Hallo Hans,
Ook ik woon in Almere en heb ervaring met leden van het Rode Kruis en de EH vereniging uit Almere op hulpverleningen. Voorheen heb ik op diverse evenementen met hen gewerkt. Als eerste zou ik willen melden dat ik veel respect voor deze vrijwilligers heb, omdat zij heel veel tijd steken om voor niets de EH-posten te bemannen. Dat is iets waar iedereen het met mij eens is, dat weet ik wel zeker! Maar wat jij aangeeft komt mij heel bekend voor. Om het niveau omhoog te krijgen, ben ik tijdens de nascholingen voor Het Rode Kruis gaan werken met competentielijsten. Van te voren gaf ik aan welke avonden welke kennis en vaardigheden getoetst zouden worden, en plande vooraf een aantal oefenavonden. Natuurlijk vinden mensen dat erg spannend, maar als je de sfeer goed houdt en het op een positieve manier brengt, levert het veel op. Geef aan dat als mensen geen voldoende scoren tijdens de competentieavond, zij de gelegenheid kriijgen om extra bijgeschoold te worden totdat zij wel het niveau hebben wat jij voor ogen hebt. Uiteindelijk was er maar één hulpverlener die niet meer ingezet werd, omdat zij tijdens de oefenavonden niet mee deed ( last van dit, last van dat....) en niet aanwezig was tijdens de competentie-avonden. Uiteindelijk heb ik ook niet getekend voor de verlenging van haar EH-diploma.
Wil je meer info omtrent het opzetten van die lessen en de competentielijsten dan hoor ik het wel!
Groeten!