Bevelvoerder achterin

Auteur Topic: Bevelvoerder achterin  (gelezen 12066 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fabian

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • Onderbrandmeester
Reactie #20 Gepost op: 12 november 2003, 10:14:05
Hey AtB, alles goed, wist niet dat je ook al aan dit forum mee deed!

Even terugkomend op je vraag.

Iedereen is goed in het bedenken van nadelen, dus langs deze weg maar eens een aantal voordelen.

1. Door de huidige veranderingen binnen ons uitrukgebied (SAVE, verplaatsing posten, enz) komen we binnen een vijftal buurtgemeenten terecht. Aangezien daar de stratenkennis niet optimaal is, is het gemakkelijker om de nummer vier (of vijf of zes) voorin te hebben bij de chauffeur, zodat deze de persoon kan begeleiden met kaartlezen, naamborden zoeken, enz...  Persoonlijk denk ik dat dit een van de belangrijke redenen is dat het bij jullie in de 843 zal gebeuren (regionaal bijstandsvoertuig?).

2. Door de Bevelvoerder en diens kaarten, boeken enz, achterin te plaatsen, is het gemakkelijker om tijdens het aanrijden met de aanvalsploeg te overleggen aan de hand van bereikbaarheids- en aanvalskaarten. Je hoeft niet iedere keer alles van voren naar achteren aan te geven en vice versa.

3. Door de bevelvoerder achter in te plaatsen, zal het voor hem gemakkelijker worden om adembescherming om te hangen en te communiceren met de ploeg. Hij kan twee dingen te gelijk doen...

4. Door het achterin plaatsen van de mobilifoon zal het voor iedereen gemakkelijker mee te krijgen zijn. En dan niet de terugkomende berichten, die krijg je wel mee via de luidsprekers achterin, maar vooral de berichten die van de bevelvoerder komen. De ploegleden kunnen daar gemakkelijker in bij springen en zodoende sneller en beter "meedenken" met de bevelvoerder.

5. De veiligheid van de bevelvoerder zelf. Doordat hij contact heeft met de ploeg en bezig is met het perslucht langzamer om te hangen dan de overige leden ( communicatie tussendoor enz.) zit deze persoon het grootste deel van de tijd achterste voren in zijn/haar stoel. En over het algemeen zonder gordel, want dat werkt niet. Door hem naar achteren te plaatsen vergroot je de veiligheid van deze persoon. De nummer vier kan bij een brandmelding in het begin snel zijn adembescherming omhangen en zal daardoor minder lang uit de gordel, cq. veiligheidsbeugels verwijderd zijn. Bij een ongeval is er zelfs nog minder "gevaar".

Er zijn vast nog wel meer voordelen te bedenken, maar ik kan er zo niet op komen.

Wie weet hebben andere forumgebruikers nog suggesties?

En zoals ik begrepen heb is ons korps het eerste dat met dit systeem gaat werken, alhoewel ik me kan herinneren dat er eens een proef heeft gedraaid in Amsterdam of Rotterdam? Of het is een keer ge-opperd. Maar dit weet ik niet zeker, dus knoop me er niet op vast!!!

Groeten Fabian


nico5

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 12 november 2003, 12:09:13
Dit vind ik een goede reactie waar we wat aan hebben in het begin dacht waar moet dat heen het is toch nog geen 1 april?
Maar nu ik het gelezen hebt zijn er toch wel wat pluspunten te bedenken bedankt voor de info
Nico


Arjan_tb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #22 Gepost op: 12 november 2003, 13:19:34
Hey Fabian,

Jah ik was op zoek naar een meer volwassen forum, dat andere forum ben ik inmiddels wel spuugzat hehehe

Ik dacht dat jij en ik wel genoeg hadden gepraat over dit onderwerp ;D, maar donderdag kan et weer onder et genot van een biertje  ;D ;D
Je hebt et mooi op papier gezet, mede voor de andere forumleden die ff dachten dat ik abuis was  ;) ;D

Nog meer korpsen of bevelvoerders die zich kunnen vinden in een plekkie achterin ? Of graag argumenten waarom je NIET achterin zou willen zitten !!
Alvast bedankt !!  :D

Groeten Arjan


Gast48368

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 12 november 2003, 14:09:49
Hee, Arjan,

De vraag van je kwam in eerste instantie over als een 1 april grap, en vond hem ook best wel lachwekkend, en ja, als je ergens om kunt lachen moet je dat niet laten ;), er is al ellende genoeg in de wereld.

Maar goed, we zullen hier de serieuze kant maar weer op, en terugkomend op jouw (leuke) vraag:Ik moet heel erg aan het idee wennen, en ik denk dat het soms misschien zal werken, maar in bepaalde gevallen ook zeker niet.

Een bevelvoerder kan tijdens het aanrijden al de situatie globaal in ogenschouw nemen(misschien meteen al middelbrand kunnen geven, enz), achterin gaat dit moeilijk.

Er is bij het aankomen in de kazerne meteen onduidelijk wie dan voorin gaat zitten: Je kunt moeilijk iemand dan nog aanwijzen, mensen komen ook niet allemaal tegelijk, het "meteen je plaats" weten, is dan weg.

Zo zullen er meer onlogische dingen te bedenken zijn, waar ik zo ff niet op kom.

Maar andere dingen zijn inderdaad positief te noemen, zoals het steeds achterom moeten "schreeuwen", is ook niet echt ideaal.

Ongetwijfeld zal het ook per gebied verschillen of deze werkwijze efficient zou kunnen zijn.

Maar ben zeer benieuwd naar ervaringen hiermee, hou ons op de hoogte!


Fabian

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • Onderbrandmeester
Reactie #24 Gepost op: 12 november 2003, 14:57:53
De opmerking van Firefamke is een goede... Wie gaat uit zichzelf als (hoofd)brandwacht voor in zitten?

Bij de piket en beroepsploegen die met een vaste vooraf bepaalde indeling werken is het geen probleem, maar dit is maar een kleine groep.

Je zou er bijvoorbeeld ook een aspirant neer kunnen zetten? Deze gaat tijdens de uitruk mee boven de sterkte en zou heel goed kunnen kaartlezen enz... Onze TAS is gebaseerd of zes of zelfs zeven mensen achterin, en alle plaatsen hebben adembescherming, dus daar kan al geen probleem meer bij ontstaan.

Bij een ongeval is het bij ons zo, zolang je geen brandwacht eerste klas bent, je automatisch als gewondenverzorger wordt ingedeeld, dus nummer vier.
Is een kwestie van naar het uitrukbericht luisteren.

De werkwijze zoals AtB beschrijft zal getoetst worden aan de praktijk door middel van de elf uur- dienst, dus dat neemt al een groot deel van het probleem weg.

Je kunt overwegen om bij een vrijwilligerskorps te wachten tot er vier personen achterin zitten en dan nummer vijf voor in plaatsen. De binnenstroom van mensen gaat over het algemeen zo snel dat dat wel kan.

Dan blijft er misschien een heel enkele keer een moment over dat iemand van achter naar voren moet overstappen, maar persoonlijk zal dat niet al te vaak voorkomen (gezien onze eigen situatie). Maar dat zal misschien ooit de praktijk wel uitwijzen.

De opmerking over het in ogenschouw nemen van een incident, ligt een beetje aan de indeling van het voertuig zelf. Wij rijden zelf DAF 65 dus een vrij breed voertuig ten opzichte van andere merken, dus van achteruit kun je veel meekijken door de vooruit. Bewust staan er geen artikelen in het zichtsveld zoals porto's , lampen, enz...

En AtB, wat donderdag betreft, ik ben niet aanwezig bij de cursus. Dus helaas, anders kunnen we volgende week deze discussie wel ff inzetten, samen met een paar anderen. Ik denk dat zij er ook nog wel een idee over hebben.

Groeten Fabian


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #25 Gepost op: 12 november 2003, 18:19:53
Ik moest ook even wennen aan deze nieuwe opstelling in een TAS. (ik zag ook alleen maar nadelen)

Maar nu ik de voordelen heb gelezen moet ik zeggen dat het zo gek nog niet is.

Alleen denk ik dat het berichtenverkeer met nadere byzonderheden met de AC  (vooral wanneer deze door een ander wordt gevoerd) langs een bevelvoerdervoerder heengaat, terwijl HIJ daarop moet anticiperen. Vooral als hij een aanvalsplan doorneemt, ademlucht omhangt en aanvalsploeg aan het instrueren is.

Misschien dat men het aanvalsplan beter door de aanvalsploeg kan laten doornemen en deze mogelijk bij de eerste verkenning of tijdens het aanrijden de bevelvoerder bijpraat.

Toch heeft ook veiligheidsvoordelen, maar ik denk de enige manier om zoiets te weten te komen is door proeven te houden.
Brandwacht 1e klas + WVD


y0ze

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 15 december 2003, 12:32:56
Ik vind het achterin zetten van een Bevelvoerder net zo vreemd als dat we een pompbediener achterin zouden ztten  ;D

Radioverkeer, overzicht, toegang tot kaarten, sleutelkluis etc etc lijkt me voldoende om voorin ta gaan zitten.

Met no 4 voorin (dus gescheiden van no 3) krijg je een heel rare verdeling.


Fabian

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • Onderbrandmeester
Reactie #27 Gepost op: 15 december 2003, 14:08:07
Beste y0ze,

Uit je reactie te zien blijkt wel dat je de voorgaande berichten niet aandachtig hebt door gelezen.  

Op het moment dat je de bevelvoerder naar achteren plaats gaat alles mee naar achteren, dus ook de mobilifoon, kaarten, boeken, sleutels etc... Dus dat probleem is opgelost.

En waarom moeten de nummer drie en vier bij elkaar zitten. De nummer vier kan mee luisteren wat er achter in gezegd worden en wordt anders bijgepraat door de nummer drie gedurende inzet. Hoe vaak krijgt de nummer drie via de porto wel niet een nieuwe opdracht of bijsturing door zonder dat de nummer vier dat mee kan krijgen (headset in de helm). Dan wordt de nummer vier toch ook bij gepraat door de nummer drie?

En bij een hulpverlening staat de taak van de nummer vier geheel los van nummer drie dus dat maakt dan ook geen verschil.

Ik zie met het plaatsen van de bevelvoerder een groot aantal voordelen en ben benieuwd hoe de proef af loopt...

Met vriendelijke groet,

Fabian

Groeten Fabian,


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #28 Gepost op: 15 december 2003, 17:31:06
Mag ik vragen wie er dan voorin komt te zitte


Gast48368

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 15 december 2003, 17:38:07
Mag ik vragen wie er dan voorin komt te zitte

Als je goed had gelezen, wist je dat............ ;)