Ik zag vandaag bij de brand in Drachten een Opel Astra met erg goedkoop ogende plakpitje erop. Dit was echt een wagen waarvan ik direct dacht: "Het kan toch niet zo zijn dat dat een onopvallende politiewagen is?" Tot mijn verbazing ging er inderdaad een politieman in rijden. Direct dacht ik aan deze topic, want kan het toch zo zijn dat dit een privé wagen was, dat op dat moment, dienst deed als dienstwagen?
Ja dat kan, ook wij maken gebruik van oude rommelbakken voor de onopvallende surveillance. Waarom? Omdat jij precies verwoord hoe o.a. de schoffies denken, je valt dus totaal niet op als politieagent en dat is de bedoeling van
onopvallende auto's.
Niemand verwacht een agent in een knalgeel golfje uit 1995
Bovendien, zoals hierboven ook al staat. Al maakt iemand onterecht gebruik van OGS (bijv een burger die dit illegaal op zijn auto heeft gemonteerd) dan nog ben je verplicht om voorrang te verlenen. Alle voertuigen met OGS (dus ook de 'neppe' en 'illegale' voertuigen) zijn een voorrangsvoertuig en dien je voorrang te geven. De reden hiervoor is simpel, juist om te VOORKOMEN dat mensen gaan denken.. Hey! Is dat wel een echte politie agent? Ziet er niet zo uit.. daar ga ik dus echt niet voor aan de kant! ........ze zullen maar onderweg zijn naar een reanimatie bijv.
Dus niet denken, OGS = aan de kant.
Overigens wel een leuk topic! Bij ons zijn er collega's die een dienstvoertuig (onopvallend) mee naar huis krijgen, en wat dus ook hun 'privé' voertuig is, volledig uitgerust met OGS. Sterker nog, theoretisch gezien heb ik ook in mijn privé auto ontheffing voor het RVV als dat nodig is voor de politietaak. Dus stel ik zit achter een dronken bestuurder, dan mag ik handheld bellen om de meldkamer in te lichten. Of als ik in mijn vrije tijd iemand door rood zie rijden, zou ik ook door rood mogen om hem staande te houden en te bekeuren. Niet dat ik dat zou doen, maar het mag wel. Ontheffing is namelijk niet gebonden aan een persoon of voertuig, maar aan de politietaak.