[Witte Kolom] Koninginnedag in de stad

Auteur Topic: [Witte Kolom] Koninginnedag in de stad  (gelezen 22143 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

pelagiapeil

• Gast
Reactie #30 Gepost op: 3 juni 2008, 16:37:18
de wond aan het hoofd moet gehecht worden dus moet er een ambu rijden

meneer geeft zelf aan 'bloedverdunners ' te gebruiken dus om de wond een drukverband om het ernstige bloeden te stoppen

de linkerkant van meneer is verlamd dus voelt hij daar geen pijn,ik zou niet met hem gaan slepen want er kan een rib of een ander bot gebroken zijn en meneer voelt het niet

dus idd politie moet een groter werkterrein creeren!

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #31 Gepost op: 3 juni 2008, 17:32:22
de wond aan het hoofd moet gehecht worden dus moet er een ambu rijden
Kan jij mij vertellen sinds wanneer het moeten hechten van een wond standaard al een indicatie is voor een ambulance?
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #32 Gepost op: 3 juni 2008, 20:15:07
Er is een oudere man uit zijn scootmobiel gevallen op de kruising Beekweg en de Vischpoortstraat. De meneer heeft gedronken.
Daar aangekomen tref je een oudere man van 84 aan.
Meneer ligt op de straat en zijn scootmobiel ligt naast hem.
Meneer is er geëmotioneerd.
Bij een kort lichamelijk onderzoek constateer je een redelijk diepe en hard bloedende hoofdwond bij zijn rechter wenkbrauw.
Zijn rechter oog is erg verdikt. Verder heeft meneer op verschillende plaatsen schaafwonden.
Meneer geeft aan bloedverdunners te gebruiken.
Ook is meneer volledig verlamt aan de linker kant. Dit door een eerdere CVA.

1. Hoe is je eerste hulp?
Meneer geruststellen, hem overtuigen om te blijven liggen, open wonden afdekken, manueel stabiliseren evt met hulp van dekens oid, ambu bellen

2. Maakt het gebruik van bloedverdunners je Eerste Hulp nog anders?
Voor mijn hulp in principe niet, ik geef het wel mee in de melding naar de MKA.
Ik wil van de MKA graag weten of de ambu met A1 of A2 rijdt (in geval van A2 kan ik bij verslechtering nogmaals bellen om op te waarderen naar A1)

3. Er is een grote drukte om meneer heen. Hierdoor is er slecht een zeer kleine werkplek. Achter de mensen lopen een twee tal agenten. Je weet dat op slechts 2 minuten lopen een rustige steeg is. (Rozemarijnsesteeg.)
Wat is de vraag ?
Met deze info doe ik niet veel, ik maak met hulp van de agenten wat meer ruimte om de patient heen, wel zo gemakkelijk straks voor het tillen op de brancard en zo.

4. Zijn er nog dingen waar jij mogelijk rekening mee houd tijdens je eerste hulp?
Meneer zou mogelijk door de val breuken of bloedingen kunnen oplopen die potentieel zijn toestend snel kunnen verslechteren.
Goed bewaken (ABC maar zeker ook D) is dus het devies
Verder niet te veel onderzoek, het verandert mijn hulpverlening niet en is mogelijk belastend of zelfs schadelijk voor de patient.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

pelagiapeil

• Gast
Reactie #33 Gepost op: 8 juni 2008, 03:04:53
Kan jij mij vertellen sinds wanneer het moeten hechten van een wond standaard al een indicatie is voor een ambulance?

dat is niet standaard,maar een patient met een hemiplegie is moeilijk in een auto  te helpen:dat moet geleerd zijn en ik had begrepen dat meneer zonder begeleiding daar reed

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 12 juni 2008, 16:46:45
dat is niet standaard,maar een patient met een hemiplegie is moeilijk in een auto  te helpen:dat moet geleerd zijn en ik had begrepen dat meneer zonder begeleiding daar reed
een taxi zal wellicht ook wel kunnen verstaan. ;)
Hoe zong joe cocker het ook al weer?  "with a little help..." er zullen vast mensen zijn die meneer in de auto willen helpen en zeker de zusters (  ^-^) bij de SEH die meneer er weer uit willen helpen.

p.s.  naar de huisartsenpost rijden is zorgverzekering technisch goedkoper, maar dat terzijde.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #35 Gepost op: 15 juni 2008, 11:09:33
Voor de optie taxi zou ik niet gekozen heben om de volgende redenen.

- Ik kan niet beoordelen (mede door mogelijke afwezigheid van pijn agv de gedeeltelijke verlamming) of er wellicht iets gebroken is (oudere man), manipulatie zal dan wellicht de toestand van de man niet verbeteren.

- Mocht hij in de taxi alnog in elkaar zakken dan is dat niet de meest handige plaats om het verder te onderzoeken of behandelen

- vervoer naar de HAP zorgt er voor dat die aardige mensen van de SEH weer wat minder te doen hebben en wellicht zit dat net een stagiair op van alles en nog wat te wachten  ::) .....

Jacques (die maar even reageert omdat verder niemand het doet ....)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 17 juni 2008, 13:09:49
Héél goed jacques!    ;D

ok....het bloed een beetje dood!
misschien tijd voor wat aanvullende info van de casus leider?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #37 Gepost op: 17 juni 2008, 14:02:32
Tja er werd niet echt gehapt, ik denk dat je status als SEH pleeg genoeg was om je voorstel niet ter discussie te stellen  :)

Jacques

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #38 Gepost op: 17 juni 2008, 16:44:07
Het heeft even op zich laten wachten maar dan nu toch een nieuwe, en tevens laatste update. Ik zal na het weekend vertellen hoe wij deze situatie in het echt hebben opgelost.

Eerst een korte samenvatting:
Je staat als EHV'er bij de koninginnedag feesten in een stadje bij jou in de buurt. (In de casus is voor Elburg gebeurt, waar deze casus zich echt heeft afgespeeld.) Na een rustige ochtend komt halverwege de middag iemand van de organisatie bij je op de post. Er is een oudere man uit zijn scootmobiel gevallen. De meneer zou hebben gedronken.

Wanneer je, samen met de meest ervaren EHV'er TP komt trof je een man van 84 aan. Meneer heeft een diepe snee in zijn rechter wenkbrauw, zijn rechter oog is erg verdikt en hij heeft op verschillende plekken schaafwonden. Door de val is hij erg geëmotioneerd. Meneer geeft zelf aan dat hij bloedverdunners gebruikt en aan zijn linker kant verlamd te zijn. Dit door een eerdere CVA.

De update:
En dan nu de update.

De politie, die in de buurt is, vraag je om een bredere werkomgeving te creëren. Op deze manier heb je de ruimte om je behandeling te doen. Aan de patiënt vraag je wat er is gebeurt. Hij geeft aan dan zijn scootmobiel op hol sloeg en hij hem niet stoppen kon. Hij was zich er van bewust dat hij een terras in dreigde te rijden en heeft daarom zichzelf samen met zijn scootmobiel om gegooid. Hij zou op zijn rechter kant zijn gevallen, waarbij zijn linker kant geen klap heeft gehad. Meneer geeft aan, nadat je hem dit vraagt, geen alcohol genuttigd te hebben. Wel heeft meneer suikerziekte. Hij is een half uur eerder van huis vertrokken en heeft daarvoor nog gegeten en gespoten. Bij het vertrek was zijn glucose spiegel voldoende.

Er zijn geen tekenen van mogelijk CWK letsel. Meneer geeft, nadat je dit vraagt, aan geen pijn te hebben aan de nek of rug. Verder voelt hij pijn aan zijn rechter been. Op de plek van waar meneer pijn aan geeft zit een schaafwond.

Je besluit te starten met je behandeling door eerst de snee in zijn wenkbrauw af te dekken met een steriel gaasje. Ondertussen arriveren de dochters van meneer. Deze bevestigen het verhaal dat meneer eerder aan jou heeft vertelt. (Dat hij niet gedronken heeft, diabetes heeft en zijn glucose spiegel voldoende was. En dat hij bloedverdunners gebruikt en een CVA heeft gehad. En dat meneer verlamt is aan zijn linker kant.)

De dochters van meneer vragen wat de behandeling verder is. Jij vertelt dat er even door een arts naar de wond in de wenkbrauw gekeken moet worden omdat deze waarschijnlijk geplakt of gehecht moet worden. Bij onderzoek aan het rechter been blijkt meneer daar geen last van te hebben, buiten de schaafwond om. De politie vraagt of zij de meldkamer moeten verzoeken om een ambulance. Meneer geeft echter aan dit niet te willen en liever naar zijn eigen huisarts te gaan, welke voor spoedgevallen vandaag beschikbaar is. Ook vraagt meneer of het mogelijk is naar een rustigere plek te gaan. Het is hem te druk door alle mensen die om hem heen te kijken staan.

Vragen:
- Laat je een ambulance komen of laat je meneer, eventueel door vervoer in de PAM, naar een huisarts gaan?
- Help je meneer in zijn scootmobiel en begeleid je hem naar een rustigere plek?
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 18 juni 2008, 20:57:28
Tja er werd niet echt gehapt, ik denk dat je status als SEH pleeg genoeg was om je voorstel niet ter discussie te stellen  :)

Jacques
even off topic:
idd. jammmer ;) maar ik bijt toch niet?    ::)  ben zeer diervriendelijk!    ;D