Vliegtuig stort neer bij luchthaven Zaventem- Brussel 25-5-2008

Auteur Topic: Vliegtuig stort neer bij luchthaven Zaventem- Brussel 25-5-2008  (gelezen 9120 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2008, 18:58:36
Foto's:
http://forum.first-response.be/viewtopic.php?f=4&t=37008#p228093

Vergeet niet:
De beheerder vereist dat je geregistreerd en ingelogd bent om dit forum te openen.


mario m

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • Bezoek mijn website!
    • Hulpdiensten modelbouwforum


Roandala

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 983
Reactie #12 Gepost op: 25 mei 2008, 21:25:44
Vergeet niet:
De beheerder vereist dat je geregistreerd en ingelogd bent om dit forum te openen.


owja sorry, helemaal niet bij stil gestaan  :-[


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2008, 10:19:12
Hier nog een fotootje van het toestel in betere staat, vorig jaar 7 augustus op Schiphol



foto shave


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #14 Gepost op: 26 mei 2008, 10:50:36
Bergen gecrasht vliegtuig Brussel kan week duren
Uitgegeven: 26 mei 2008 08:49
Laatst gewijzigd: 26 mei 2008 08:54

BRUSSEL - Het bergen van het zondag gecrashte vrachtvliegtuig op de luchthaven van Brussel kan nog een week duren. Zowel het vlieg- als het treinverkeer rondom Zaventem kan daarvan nog hinder ondervinden.

Vliegtuig van de baan op Zaventem  

Dat meldt de Vlaamse omroep VRT maandag. Het Amerikaanse vrachttoestel van Kalitta Air schoot zondag bij het starten van de baan af en brak in tweeën. Niemand raakte gewond. De punt van het toestel ligt vlak naast de spoorlijn Leuven-Zaventem. Maandag hoopt de brandweer de kerosine uit het toestel te hebben weggepompt.

Diplomatieke post

Als het vliegtuig vervolgens stabiel wordt verklaard, kan het onderzoek naar de crash beginnen. Volgens de VRT hebben Amerikaanse militairen de hele nacht het toestel bewaakt, omdat er diplomatiek onschendbare post in zou zitten.

Nu.nl


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #15 Gepost op: 26 mei 2008, 15:39:58
Ik kon het niet laten om even op en neer naar Brussel te rijden.
Hieronder het resultaat.



De rest van de serie op.
http://www.aeropedia.be/web/content.php?article.1001410
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


Roandala

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 983
Reactie #16 Gepost op: 26 mei 2008, 18:43:25






















Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 26 mei 2008, 21:31:24
http://www.knack.be/belga/algemeen/--034-vrachtvliegtuig-zaventem-gecrasht-door-mechanisch-incident--034-/site78-section5-article50556.html

"Vrachtvliegtuig Zaventem gecrasht door mechanisch incident"

26/05/2008 20:34

Volgens de getuigenis van een bemanningslid, ligt mogelijk een technisch incident aan de basis van het ongeval dat zondag op Zaventem plaatsvond.

Voordat het vliegtuig, een Boeing 747-200, al zijn kracht verloor bij het opstijgen zou het bemanningslid een dof geluid gehoord hebben. Het vliegtuig ging daarna van de tarmac. De piloten slaagden erin het terug op de baan te krijgen, maar konden het toestel niet stoppen. Luchtvaartspecialisten wijzen er maandag op dat het onderzoek normaal niet moeilijk zal verlopen. Het vliegtuig is immers niet in brand gevlogen, de zwarte dozen zijn beschikbaar en de bemanning heeft het ongeval overleefd. Er zijn 1.381 Boeing's 747-200 gemaakt waarvan er in de afgelopen jaren 24 betrokken raakten bij ongevallen. In veertien gevallen waren er ook slachtoffers onder de passagiers. (KWO)


Gast

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 27 mei 2008, 00:57:39
Dat het terug op de baan gezet zou zijn na airborne geweest te zijn klinkt mij als uiterst onwaarschijnlijk ter ore.

Tijdens de start heb je de zogenoemde V-1 (Vee-one) snelheid, de beslissingssnelheid waarop nog veilig voor het einde van de baan gestopt kan worden in geval van nood. Daarna komt V-2 (Vee-two, rotate), de gecalculeerde snelheid waarop de neus omhoog getrokken wordt, geroteerd wordt.
Zodra een toestel voorbij V-1 is gaat het door, zelfs als er daarna wat gebeurt. Uitzondering hierop is als de integriteit van het toestel dusdanig aangetast wordt (afbrekende vleugel, motoren-verlies) dat het airborne gaan grotere schade zou opleveren dan een full-brake en runway overrun.

Als dit toestel daadwerkelijk V-2 bereikt zou hebben, inclusief lift-off dan gaat het door, dan is de versnelling al dusdanig hoog dat weer neerzetten en remmen vele lengtes meer in beslag zou hebben genomen dan nu gebeurd is. Een V-2 (neus omhoog) gebeurt in de laatste 2/3e deel van de baan. Afgaande op de foto's, zonder er bij te zijn geweest of opgeleid hiervoor, zou ik durven beweren dat de crew nét voorbij het V-1 moment besloten heeft om de take-off tóch af te breken.

Ik ben benieuwd naar het eindrapport!


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #19 Gepost op: 27 mei 2008, 22:56:37
Wat mij trouwens opviel, is dat die glijbaan (slide) vanuit de deur bij de cockpit bijna verticaal naar beneden loopt  :o
En nog van een grotere hoogte dan bij een normaal vliegtuig (en de passagiersuitgangen), en ook nog eens dieper naar beneden vanwege het heuveltje waar het toestel op ligt...   Dat de bemanning niet gewond is geraakt bij die evacuatie...  O0