Locators

Auteur Topic: Locators  (gelezen 6306 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Gepost op: 20 mei 2008, 14:41:54
Wie heeft een geniale suggestie? Ik ben op zoek naar locators die te gebruiken zijn in het AVLS/ GIS en niet zoveel spanning vragen als de locators die op de voertuigen zitten.

Een suggestie van de dienst zijn GPS indicatoren van C2000 portofoons of GSM's. Maar die zijn niet compatible met AVLS/ GIS. Omdat deze alleen hun eigen locatie omschrijven, maar deze niet terug zendt.

Het doel is om deze locataors op fietsen te plaatsen. En deze fietsen in te zetten tijdens evenementen, waarbij de meldkamer de fietsen wel kan volgen en als zodanig natuurlijk ook kan inzetten. Denk aan evenementen als DTM te Zandvoort, Centrum Haarlem tijdens Bevrijdingspop, waarbij zelfs motoren te breed zijn.

RR (het idee is geboren, nu de uitwerking)


Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2008, 23:49:19
Misschien zijn de sommige zaken wel compatible te maken....

Als je city gis hebt, kan je eigenlijke elke soort locator, zoals jij je noemt toevoegen op protocol niveau..

De sommige c2000 portofoon kan GPS signalen verzenden, naar een server, en die vertalen naar welke protocol dan ook..  

Tja, dan moeten mensen wel even willen samenwerken om dat te bewerkstelligen..


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2008, 12:06:12
In Nijmegen en omgeving wordt er door het Rode Kruis vaak gebruik gemaakt van locators die aan een portofoon geknoopt worden.
Op de meldkamer kunnen we meekijken via een applicatie die gebruik maakt van Google Maps.

daarnaast hebben we afgelopen weekend gebruik gemaakt van een systeem wat hetzelfde deed maar dan via gsm.

Er zijn opties over en te veel.

Er staan fotos van het systeem op http://pi3nym.pi6tv.net


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 1 juni 2008, 11:29:59
In Nijmegen en omgeving wordt er door het Rode Kruis vaak gebruik gemaakt van locators die aan een portofoon geknoopt worden.
Op de meldkamer kunnen we meekijken via een applicatie die gebruik maakt van Google Maps.

daarnaast hebben we afgelopen weekend gebruik gemaakt van een systeem wat hetzelfde deed maar dan via gsm.

Er zijn opties over en te veel.

Er staan fotos van het systeem op http://pi3nym.pi6tv.net

Ben heel nieuwsgierig, want gisteren kon men mij op de MKA Gelderland Zuid niks vertellen over een dergelijke applicatie. Het zelfde antwoord kreeg ik in Noord Oost Brabant. Wat men waarschijnlijk bedoeld is, is de locatie in het GMS die als uitgangsstelling en/of ongevalslocatie en zichtbaar gemaakt worden in het AVLS/GIS volgens de statusbox.

De link werkt ook niet, dus . . . . .

RR (dan maar wat extra rondjes fietsen)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 1 juni 2008, 12:06:00
In Nijmegen en omgeving wordt er door het Rode Kruis vaak gebruik gemaakt van locators die aan een portofoon geknoopt worden.
Op de meldkamer kunnen we meekijken via een applicatie die gebruik maakt van Google Maps.

daarnaast hebben we afgelopen weekend gebruik gemaakt van een systeem wat hetzelfde deed maar dan via gsm.

Er zijn opties over en te veel.

Er staan fotos van het systeem op http://pi3nym.pi6tv.net

Oh ja? Waarom vertellen ze mij nooit dat we in de gaten gehouden worden? Het enige wat ik ooit heb meegemaakt is dat er een (erg grote) GPS zender aan fietsen werd vastgemaakt.
Arts  www.alphalog.nl


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2008, 09:20:57
Ja sommige mensen moeten altijd in de gaten gehouden worden en wat is er nu handiger dan die mensen in de waan laten dat ze een extra porto mee hebben.

Even voor de duidelijkeheid. Het heeft dus niks te maken met AVLS/GIS maar is een apart systeem gebouwd door zendamateurs maar de werking is daar door niet minder.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2008, 11:53:28
Oh ja? Waarom vertellen ze mij nooit dat we in de gaten gehouden worden? Het enige wat ik ooit heb meegemaakt is dat er een (erg grote) GPS zender aan fietsen werd vastgemaakt.
[mierenneuk mode]
Me dunkt dat dit een grote zender is. De zender bij GPS is namelijk een complete sataliet  ;) je zal een GPS ontvanger bedoelen en een apparte zender op die de positie door stuurt :-p
[/mierenneuk mode]

@RR  

Je zou het APRS systeem van de radioamateurs kunnen gebruiken. Er zijn porto's waar je een GPS ontvanger aan kan aansluiten die vervolgens een identificatie, en positie door sturen. Dit is wat ze in nijmegen hebben gebruikt. Is in dit topic al verder besproken. Als je meer wil weten kom je maar een keer op het circuit buurten als ik dienst heb.

Andere optie is een telefoon met GPS ontvanger, zijn positie laten doorsturen naar een server en laten plotten op googlemaps. Ik heb ergens gezien, zal eens zoeken of ik het nog terug kan vinden.  Je hebt hier voor wel een abbonnement met GPRS of UMTS data verkeer voor nodig.

Voor het DTM zal het niet meer lukken om zo'n systeem op te bouwen. Lukt het je wel wil ik het graag weten... ben ik wel erg nieuwsgierig. Weet ik ook waar de mensen zitten als ik op de RK meldkamer zit  ;)

nog een optie.
Laat een klein microcomputertje na het los laten van de PTT schakelaar ( ok ... de spreeksleutel)  Zijn GPS positie versturen als een data riedel. Vergelijk dit met de 5 tonen van een oude statusbox, maar dan een modem geluid.  Een nadeel. Je zal digitale data op een kanaal gaan versturen waar het officieel niet is toegestaan. Nadeel bij de DTM is dat big brother mee luistert op de frequenties en aanwezig is op het circuit.

Ik heb nog wel 1 of 2 ideetjes, maar daar wil ik eerst zelf nog even naar kijken. Die heb ik nog niet helemaal uitgewerkt.

Antwoord weet ik eigenlijk wel.. maar wat mag het kosten per locator. ?  ::)
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Rowin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2008, 18:55:06
Andere optie is een telefoon met GPS ontvanger, zijn positie laten doorsturen naar een server en laten plotten op googlemaps. Ik heb ergens gezien, zal eens zoeken of ik het nog terug kan vinden.  Je hebt hier voor wel een abbonnement met GPRS of UMTS data verkeer voor nodig.
http://www.trackr.nl , weet niet of dit het geen is wat je bedoeld, maar hiermee kun je ook zo iets in elkaar zetten :)


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2008, 07:07:22
Wat dacht je van Datatrak?
Werkt volgens mij via GPRS.
Kijk op http://www.datatrak.nl


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2008, 20:17:14
Maar heren,

er is dus met deze locators geen mogelijkheid om te projecteren in AVLS/GIS. Daar ligt mijn grote dillemma.

RR (eerdaads op excursie naar Nijmegen)
Elke hulpverlening start met communicatie.