[Witte Kolom] Koninginnedag in de stad

Auteur Topic: [Witte Kolom] Koninginnedag in de stad  (gelezen 22139 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2008, 17:55:23
Inderdaad, beter mee verlegen als om verlegen en zuurstof kan best van pas komen .......

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #11 Gepost op: 23 mei 2008, 11:16:21
Ik mis alleen in dit alles overleg/afspraken met de plaatselijke ambulance(meldkamer).
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #12 Gepost op: 23 mei 2008, 12:03:05
Ik mis alleen in dit alles overleg/afspraken met de plaatselijke ambulance(meldkamer).

welke afspraken zou jij graag willen zien met de MKA of de ambulancedienst?
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

mrpddnos

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 23 mei 2008, 20:30:46
Heey Allemaal. Tijd voor een korte update. Jullie zijn het ongeveer eens over welke materialen er mee moeten e.d. dus dat is geen probleem. Hier de update:

Materialen
Je besluit, in overleg met de leiding van je afdeling, om het volgende mee te nemen:
- PAM
- tent
- traumatas
- stoelen
- 4 brancards
- schachen (Om van de brancards behandeltafels te maken)
- extra dekens/kussens (Standaard in de Eerste Hulp aanhangwagen aanwezig. Deze is voor grotere EH inzetten)
- Wasmiddelen (zeep waar geen water bij nodig is, zeep waar water bij nodig is, handdoeken en washandjes, water, afwasbak (om overtollig water in op te vangen))
- kartonnen wegwerp bekkens

Afspraken
De volgende afspraken maak je
Security en Politie
- Politie en Security krijgen telefoonnummer van de TL van de post
- Alle leden van het EHV team krijgen het nummer van de 1st verantwoordelijke security. Ook het nummer van de verantwoordelijke in van de politie
- In geval van nood word door de EHV'er tp direct politie ingeschakeld.
- Security en Politie verwijzen mobiele SLO's door naar de post. Eventueel onder begeleiding.
- In geval van een immobiele SLO word de TL gebeld.

Meldkamer Ambulancezorg
- Meldkamer ambulancezorg word 48 uur voor het starten van de inzet ingelicht
- Telefoonnummer van de TL word bij de MKA doorgegeven
- In geval van een binnenkomende 112 melding welke NIET door het EHV team word gedaan word eerst contact gezocht met de TL. EHV team gaat eerst ter plaatse om te beoordelen of er vervoer nodig is
- In geval val behoefte aan vervoer zal de TL dit telefonische aan de MKA doorgeven. Wanneer de politie tp is zal de politie als "boodschapper" gebruikt worden (TL kan zich dan op de behandeling blijven richten)*
- Directe nummer MKA word aan ALLE EHV teamleden meegegeven. Alleen de TL doet meldingen. In geval van afwezigheid van de TL word dit gedaan door de meest ervaren EHV'er.
*) De politie word als "boodschapper" gebruikt omdat er 1 EHV'er is die slechts 3 maand haar diploma heeft en de andere EHV'er geen ervaring heeft in het begeleiden van EHV'ers. Wel heeft deze ruime ervaring in de EHV.

Organisatie en bedrijven
- Telefoonnummers uitwisselen met organisatie. TL is 1ste aanspreekpunt
- Overleg met restaurant waar AED aanwezig is. Lokatie AED word getoond. AED geinspecteerd. AED is Full Automatic, geen waarschuwingstekens in display. Toestemming voor het meenemen van de AED zonder dit te melden word afgegeven. Restauranteigenaar staat niet toe dat de AED door het EHV team mee genomen word naar de post tot einde inzet.
- Voor eten zijn consumptiebonnen beschikbaar. Op deze bonnen kan bij een 2 tal restaurants gegeten worden ongeacht de prijs. 1 van deze restaurants stelt kostenloos drinken beschikbaar.

Afspraken onderling
- 1 persoon continue op Post
- Communicatie verloopt via portofoonkanaal D/C ivm bekende problemen op B, E en L kanalen. (Elburg heeft eigen D/C relais). Communicatieprotocollen worden strikt in acht genomen.
- In geval van nood (bv SLO met bedreigde ABC, lastige SLO of familie, etc) word direct TL gewaarschuwd. Daarna politie of security

Voor een plattegrond van het terrein: http://www.pdd-ig.nl/images/elburg.jpg De route van de hardloopwedstrijd is met zwarte punten aangegeven. Bovenaan bij de zwarte pijl gaat de route nog enkele kilometers de polder in. Vanaf het moment dat de hardlopers de polder in gaan vallen zij buiten de verantwoording van het EHV team. Deze hardloopwedstrijd word door een externe organisatie georganiseerd. Bij wijze van service staan er een 2tal EHV'ers bij de S/F. De groene pijl geeft aan waar de organisatie van de Koninginnedag feesten te vinden zijn. Het is onbekend hoeveel mensen er in de stad zullen zijn. Er worden bezoekers in alle leeftijdscategorieën verwacht. In de beekstraat ligt een smalle gracht. De gracht gaat door het midden van de stad. De gracht is niet overal dmv hekken afgesloten.

Tijden
Hier volgen de tijden van de start van enkele onderdelen:
09.00: Aubade. (Het hijsen van de vlag en het Nederlandse Volkslied.)
09.45: Toespraak burgemeester. (Gemeentetuin achter het gebouw direct links van de post)
10.00: Kraampjes over, start rodeokoe, openen springkussen en open gaan restaurants
12.00: Start hardloopwedstrijd. (Einde 14.00)
17.00: Einde inzet.

Vragen
- Hoe deel je het werk in nav de tijden en de locaties van de verschillende onderdelen. (Voor de locaties, zie de plattegrond.)
- Waar let je op tijdens de inzet
- In geval van calamiteiten*, welke aanpak gebruik je mbt de omstanders, winkel/kraameigenaren e.d.
- Zijn er nog zaken waar jij rekening mee houden zal?
* In de casus functioneer jij als TeamLeider.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2008, 22:22:12
** hoort in de verte de tune van "12 steden, 13 ongelukken"....... ;)

mrpddnos

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2008, 22:37:09
** hoort in de verte de tune van "12 steden, 13 ongelukken"....... ;)
euh?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2008, 23:55:00
Tijden
Hier volgen de tijden van de start van enkele onderdelen:
09.00: Aubade. (Het hijsen van de vlag en het Nederlandse Volkslied.)
09.45: Toespraak burgemeester. (Gemeentetuin achter het gebouw direct links van de post)
10.00: Kraampjes over, start rodeokoe, openen springkussen en open gaan restaurants
12.00: Start hardloopwedstrijd. (Einde 14.00)
17.00: Einde inzet.

Hoe deel je het werk in nav de tijden en de locaties van de verschillende onderdelen. (Voor de locaties, zie de plattegrond.)
Bij de Aubade en de toespraak is 1 ehbo'er aanwezig, de andere 2 blijven op de post.
(In principe kan dit deel ook zonder ehbo afgewerkt worden)

Van 10-11:30 is iedereen weer op de post in afwachting van de mensen en dingen die komen gaan

vanaf 10:30 en tijdens de hardloopwedstrijd blijven 2  mensen incl de teamleider op de post en zet ik 1 ehbo'er bij de bocht in de watergang rechtsbovenaan op de kaart als vooruitgeschoven post.

Waar let je op tijdens de inzet
Met de bemanning die in als TL ter beschikking heb valt er niet zo heel veel meer te doen als reageren op de problemen die zich aandienen.
Verder zal ik mij houden aan de taken die met de organisatie zijn afgesproken

- In geval van calamiteiten*, welke aanpak gebruik je mbt de omstanders, winkel/kraameigenaren e.d.
In principe beperk ik mij tot mijn primaire taak, namelijk het inschatten van de soort en hoeveelheid hulp die op medisch gebied nodig is en het voor zover mogelijk verlenen van die hulp.
De rest is voor de beveiliging, de organisatie en de politie.
Ik spreek met de MKA wel een punt af waar evt ambulances patienten overnemen,de beveiliging moet in die gevallen zorgen voor een vrije doorgang.
Niormaal zijn dit soort zaken vooraf ik het draaitboek geregeld, maar daar hebben we nu geen inzicht in, vandaar dat ik het toch even vermeld.

Zijn er nog zaken waar jij rekening mee houden zal?* In de casus functioneer jij als TeamLeider.
Nee in principe niet, ik ga er van uit dat de vergunning verleend is op de voorwaarden die de GHOR in haar advies gegeven heeft en dat de organisatie zich aan deze vergunningvoorwaarden houdt. In het voortraject zijn duidelijke afspraken gemaakt over de taaken en verantwoordelijkheden van de ehbo en daar blijft het wat mij betreft bij. Ik ga er dus vanuit dat bijvoorbeeld de veiligheid op en rond het water door brandweer en/of reddingsbrigade geregeld is.
Is de situatie in de Beekstraat in mijn ogen niet veilig dan zal ik dat melden, verder ga ik daar niet over.

We gaan in de zon zitten en wachten onder het genot van een broodje en drankje op de dingen die komen gaan.
(Eten doen we dus gewoon op de post en in het veld)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #17 Gepost op: 26 mei 2008, 00:08:29
- In geval van een binnenkomende 112 melding welke NIET door het EHV team word gedaan word eerst contact gezocht met de TL.
EHV team gaat eerst ter plaatse om te beoordelen of er vervoer nodig is
- In geval val behoefte aan vervoer zal de TL dit telefonische aan de MKA doorgeven. Wanneer de politie tp is zal de politie als "boodschapper" gebruikt worden (TL kan zich dan op de behandeling blijven richten)*

Deze strategie van de meldkamer begrijp ik eerlijk gezegd niet.
Bij ons gebeurd dat ook wel eens maar alleen wanneer we een of meerdere ambulances vast op een evenement hebben.
Moet een ehbo'er nu bij een 112 melding (wanneer iedere seconde telt) gaan beoordelen of vervoer nodig is ?
Op basis waarvan dan ? Hem haar ontbreekt het aan zowel de kennis en de middelen om die beslissing te kunnen maken (CVA, Infarct etc) en bovendien kost het erg veel tijd.
Als TL zou ik deze afspraak niet gemaakt hebben.!

Jacques

mrpddnos

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 26 mei 2008, 01:02:30
Deze strategie van de meldkamer begrijp ik eerlijk gezegd niet.
Bij ons gebeurd dat ook wel eens maar alleen wanneer we een of meerdere ambulances vast op een evenement hebben.
Moet een ehbo'er nu bij een 112 melding (wanneer iedere seconde telt) gaan beoordelen of vervoer nodig is ?
Op basis waarvan dan ? Hem haar ontbreekt het aan zowel de kennis en de middelen om die beslissing te kunnen maken (CVA, Infarct etc) en bovendien kost het erg veel tijd.
Als TL zou ik deze afspraak niet gemaakt hebben.!

Jacques
In dit geval gaat het om 112 meldingen van het terrein van de festiviteiten. In het verleden is het regelmatig voorgekomen dat er vechtpartijtjes zijn ontstaan waarbij een of meerdere mensen licht gewond zijn geraakt waarbij een Eerste Hulp verlening de behandeling doen kan. Omdat de regiodekking in het weekend en tijdens feestdagen niet optimaal is (Slecht een 2-tal ambulances die gereed staan voor de gehele regio) word deze afspraak bij ons eigenlijk altijd gemaakt wanneer wij vooraf contact leggen met de MKA. Wanneer het om een A1 rit gaat rijd de ambulance uiteraard wel direct. Eventueel word er daarna door de MKA nog contact op genomen het het EHV team dat dienst draait op het terrein.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #19 Gepost op: 26 mei 2008, 19:47:33
Nou al je voorbereiding ten spijt, nemen er weinigen de moeite om te reageren .....  :'(

Jacques