[Witte Kolom] Koninginnedag in de stad

Auteur Topic: [Witte Kolom] Koninginnedag in de stad  (gelezen 22138 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #20 Gepost op: 26 mei 2008, 23:45:37
Ik zou wel een nuttige bijdrage willen leveren, maar helaas heb ik in die korte tijd dat ik ehv'er (en sinds gisteren bhv'er) ben nog geen evenementen gedaan. Wil het wel volgen en hoop dat er wat meer mensen gaan reageren. Is wel leerzaam om te lezen.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2008, 23:51:01
Ik zou wel een nuttige bijdrage willen leveren, maar helaas heb ik in die korte tijd dat ik ehv'er (en sinds gisteren bhv'er) ben nog geen evenementen gedaan. Wil het wel volgen en hoop dat er wat meer mensen gaan reageren. Is wel leerzaam om te lezen.

Juist voor mensen die pas kort EHV'ers zijn kunnen casussen juist heel leerzaam zijn. En.... Hier een (ernstige) fout maken is niet erg. In het echt is het kwalijker. Uiteraard is het aan jou. Maar proberen kan toch geen kwaad? ;-) Morgen ga ik het echte EHV stukje starten. Misschien kan je dan, als je wil natuurlijk, in haken :-)
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 27 mei 2008, 08:50:43
Nou al je voorbereiding ten spijt, nemen er weinigen de moeite om te reageren .....  :'(
Jacques

Sorry, moest even een gaatje zoeken om het verhaal te lezen.  ;)

Citaat
- Hoe deel je het werk in nav de tijden en de locaties van de verschillende onderdelen. (Voor de locaties, zie de plattegrond.)
Plattegrond zie ik niet.
Bij evenementen met veel publiek. 1 EHV-er ter plaatse en graag 1 security er bij.
TL blijft op post.
Incidenten uit het veld worden via porto gemeld. Afhankelijk van de ernst zal de TL of de andere EHV-er ter plaatse gaan.

Citaat
- Waar let je op tijdens de inzet
Mede afhankelijk van de weersomstandigheden is vooral de hardloopwedstrijd een mogelijk risico.
Grootste probleem is wellicht de zoekgeraakte kinderen. Af laten handelen door politie en security, want je kunt het niet veroorloven met deze bezetting om EHV-ers als 'oppas' te laten optreden.

Citaat
- In geval van calamiteiten*, welke aanpak gebruik je mbt de omstanders, winkel/kraameigenaren e.d.
Hier lijkt me vooral een schone taak weggelegd voor politie en security.

Citaat
- Zijn er nog zaken waar jij rekening mee houden zal?
Zo op het eerste gezicht niet.

AMK

• Senior gebruiker
  • VPK io
Reactie #23 Gepost op: 27 mei 2008, 18:05:21
Even een vraagje tussendoor. Hoe reageren slachtoffers als ze een EHBO'er verwachten, en er komt een jongen van 16 jaar aangelopen met een EHBO-tas?
Die 16-jarige is dan wel EHBO'er, maar ik kan me voorstellen dat slachtoffers denken; Hoe kan zo'n jonge knul mij nou helpen.

mrpddnos

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 27 mei 2008, 18:45:05
Even een vraagje tussendoor. Hoe reageren slachtoffers als ze een EHBO'er verwachten, en er komt een jongen van 16 jaar aangelopen met een EHBO-tas?
Die 16-jarige is dan wel EHBO'er, maar ik kan me voorstellen dat slachtoffers denken; Hoe kan zo'n jonge knul mij nou helpen.
Wat heeft dit met de casus te maken? Maar om even serieus antwoord te geven. Het is goed ingeburgerd dat een jonge knul van 16 Eerste Hulp komt verlenen tijdens evenementen. Ik heb er nog nooit iets negatiefs over gehoord. En ik sta ook wel eens met jongere mensen.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #25 Gepost op: 28 mei 2008, 13:30:31
ik ben als meisje ook op mn 16e begonnen en heb er eigenlijk niet echt problemen van ondervonden.
Moet wel zeggen dat ze me altijd ouder hebben geschat in uniform, dus das misschien een rede geweest.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #26 Gepost op: 29 mei 2008, 00:11:29
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

mrpddnos

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 2 juni 2008, 10:01:40
Er komt later vanavond een update! Ik heb een druk weekend gehad en er daardoor niet aan toe gekomen!

mrpddnos

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 3 juni 2008, 12:59:24
Okee. Het heeft iets langer geduurd. Maar dan nu toch de update.

De hele dag is er niet veel gebeurt. Een maal een pleistertje. Dat was alles. Door de temperatuur begin jij en je team wat loom te worden. Met zijn allen zit je bij de post als halverwege de middag iemand van de organisatie op je af komt gerend. "Er is een oudere man uit zijn scootmobiel gevallen op de kruising Beekweg en de Vischpoortstraat. De meneer heeft gedronken."

Jij als teamleider besluit de meest ervaren Eerste Hulp verlener mee te nemen naar de ongevalslocatie. Daar aangekomen tref je een oudere man van 84 aan. Meneer ligt op de straat en zijn scootmobiel ligt naast hem. Meneer is er geëmotioneerd. Bij een kort lichamelijk onderzoek constateer je een redelijk diepe en hard bloedende hoofdwond bij zijn rechter wenkbrauw. Zijn rechter oog is erg verdikt. Verder heeft meneer op verschillende plaatsen schaafwonden. Meneer geeft aan bloedverdunners te gebruiken. Ook is meneer volledig verlamt aan de linker kant. Dit door een eerdere CVA.

Vragen:

1. Hoe is je eerste hulp?
2. Maakt het gebruik van bloedverdunners je Eerste Hulp nog anders?
3. Er is een grote drukte om meneer heen. Hierdoor is er slecht een zeer kleine werkplek. Achter de mensen lopen een twee tal agenten. Je weet dat op slechts 2 minuten lopen een rustige steeg is. (Rozemarijnsesteeg.)
4. Zijn er nog dingen waar jij mogelijk rekening mee houd tijdens je eerste hulp?

Het spijt mij dat deze update nogal kort is. Ik zit momenteel in de les ;-)

groetjes,

bernhard

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #29 Gepost op: 3 juni 2008, 14:16:23
Gezien de melding, datgene wat ik direct aantref en de mij aangeleverde eerste informatie wil ik direct een ambulance ter plaatse.

Bij aankomst wil ik van omstanders weten wat er is gebeurt. Daarnaast wil ik het van de man zelf horen (mits dit mogelijk is).

Hoe weten we dat de man een CVA heeft gehad? Komt deze informatie van hemzelf?

Als hij nog op de grond ligt wil ik eerst weten als er geen problemen zijn met zijn CWK. Als dit niet uit te sluiten is dan moet ik het slachtoffer vooralsnog benaderen als iemand met vermoedelijk CWK letsel. Hoofd wordt in dat geval vastgehouden.

Is er daadwerkelijk sprake van alcoholgebruik, of heeft de man bijvoorbeeld een hypo (of een behoorlijke hyper met de bekende accetongeur)?

Is er sprake van pupilverschil?

Is er sprake van verminderde spraak, motorische beperkingen anders dan normaal. Maakt mijnheer wellicht wederom een CVA of TIA door?

Is mijnheer op de grond gevallen, heeft hij met zijn armen de val gebroken of is hij bijvoorbeeld met maag-buik ook nog eens tegen een paaltje aangekomen?

Uitgaande dat er geen CWK letsel is dan dient de hoofdwond schoongemaakt te worden (chlorexedine). Wond wordt verbonden en zal gehecht worden in ziekenhuis.

Is er sprake van andere verwondingen (breuken, e.d.) aan de armen/benen of bijvoorbeeld de ribben?

Andere wonden kunnen schoongemaakt worden.

Mijnheer moet gezien de hoofdwond en het gebruik van de anti-stolling ter beoordeling naar het ziekenhuis. Gezien de voorgeschiedenis van mijnheer en immobiliteit is vervoer per ambulance het verstandigst.

Mijnheer wordt ter plaatse beoordeeld en behandeld. Met hem slepen is belastend en kan tot verergering van letsel leiden. Agenten kunnen een grotere werkruimte om de ongevalssituatie creeeren.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur