Soms word ik van al dat inspraak gedoe in Nederland een beetje moe...

Auteur Topic: Soms word ik van al dat inspraak gedoe in Nederland een beetje moe...  (gelezen 2111 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Edele Palmpie:

ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt, maar ik vis effe dat bericht wat je geplaatst hebt in "Uit de media" op.

Citaat van een post van palmpie:

http://rtvoost.nl/nieuws/?page=1&cat=1&id=85178

Brandweerkazerne Lijsterstraat mag

Adviseurs van de Raad van State vinden de vestiging van een brandweerkazerne aan de Lijsterstraat in Enschede in principe aanvaardbaar.

Hun advies is vandaag bij de Raad bekend gemaakt tijdens een rechtszitting over het bestemmingsplan Enschede-Noord. Dit plan maakt de omstreden bouw mogelijk.Buurtbewoners vinden de kazerne ongewenst vanwege het lawaai van uitrukkende brandweerwagens. Ook vinden ze dat aan de Lijsterstraat geen lawaaimaker thuishoort op minder dan 50 meter afstand van woningen. De gemeente zegt dat de kazerne er kan komen, omdat het lawaai fors kan worden beperkt. Zo mogen de sirenes in de Lijsterstraat niet aan. Volgens de buurt letten de brandweermannen daar toch niet op als ze uitrukken naar een brand. De Raad doet over zes weken uitspraak.

Hier zakt mijn broek dus van af. Nu had ik dat ook al bij het geklaag over het wel of niet laten vliegen van een traumaheli i.v.m. geluidsoverlast, maar dit zijn dus burgers uit de stad waar de brandweer zelf voor rijdt.

Ik snap dit gewoon niet.

Of ben ik nou zo simpel dat ik begrijp dat als er een martinshoorn door de straat gaat er misschien mensen in nood zijn? En dat dat misschien een ietsiepietsie belangrijker is dan misschien een paar keer in een etmaal een sirene te horen?

Wie legt mij dit uit?




Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Heel simpel: Wanneer mensen last krijgen van zaken worden ze egocentrisch, en maakt het niet meer uit waarom er iets wordt gedaan.

ik vermoed dat GS hun bezwaren met een korrel zout zal nemen. De aanwezigheid van een kazerne en de dekking daarvan weegt naar mijn bescheiden mening zwaarder dan de klacht van het individu.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Nou ik werk zelf aan een kazerne recht tegen over portiekflats, binnen 50m. En ik zou zelf helemaal niet blij zijn met de uitrukkende brandweervoertuigen. Tuurlijk zetten we de tweetoon niet direkt aan, maar vaak moet het wel ivm het verkeer. En als dat een paar keer per dag, ook 's-avonds en zelf 's-nachst gebeurd zou ik ook aardig balen. Denk zelfs dat wanneer het koophuizen zijn, de waarde van je woning zal dalen. En waarom precies op die plek, omdat het de beste plek is, of omdat de gemeente daar een stukje grond had wat onverkoopbaar was, of om andere reden economisch niet intressant was.
Heb nog nooit gemerkt dat een brandweerpost op de ideale plek werd neergezet, want dat was meestal veel te dure grond.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
ik vind dat de mensen wel recht van spreken hebben... zij hebben een huis gekocht/gehuurd met de gedachte er rustig te kunnen wonen. als er dan ineens een brandweerkazerne tegen over je komt te staan is de rust wel weg....

wel jammer dat mensen die klagen vervolgens wel naar de open dag van de brandweer gaan.... (ooit een keer gehoort...)


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
wel een geruststellende gedachte dat ze er snel bij zijn als er wat gebeurt...
En dat ze je dan wakker maken zodra ze de kazerne uitrijden... :o
CN NRK


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Bij de bouw van een kazerne worden, lijkt mij, dit soort aspecten meegewogen?


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
lijkt me wel.. maar als de kazerne er komt... weg rust...


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Bij de bouw van een kazerne worden, lijkt mij, dit soort aspecten meegewogen?

Uiteraard. De gemeente legt dit soort locaties vast in bestemmingsplannen of vrijstellingen daarop, en daarin wordt de overlast voor de omgeving in het kader van milieu-eisen ook meegewogen. Ik weet alleen niet of de hulpdiensten nog een bijzondere positie daarin hebben, ze zijn toch een 'noodzakelijk kwaad'.

Wanneer de gemeente een dergelijk plan toch toestaat, is het voor de omwonenden nog altijd mogelijk een planschade te claimen, juist vanwege de waardevermindering.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"