Wie weet er meer over dit voertuig ?

Auteur Topic: Wie weet er meer over dit voertuig ?  (gelezen 1903058 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #210 Gepost op: 18 september 2006, 22:47:15
Correct Louis. Mowag is een Zwitserse onderneming die in licentie Dodge-voertuigen bouwde. Momenteel richt men zich meer op (zelf ontwikkelde) legervoertuigen e.d.
In Zwitserland rijden honderden Mowag-brandweervoertuigen rond, in behoorlijk wat verschillende uitvoeringen. De drie getoonde foto's in dit topic betreffen allemaal verschillende voertuigen. Ook al lijken de oudste twee erg op elkaar, de grille en de plaatsing van de richtingaanwijzers is bijvoorbeeld al verschillend. De bus van Langnau is van het meest voorkomende en ook momenteel nog volop in gebruik zijnde Mowag-type. Ik heb er in de afgelopen jaren enkele tientallen van gefotografeerd.

De striping op het voertuig dat achter de hekken bij de Wilhelminapier is gefotografeerd is vrij algemeen in Zwitserland, echter, er zijn een fors aantal kantons waar die striping niet of in veel mindere mate gebruikt wordt. De striping is ook niet verplicht of van overheidswege vastgelegd.

@ Louis: ik ben wel benieuwd naar de plaats van herkomst van het voertuig, dus als je die nog kunt achterhalen  :)

Gr
Erik



Aanvulling: Op de houder van de kentekenplaat staat Obdam Auto's Obdam met een telefoonnummer (dat ik de geinteresseerde kan geven).


Misschien weet de dealer meer. Zoals, gezegd kan ik je eventueel het telefoonnummer geven, mocht je dat willen ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #211 Gepost op: 24 september 2006, 13:46:41
Ik denk dat een belangrijk detail (die je hebt weggehaald) je het antwoord kan geven op de vraag van wie het voertuig is, ik weet bijna 100% zeker dat hij een militair kenteken heeft: o.a. Marechaussee brigade Arnhem heeft nog twee sprinters rijden die identiek zijn aan de Sprinter op jouw foto. Ik zal er eens een foto van maken.

Bijdeze de foto, de Sprinter van KMAR brigade Arnhem:



Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #212 Gepost op: 24 september 2006, 17:31:39
Ik heb er ook zo een op de foto van KMAR brigade post Twente ;)
Maar die sprinter op de foto is een nieuwere, heeft de kmar ook wel nieuwere?
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #213 Gepost op: 25 september 2006, 12:33:48
Ik heb er ook zo een op de foto van KMAR brigade post Twente ;)
Maar die sprinter op de foto is een nieuwere, heeft de kmar ook wel nieuwere?

De nieuwste cellenbussen van de KMAR zijn, hoe kan het ook anders, Ford Transits.


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #214 Gepost op: 25 september 2006, 14:40:38
Dus KMAR valt ook af.... ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Vatrogasci

  • purchaser
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
    • BLOG VATROGASCI
Reactie #215 Gepost op: 25 september 2006, 21:00:48
Het volgende duitse voertuig heb ik weten te platen op een erf hier in de omgeving.
Het betreft een duits voertuig (gezien de duitse teksten op het voertuig). Ik kan alleen niet achterhalen welk voertuig het is?


Het is een oud voertuig van de bedrijfsbrandweer van ADPO in de Antwerpse haven (gemeente Beveren)
zie ook http://www.brandweer.org/voertuigen/b_beveren_ADPO.html


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #216 Gepost op: 7 oktober 2006, 10:27:02
Beste allemaal,

Ik zou graag weten waar dit voertuig van origine vandaan komt. Volgens Brandbase.org is het een voertuig wat dienst heeft gedaan in Woudenberg zelf maar andere berichten, waaronder de mensen die op het voertuigen reden spraken dit tegen. (Louis dacht echter ook dat het Woudenberg was, aan de hand van de gegevens op brandbase.org)

Ik heb even opgezocht wat vermeld werd bij nummer 36 maar daar staat alleen maar bij dat de eigenaar P. Hazeleger is.





Alvast bedankt,

Peter


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #217 Gepost op: 7 oktober 2006, 17:55:04
Peter

Ik ben ook al even bezig geweest met deze Willy's Jeep. Hij kom vermoedelijk bij een bedrijfsbrandweer vandaan. Het gaat om een Willy's CJ2A Jeep uit 1947. Deze kwam in 1959 op kenteken te staan. en kwam in 1974 in het bezit van de huidige eigenaar. Dit kan betekenen dat deze wagen vanaf 1959 tot 1974 bij een brandweerkorps dienst deed.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Feuerteufel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 476
Reactie #218 Gepost op: 7 oktober 2006, 18:45:19
Peter

Ik ben ook al even bezig geweest met deze Willy's Jeep. Hij kom vermoedelijk bij een bedrijfsbrandweer vandaan. Het gaat om een Willy's CJ2A Jeep uit 1947. Deze kwam in 1959 op kenteken te staan. en kwam in 1974 in het bezit van de huidige eigenaar. Dit kan betekenen dat deze wagen vanaf 1959 tot 1974 bij een brandweerkorps dienst deed.

Louis,

Hij kan ook al sinds 1947 als brandweervoertuig dienst gedaan hebben. Hij heeft in 1947 waarschijnlijk dan eerst een Provinciaal kenteken gekregen  en waarschijnlijk in 1959 zijn huidige kenteken gekregen. De Provinciale Kentekens zijn alle midden jaren 50 vervangen door het huidige systeem.

Aaldert


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #219 Gepost op: 7 oktober 2006, 18:57:58
Dat is een mogelijkheid Aalbert. Alleen geeft de RDW dan als eerste toelating in Nederland het jaartal van de inschrijving in dat jaar aan. En de gegevens van de RDW geven nu 1959 aan als jaar van inschrijving. Maar het kan ook nog een voormalige Jeep uit de krijgsmacht zijn. Deze vervingen in de periode 1956-1960 alle CJ3A modelen door de Nekaf-Willy's jeeps. Dat zo dus kunnen verklaren waarom hij pas in 1959 op kentekens is gezet. Blijft alleen nog een vraag openstaan. Het is een CJ2A en geen CJ3A, of het moet een exemplaar zijn die bij de Marine vandaan komt. Maar dat hij vermoedelijk bij een bedrijfsbrandweer heeft dienst gedaan. Is iets wat mijn zelf ook bijstaat. Kan mijn een foto voor de geest halen waarop een Jeep van dit type en met dat bordje boven de voorruit opstaat. Weet alleen niet meer welk korps of bedrijf. Weet zelfs niet meer waar dat fotootje is.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief