Brandweer ook slachtoffer van agressie

Auteur Topic: Brandweer ook slachtoffer van agressie  (gelezen 9342 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Gepost op: 12 november 2003, 16:39:07
Brandweer gehinderd door agressie
12 november 2003, 16:11:47

DEN HAAG (ANP) - De brandweer heeft steeds vaker te maken met buitensporig geweld en agressie. Dat blijkt uit recent onderzoek van de vakgroep Brandweer CNV Publieke Zaak in Den Haag onder zevenhonderd brandweerlieden.

Het gaat volgens de CNV om bedreigingen, grove scheldpartijen en geweld. 78 procent van de geënquîteerden zegt dat het geweld tegen de brandweer toeneemt, 24 procent noemt de agressie zelfs ,,onbeheersbaar''. Landelijk bestuurder, W. Berg van de CNV zegt woensdag ,,geschokt en geschrokken'' te zijn door de uitkomst.

Angst

Agressie komt bovendien steeds vaker voor in panden waar illegale activiteiten plaatsvinden. Het gaat dan om de inrichting van wietplantages en XTC-laboratoria. ,,Deurknoppen zijn onder stroom gezet en brandweerlieden moeten uitkijken voor valluiken.''

Brandweerlieden in Amsterdam hebben voorzorgsmaatregelen genomen uit angst voor represailles. ,,Ze tornen het logo met hun naam van hun werkpak af. Ze willen voorkomen dat mensen hun adres achterhalen. Ze voelen zich bedreigd.'' De vakgroep Brandweer van CNV Publieke Zaak wil begin volgend jaar met het ministerie van Binnenlandse Zaken rond de tafel om over oplossingen te praten.

De Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) herkent zich in de uitkomsten van het CNV-onderzoek, maar beschouwt agressie en geweld als een maatschappelijk probleem. Volgens bestuurslid T. Faber geldt het beeld met name voor de grote steden waar de meeste respondenten werken. ,,Het onderzoek is gehouden onder professionele brandweerlieden die zijn vooral te vinden in de Randstad.''




Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #1 Gepost op: 12 november 2003, 17:50:06
Ja, inderdaad ik heb al meerdere malen vervelende incidenten meegemaakt bij uitrukken.

Het ging dan echter niet om een fysiek geweld tegen collega's, maar gewoon tegenwerken van de werkzaamheden.

Bij 2 grote branden afgelopen jaar, ging het er zo erg aan toe dat de plaats bijna onbereikbaar was voor de hulpverleningsvoertuigen.
Het was zelfs zo erg dat we met optische en geluidssignalen met de bumper van TAS de menigte stonden 'op te duwen', en dan nog niet onder de indruk zijn.
Bij die brand moesten op een bepaald moment dan ook politiehonden worden ingezet!

Balachelijk, de menigte zagen die branden als het grootste vermaak. Tegenwoordig hebben ze nauwelijks meer ontzag voor brandweer, politie etc.

Ik moet wel erkennen dat bij de kleinere incidenten dat bij ons in de (brandweer)regio nauwelijks zulke incidenten heb meegemaakt
Brandwacht 1e klas + WVD


y0ze

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 15 december 2003, 12:34:40
het valt hier erg mee. Alleen met de jaarwisseling.

Ook in Goes zijn we wel eens bestookt met vuurwerk (nee geen babypijltjes) en bakstenen bij het blussen van een vreugdevuur.


Merijn

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 16 december 2003, 11:31:13
Misschien een rare vraag maar ik kan me zo voorstellen, dat als er weer zo'n figuur jullie loopt lastig te vallen of wat dan ook dat , dat de brandslang even de anderekant op wordt gedraaid. Gebeurd dat wel eens??

Overigens dit is gewoon een serieuse vraag.

Groeten Merijn


Gast48368

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 16 december 2003, 12:31:46
Misschien een rare vraag maar ik kan me zo voorstellen, dat als er weer zo'n figuur jullie loopt lastig te vallen of wat dan ook dat , dat de brandslang even de anderekant op wordt gedraaid. Gebeurd dat wel eens??

Overigens dit is gewoon een serieuse vraag.

Groeten Merijn

Bij ons gebeurd dat niet, dan beantwoord je geweld met "geweld", en dit is niet een oplossing, al jeuken mijn handen best wel eens. Is/zijn er personen zodanig lastig dat je je werk niet meer naar behoren kunt uitoefenen, dan is't voor mij "einde oefening".
Het is hier met oud en nieuw trouwens heel goed geregeld met t toezicht van politie, dus die zijn er met wangedrag als de kippen bij..............afvoeren, en wij kunnen ons werk weer doen ;)


Merijn

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 16 december 2003, 12:37:42
Ik kan best begrijpen dat je handen jeuken. Overigens deze oud en nieuw begeleid ik de brandweer in Leiden. Niet alleen natuurlijk.

Trouwens wat bedoel je met "Einde Oefening". Bedoel je hiermee dat je dan weg gaat of neem je andere maatregelen.

groet


firemanr

  • Gast


Blik

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 1 maart 2004, 23:43:19
Ik keek zojuist even op www.hvzeeland.nl , als ik het verhaal goed begrijp is het vanavond in Vlissingen ook niet goed gegaan , Hopen voor de brandweerman dat het meevalt.
De precieze toedracht zal mischien de komende dagen ook wat duidelijker worden.
Maar het feit is simpel , je komt een brandje blussen en hulp verlenen en je eindigt in het ziekenhuis......... :'( :'(
Triest.


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #8 Gepost op: 2 maart 2004, 09:31:24
Het slaan met een grote moker kwam hem slecht te staan . . . . (was geen agressie of iets dergelijks!!)

Gezien op www.regioscannerzeeland.nl   ;)


Blik

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 2 maart 2004, 17:54:24
Oh , kijk dat scheelt al weer wat dan , in het verhaaltje uit de eerste link lijkt toch het opstootje de toedracht .
Blijft natuurlijk jammer voor de desbetreffende brandweerman maar toch prettig dat agressie niet de oorzaak was dan.............. :-X