Beste Henk,
Ik denk dat je niet in algemeenheden moet praten, maar dan concrete voorbeelden moet noemen. Wat ik bedoel is dat een voorbeeld bij jou in de buurt, niet hoeft op te gaan voor andere brandweerkorpsen.. Algemeenheden hebben het gevaar dat juist de goede voorbeelden in het land dan ernstig te kort worden gedaan..
Waterredding kent ook vele disciplines, en in het voorbeeld van Sneek zie ik een andere invulling van waterredding, dan die ik ken..
Hoewel ik absoluut voorstander ben van betere medische zorg op het water (dat is een relatieve te kortkoming in zorg en redding op het water nu). Ben ik bang, dat men in de oplossing inderdaad een boot alleen maar zien als een vervoersoplossing en gezien de keuze voor eenr reguliere ambulance bemanning met vaarbewijs aan boord, ben ik bang dat het maar een halve oplossing is..
Echter de zorg is gewend om met ketenafspraken te werken.. Dus misschien zijn er andere inzetparameters dan wij gewend zijn.
In de beulakkerwiede bijvoorbeeld kan zo'n oplossing heel goed werken, als ze een extra schipper aanboord nemen, echter misschien word de boot bijvoorbeeld niet op het IJsselmeer bij windkracht 5 in gezet.
Dat is me gewoonweg niet duidelijk..
Als men denkt dat men met twee personen een dergelijke boot met windkracht 5 op het IJsselmeer ook nog aan adequate patientcare kunnen doen, dan heb ik ernstige twijfels..
verder ik ben benieuwd naar de brancardbevestiging.. En welke quick releases worden gebruikt..
Stel dat de boot op de kant gaat, is de bemanning wel los, maar ligt vast in de brancard ?
De boot is gebruikt bij een aantal evenementen inzetten. Ik ben benieuwd met welke diensten ze daarbij samenwerken.. De huidige oplossing als een zelfstandig opererende eenheid lijkt me erg spannend..