Tja met opmerkingen als "
Dus een erg zwak argument, met als gevolg nog meer krapte, nee blijf maar lekker zonder sitraps werken dan komt t goed" daar kan ik niet zoveel mee.
Ik dacht dit een discussieforum was...
De noodzakelijke opvang (beademingscapaciteit, hartbewaking etc) speel in onze regio niet of nauwelijks een rol. B-ritten hebben we relatief weinig (lang leve de hulpambulance), grotere ziekenhuizen liggen voor het grootste gedeelte van de regio allemaal ruim binnen 15 minuten aan te rijden en loze ritten, die kosten vaak het minste tijd, dus ook weer sneller beschikbaar. (tenzij er niet zo snel geschreven wordt...)
Wat in onze regio werkt hoeft bij jullie misschien niet te werken en andersom. Niet alleen hiermee, maar denk ook eens aan de LPA7, daar zijn toch ook het nodige aan regionale wijzigingen toegebracht?
Zoals ik al eerder schreef zijn er absoluut wat verbeterpunten voor onze regio te bedenken: Na de rit direct vrijmelden van de ambulance en niet eerst eindeloos koffie drinken is er één van
, maar het geven van de sitrap bij elke leken melding... tja, ik heb het ook aan andere collega's (waaronder van de meldkamer) laten lezen, we zien er gewoon de meerwaarde niet van in.
Je moet mij ook even helpen... A1 collaps E.C.I. als werkdiagnose... rustige ademhaling...niet aanspreekbaar...
Wij komen ter plaatse. Wanneer verwacht je dan een sitrap? De eerste klinische blik geeft vaak een hoop informatie, maar ik kan je op dat moment toch nog steeds niet meer, voor jou, nuttige informatie geven?
Binnen 4 minuten na aankomst weten we of de patiënt lag te gaspen en nu reanimatiebehoeftig is, ernstig bradycard is of ernstig neurologisch letsel heeft (blijkt ze toch uit het raam te zijn gevallen...). In die tijd hebben wij allang contact met je opgenomen met het verzoek om een tweede wagen...
Als de patiënt drie hoog achter ligt, dan weten we ook binnen die 4 a 5 minuten of we de brandweer, politie of evt. ambulance voor tilassistentie (enz) ter plaatse willen hebben.
Als er 5 minuten na aankomst geen (urgente) oproep is gekomen voor assistentie dan weet je toch al genoeg, waarom dan toch die sitrap?
En tijdens de dagdienst; Je hebt 24 wagens (even los van de hulpambulances) en 2 motoren in je regio rijden. Als je van elke wagen een sitrap krijgt, om zo ook een indicatie te krijgen van hoelang een rit gaat duren, hoe ga je dat voor jezelf bijhouden en wat is realistisch?
Na een sitrap weet je nog niet naar welk ziekenhuis we gaan (en daar zit de meeste tijd in). Bij elke rit ben je tien tot maximaal 20 minuten bij een slachtoffer/patiënt. Dan is toch alleen het ziekenhuis nog van belang om een inschatting te maken van de totale ritduur?
(voor de duidelijkheid... ik heb het hier dus niet over (mogelijke) beknellingen, reanimaties en overige trauma's waarbij de verwachting is dat extra hulp nodig is... dan komt die sitrap heus wel)
Groet,