Een klein beetje off-topic:
Is er in België geen regelgeving over dit soort zaken... (ECE R65-achtig)
Beetje meer Off-topic:
... zo vraag ik mij af wat het voeren van alleen blauwe lampen voor toegevoegde waarde zou hebben aangezien het verkeer er niks speciaals mee hoeft te doen...
Belgie staat bekend om de vele varianten van striping en sirenes, je zou soms het idee krijgen dat daar geen duidelijke regels voor zijn. Tegenwoordig is er wel verbetering bij de (overheids) dienst 100 en rode kruis. 'Den 100' (dialect) heeft tegenwoordig gele ambulances met een oranje/rode baan over de zijkanten, en het rode kruis witte voertuigen met een rode baan over de zijkanten.
Er zullen nog best ontelbare rode kruis en 100 ambulances zijn die nog niet in deze kleur of striping zijn uitgevoerd.
De particuliere diensten, waar dus ook Emes toe behoord, voeren nog vele verschillende varianten striping. Eigenlijk is dit net als op het moment in Nederland, de particuliere diensten in NL worden verzocht de overheids/ambu striping te verwijderen, hierdoor ontstaan diverse eigen huisstijlen per particuliere ambulance dienst. Bij de NL-se wens ambulances is dit het meest duidelijk op dit moment.
Naar mijn weten is er in Nederland ook niets wettelijk vast gelegd qua striping, rond 2000-2002 is de Biza/sovam striping ingevoerd waarbij diensten een belasting/BTW voordeel kregen als zei de voertuigen aan lieten passen.
Daarna zijn steeds meer ambu diensten de rode en blauwe strepen gaan gebruiken, tot kort geleden zelfs A'dam is overgegaan.
De regels voor het voeren van blauwe lampen zijn wel heel anders, zei voeren ook voor een B rit blauwe lampen zelfs als zei bij een kruising stilstaan voor rood licht. Verwarrend voor Nederlandse chauffeurs, maar officieel heeft een NL HV-voertuig ook pas voorrang met blauwe lampen en sirene. ik heb laatst hier ergens gelezen dat NL-se ambulances in de grensstreek tijdens een rit in Belgie ook worden verzocht continu blauw te voeren tijdens B ritten.
Ik vind het altijd nog prachtig als ik in Belgie een ambulance met Nederlandse striping en oude drie toon voorbij zie rijden.