sitrap

Auteur Topic: sitrap  (gelezen 30933 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #10 Gepost op: 3 juni 2008, 09:48:08
ik denk dat Bart de vraag wat verkeerd gesteld had, aangezien hij ( mij dus) keurig heeft uitgelegd wat Methane is ;D


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #11 Gepost op: 3 juni 2008, 16:18:41
Soort van ja, alleen zijn daar de meningen nog wel over verdeeld  :), zie

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,20948.0.html

Als ik METHANE zo lees, lijkt mij dit persoonlijk beter toepasbaar voor de prof's, ook bij (of met name bij) grotere incidenten. Het GAVE/MIST-principe is dan door de eenvoud weer nuttiger/toepasselijker voor EHBO-ers.

groetjes, Michel

Daarom staat deze tekst denk ik ook in de topic voor de ambulancehulpverleners en niet in de ehbo of rode kruis topic.....
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #12 Gepost op: 3 juni 2008, 18:40:35
Daarom staat deze tekst denk ik ook in de topic voor de ambulancehulpverleners en niet in de ehbo of rode kruis topic.....

Helemaal mee eens, maar denk dat het voor ambupersoneel wel nuttig/leuk is, dat zij lezen dat er initiatieven zijn om beter aan te sluiten aan de professionele hulpverlening in het voortraject :)

gr. Michel


Bart S

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 3 juni 2008, 21:18:35
Methane is ook een soort sitrap
De letters staan voor:
M ajor incident - is het een grootschalig incident
E xact location - wat is de exacte lokatie van het incident
T ype of incident - Wat voor soort incident is het? Verkeer, luchtvaart, Poederbrief etc.
H azard - Zijn er gevaren?
A ccess - Aanrijroute naar het incident
N umber of casualties - (geschat) aantal slachtoffers
E xtra services - welke diensten zijn ter plaatse en wat is gewenst qua opschaling?  eigen kolom en anderen

Voorbeeld van een methane:
Meldkamer het betreft een grootschalig ongeval (M) op de rijksweg A99 links hmp 134.2 (E) het betreft een auto- vrachtauto (T) Wegen zijn afgezet, vrachtwagen heeft gevaarlijke stoffen aan boord (H) Aanrijden via lutjebroek rijrichting lutjestad (A) Er zijn minstens 5 slachtoffer (N) graag 3 extra ambu's, MMT en brandweer, poltie en rijkswaterstaat zijn reeds ter plaatse.

Tegenwoordig wordt in plaats van SitRap ook wel de ETHA gebruikt, zie onderdelen methane

GR
P

En Paul gaat door voor de koelvriescombinatie ;D We hebben tijdens de training hiervoor een paar leuke pittige casusjes/rollenspellen gedaan en ik kan je vertellen dat het in de praktijk nog best lastig is. Overigens plaatste ik de vraag om aan te geven dat er dus nog veel verschillende systeempjes zijn bij de diverse organisaties.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #14 Gepost op: 4 juni 2008, 15:26:02
Tegenwoordig wordt in plaats van SitRap ook wel de ETHA gebruikt, zie onderdelen methane

Zoals Bart S ook al aangeeft, wil de CPA beter inzichtelijk krijgen wat er aan de hand is. Sinds de nieuwe bijscholing wordt er van elke A1 rit een sitrap verwacht van de bemensing. Indien de ETHA gelijk is aan de melding is het enige wat de bemensing van de ambulance hoeft te melden dat de melding, zoals uitgegeven door de CPA, conform is aan hetgeen zij aantreffen.

Recent stuurde ik er dus een ambu uit waarbij de voet nog aan enkele pezen vast zou zitten en dat de doof en blinde man al ongeveer 24 uur op de overloop zou liggen. Het verbaasde me dus heel erg dat de ambulance chauffeur mij ter plaatse meldde dat alles confrom melding was.

De diversiteit aan sitrap is mij duidelijk, want elke discipline heeft zo zijn eigen protocollen en werkwijzes. Want wat kan een Rode Kruis met de bovenstaande melding? Niks anders dan de CPA in kennis stellen en dan stelt de centralist wel de melding samen voor de ambulance. Indien een Brandweer bij de bovenstaande melding moet komen willen zij bijvoorbeeld weten het gewicht en hoogte waar vandaan het slachtoffer gehaald moet worden en of handjes of een redvoertuig geindiceerd is en geven ter plaatse een "Nader Bericht". De politie wil natuurlijk weten of er geen strafbare feiten gepleegd zijn. Tis maar net waarvandaan je het spelletje speelt, tussen sitrap (GAVE/ METHANE) en vooraankondiging (MIST) ligt soms ook weinig verschil.

RR (ieder een eigen taal)
Elke hulpverlening start met communicatie.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #15 Gepost op: 4 juni 2008, 17:57:38
Sinds de nieuwe bijscholing wordt er van elke A1 rit een sitrap verwacht van de bemensing. Indien de ETHA gelijk is aan de melding is het enige wat de bemensing van de ambulance hoeft te melden dat de melding, zoals uitgegeven door de CPA, conform is aan hetgeen zij aantreffen.

Elke melding? Dan kan men hier nog wel een extra persoon op de meldkamer inzetten voor al die "feed back". Wat is de meerwaarde van een sitrap bij een doodnormale A1?
Ik kan mij dit alleen voorstellen in die regio's waar je met veel pijn en moeite extra wagens voor een melding kan optrommelen.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #16 Gepost op: 6 juni 2008, 22:18:11
Elke melding? Dan kan men hier nog wel een extra persoon op de meldkamer inzetten voor al die "feed back". Wat is de meerwaarde van een sitrap bij een doodnormale A1?
Ik kan mij dit alleen voorstellen in die regio's waar je met veel pijn en moeite extra wagens voor een melding kan optrommelen.

Inderdaad altijd leuke speeltje  voor regios die het niety druk hebben, voor al die afkortingen te onthouding heb je ook weer een ezelsbrug nodig......  oftwel, een hoop daarvan is onzinnig en waan van de dag, elke keer weer een andere ''deskundige'' die iets nieuw en baanbrekends wil bedenken. Er zit veel kaf tussen het koren.
gezond verstand laten prevaleren is he beste, rijtje en afkortingen redden geen mensen, parate kennis en logisch nadenken wel. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 7 juni 2008, 00:39:41
Inderdaad altijd leuke speeltje  voor regios die het niety druk hebben, voor al die afkortingen te onthouding heb je ook weer een ezelsbrug nodig......  oftwel, een hoop daarvan is onzinnig en waan van de dag, elke keer weer een andere ''deskundige'' die iets nieuw en baanbrekends wil bedenken. Er zit veel kaf tussen het koren.
gezond verstand laten prevaleren is he beste, rijtje en afkortingen redden geen mensen, parate kennis en logisch nadenken wel. ;)

Dus jij vraagt je gewoon af waarom die regio´s dat doen...  ;) Misschien kan iemand daar antwoord op geven wat het doel is van de sitrap.  :)


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #18 Gepost op: 13 juni 2008, 15:56:38
Dus jij vraagt je gewoon af waarom die regio´s dat doen...  ;) Misschien kan iemand daar antwoord op geven wat het doel is van de sitrap.  :)
De MKA kan aan de hand van een SITRAP inschatten of en hoe hij moet opschalen. Dus meer ambu's, brandweer, MMT enz. Vaak is een melding zo chaotisch dat hij het eerste voertuig vraagt om een SITRAP.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #19 Gepost op: 14 juni 2008, 11:16:57
De sitrap is inderdaad een handig hulpmiddel bij grotere incidenten. Maar om nu bij "elke A1" zoals gesuggereerd wordt een sitrap te moeten geven dat heeft gewoon in mijn optiek géén meerwaarde.

Ook bij het conformeren van de melding zet ik mijn vraagtekens... Feedback kan altijd na afloop en als ik geen extra wagens, MMT, brandweer, politie of scouting nodig heb dan heb ik betere dingen te doen dan contact te leggen met de CPA/MKA.
Daar komt bij dat ze op de meldkamer ook wel wat beters te doen hebben...

Het is leuk bedacht of ergens achter een bureau of in een rustige regio en het zal daar ook zeker kunnen werken, maar in een drukke regio heeft het toch geen zin?!

Als iemand tegenargumenten heeft dan lees ik ze graag  ;)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur