen van O2 hoef je niet een BIG registratie hebben  ^-^

Klopt, want niet-invasieve metingen zoals bloeddruk en SpO2 horen niet tot de risicovolle of voorhebouden handelingen. Deze mag je dus zelfstandig doen.

Hier ook nog een stukje over de zuurstoftoediening: http://www.praktijkopleiden.nl/expert/bijdrage.php?id=103&PHPSESSID=d808620b29078b2f5ed691fc778dfc5a

Maar goed, welke handelingen waar onder vielen was niet echt de discussie he ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 10 juni 2008, 09:43:44
Jim,

Je hebt het voorbeeldig uitgelegd..

De reden waarom het verschil tussen instellings voorbehouden handelingen en wettelijke voorbehouden handelingen (BIG en WOG) benoem, is dat in veel van de leerboeken, deze door elkaar worden gehaald..   De WOG voorbehouden handelingen worden vaak niet eens benoemd. Ook over O2 onder het U.R. regiem van de medicijnregistratie leven er in eens heel veel sprookjes op, (op basis van lesboekjes) en niet op basis van overheidsregelgeving..

De O2 en andere eerste geavanceerde eerste hulp toepassingen, discussie worden al veel besproken in het EHBO gedeelte.. En zijn sinds 2003 al veel op dit forum behandeld.  De zoekfunctie erg behulpzaam.
Medicijn toediening is geen wettelijk voorbehouden handeling, anders dan via infusie of injectie. Recepten van UR medicatie uitschrijven is een voorbehouden handeling in kader van WOG.,  Echter voor emergency oxygen, (UR-registratie) is bijvoorbeeld een gebruikscontract en competentieverklaring voldoende..
Daarnaast staat er in veel leerboekjes nog dat zuurstof giftig is.

De leerboeken worden heel vaak geherdrukt zonder verbeteringen op dit terrein.