Uniek in Nederland: reddingsbrigades via 1-1-2

Auteur Topic: Uniek in Nederland: reddingsbrigades via 1-1-2  (gelezen 3694 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 31 mei 2008, 14:26:35
Bron regio15.nl

Vanaf zondag 1 juni draaien de reddingsbrigades in de regio Haaglanden mee in de hulpverlening via 1-1-2. Voorheen werden 1-1-2 -meldingen alleen bij brandweer, politie, ambulance en KNRM neergelegd. Alleen in Haaglanden zullen bij meldingen voor spoedeisende incidenten op het strand de reddingsbrigades direct worden gewaarschuwd. Voor toeristen en andere strandgangers betekent dit snellere eerste hulpverlening; de reddingsbrigades zijn immers al ter plaatse en beschikken bovendien over het juiste materiaal en vaardigheden om te starten met levensreddende handelingen in afwachting van de ambulance.

Elk jaar staan de reddingsbrigades in de regio Haaglanden tijdens het strandseizoen klaar om de badgast in nood te helpen. Vanaf aankomend weekend is deze hulpverlening op de stranden van Haaglanden verder geoptimaliseerd; bij spoedeisende incidenten op het strand en op de Vlietlanden worden ook de reddingsbrigades ter plaatse in kennis gesteld vanuit de regionale brandweeralarmcentrale Haaglanden. Dit initiatief is tot stand gekomen in samenwerking met de Hulpverleningsregio Haaglanden.

Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

Lars Carree

• Forum gebruiker
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2008, 14:36:31
Wordt de 1-1-2 melding direct doorgeschakeld naar de meldkamer van de RB of neemt de GMK de melding aan de speelt deze door aan de RB....

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2008, 15:08:38
Het is zeker niet uniek in Nederland, in Dordrecht gebeurd dit al jaren zo, al voor p2000 als ik me niet vergis  ^-^ O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Lars Carree

• Forum gebruiker
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2008, 15:34:06
Veel brigades worden gealarmeerd/ingelicht door de GMK.

In Kennemerland neemt de GMK de 1-1-2 melding aan en speelt deze direct door aan de meldkamer van de plaatselijke RB.

Casbuur

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2008, 15:42:26
Het is zeker niet uniek in Nederland, in Dordrecht gebeurd dit al jaren zo, al voor p2000 als ik me niet vergis  ^-^ O0

Dat klopt. Via de standaard x-stream worden ze dan opgeroepen om binnen 30 minuten bij het ongeval te zijn. Maar het systeem is net zo als bij de KNRM. In de Haaglanden wordt waarschijnlijk bedoeld dat de strandwachten die er toch al zijn worden opgeroepen (waarschijnlijk via C2000) voor ongevallen aan het strand. Zo kan de hulpverlening in enkele minuten al starten.

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2008, 16:37:10
Ik zie nog even zo snel niet wat er nu uniek/nieuw is. Wat omschreven staat in bovenstaande is bv in Kennemerland en volgens mij in NHN al jaren zo?
-buiten dienst tijd alarmering via p2000 (via de GMK, tegelijkertijd met bv ambu), komt automatisch uit de inzetvoorstellen op de GKM gerold
-bij opening/aanwezigheid direct via p2000 of c2000 (hangt er vanaf) waarna direct ingezet wordt.

Bij beide gaat direct via de 112 lijn vanuit de GMK de alarmering naar reddingsbrigade en politie of ambulance, dus geen tijd verlies.
Ik hoop dat iemand hier kan uitleggen/weet wat er nu anders is, misschien nog iets dat we hier kunnen toepassen...
[img]/img]

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2008, 17:35:51
NHN werkt al jaren voor de P2000 op deze manier.
Het is nu al zelfs zo dat er een bepaalde koppeling is met de kustwacht. Zodra er een reddingsboot gealarmeerd wordt via het kustwachtcentrum gaat bij ons een monitorcode mee. Dit via de meldkamer, kan nu niet even snel vinden hoe e.e.a. werkt.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 1 juni 2008, 02:05:21
Het is toch uniek dat alle RB met een alarmfunctie gewaarschuwd kunnen worden via 112? Zoals alle drie de reddingsbrigades hier in de buurt.
Al jaren.
Ook al ten tijde van 0611 trouwens.

Henk

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 1 juni 2008, 17:16:31
Tja, ik zit ff te kijken, maar in Kennemerland maakte de reddingsbrigades vanaf 1994 al gebruik van het analoge netwerk om in contact te komen met de CPA. Vanaf 1991 was de reddingsbrigade Zandvoort via een sematone oproepbaar. De reddingsbrigade IJmuiden liet zich al vanaf die tijd al via de RAC alarmeren via de 5TVO pagers.

Alleen is men met de tijd meegegaan en is het nu via P2000 alarmeren en C2000 communiceren. Misschien maakt men in Haaglanden wel gebruik van C2000 op alle reddingsbrigade-eenheden, dus niet alleen de voertuigen, maar ook de loop-patrouilles, vaste posten en varende eenheden.

Kijk das natuurlijk wel een nieuw item.

RR (nu nog de eigen fleetmap)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #9 Gepost op: 2 juni 2008, 11:06:33
Volgens mij gaat het vooral over het volledig over zijn op C2000. Dus: C2000 vaste posten, porto's, en sets in de auto's en de boten.
Dat laatste is natuurljk bijzonder en is speciaal ontwikkeld door de firma VDC, die de daarvoor ontwikkelde waterddichte bedienkop Mobocop heeft genoemd.

Verder vind ik het bericht nogal warrrig, foutief is sowieso de suggestie dat 112 doorzet naar de KNRM, onzin natuurlijk, bedoelt wordt kennelijk het Kustwachtcentrum.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!