Brandweer ook slachtoffer van agressie

Auteur Topic: Brandweer ook slachtoffer van agressie  (gelezen 9438 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBOMAN

• Forum gebruiker
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #10 Gepost op: 4 maart 2004, 10:09:30
In Waddinxveen ( een rustig dorpie) is ook de TAS bekogeld met stenen enz. omdat er met oud en nieuw na 3.00 de vreugdevuren werden geblust. :-\
Eerste Hulp verlener Student HBO-V

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2007, 19:06:25
Agressie tegen hulpverleners, een hot-item de laatste tijd. Aangezien we weer een rumoerige periode van vreugdevuren, knallen en feesten achter de rug hebben zullen er vast wel weer collega's zijn die hiermee te maken hebben gekregen.

Wat zijn nu de meest voorkomende voorvallen, hoe pik je het zelf op en wat doet je korps ermee??

Brand maar weer eens los zou ik zeggen en maak van je hart geen moordkuil ;)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 3 januari 2007, 19:17:00
Agressie tegen hulpverleners, een hot-item de laatste tijd. Aangezien we weer een rumoerige periode van vreugdevuren, knallen en feesten achter de rug hebben zullen er vast wel weer collega's zijn die hiermee te maken hebben gekregen.

Wat zijn nu de meest voorkomende voorvallen, hoe pik je het zelf op en wat doet je korps ermee??

Brand maar weer eens los zou ik zeggen en maak van je hart geen moordkuil ;)

Wij hebben dit jaar geen problemen ondervonden,afgezien van vrij veel uitrukken voor ons doen hadden wij geen last van omstanders.De collega,s uit Achterberg (Utr) daarin tegen  :-X

Citaat
ACHTERBERG -  De brandweer in Achterberg bij Rhenen zint op maatregelen om agressie van omstanders tegen te gaan. De brandweerlieden zijn boos, omdat ze in de nieuwjaarsnacht bij hun werk belaagd zijn door relschoppers.

Vooral tussen middernacht en acht uur 's ochtends kreeg de brandweer het steeds moeilijker.

De brandweer praat vrijdag met de gemeente Rhenen en de politie over het verloop van de nieuwjaarsnacht in Achterberg.
RTVUtrecht

Rolanddeg

• Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #13 Gepost op: 3 januari 2007, 19:30:04

Dit zegt misschien genoeg?

Of anders dit?

In Zuid Holland Zuid hebben we een perfécte jaarwisseling gehad! Inclusief inzet van ME en de hondenbrigade... :-X

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #14 Gepost op: 3 januari 2007, 19:31:06
Ik denk dat als dit zo doorgaat er binnen afzienbare tijd "security" mee moet bij elke uitruk van Rood of Geel. Té belachelijk voor woorden natuurlijk, maar ik zie 't al helemaal gebeuren.. >:( Mijn persoonlijke, zéér effectieve oplossing voor dit probleem past niet op dit forum thuis...  :-X

Cor van Gent

• Forum gebruiker
    • Brandweer Oud-Beijerland
Reactie #15 Gepost op: 3 januari 2007, 23:15:12
Hier in Oud-Beijerland (ook ZHZ) was het afgelopen oud&nieuw ook bijna raak. Brandweer kwam aan bij een vreugdevuur,stapte uit en kreeg gelijk al diverse soorten vuurwerk richting hun zijde gegooid. Daarop werd besloten om terug te trekken en het maar te laten branden.
Regio Zuid-Holland-Zuid

marcel-beets

• Forum gebruiker
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #16 Gepost op: 4 januari 2007, 00:23:48
Hier in Oud-Beijerland (ook ZHZ) was het afgelopen oud&nieuw ook bijna raak. Brandweer kwam aan bij een vreugdevuur,stapte uit en kreeg gelijk al diverse soorten vuurwerk richting hun zijde gegooid. Daarop werd besloten om terug te trekken en het maar te laten branden.

bij dat soort acties meteen een waterkanon van de me inzetten

nee ff zonder dollen   het wordt een serieus probleem dat de respect voor hulpverleners ver te zoeken is hedendag  gelukkig hebben wij er hier int dorp nog geen last van    maar in de stad ben je als brandweerman je leven niet veilig  

van mij mogen ze dit soort dingen keihard straffen

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 4 januari 2007, 13:51:23
Uiteraard moet dit heel hard gestraft worden.

Ik moet zeggen dat het in Almere Buiten heel erg mee viel :)

Een hele grote groep jongeren (denk echt wel rond de 50-60) hadden een vreudevuurtje gemaakt op een schoolplein, de brandweer kwam en ook 1 eenheid van de politie (2 man). De jongeren gingen gewoon aan de kant, toen de brandweer wou blussen kregen zij een andere melding.

De jongeren hadden heel veel vuurwerk, maar niks werd gegooid naar de politie/brandweer. Dat viel mij toch wel op.

Hopen dat dit ook zo blijft. Van mij mogen er veel meer reclames/aandacht besteed worden aan dit steeds groter wordend probleem.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 5 januari 2007, 14:56:21
http://www.gelderlander.nl/devallei/article979446.ece

Belagers brandweer moeilijk te vinden
Door onze verslaggever

Vrijdag, 5 januari 2007 - ACHTERBERG - De politie heeft grote moeite de belagers van de brandweer, tijdens de nieuwjaarsnacht in Achterberg, te achterhalen. Er worden getuigen gezocht.
„Het onderzoek zit vast“, zegt Hans Meuleman van de politie. „We weten dat er mensen zijn die informatie hebben, maar ze willen of durven het ons niet te zeggen. We roepen omstanders op om, desnoods anoniem, hun verhaal aan ons te vertellen.“

In de nacht van oud op nieuw werd de Rhenense brandweer het werken aan de Cuneraweg bij de Friesesteeg onmogelijk gemaakt. Een slang werd doorgesneden en er werden flessen naar de brandweerlieden gegooid.

Voor het in brand steken van een bouwkeet, later in dezelfde nacht op de zelfde locatie, verwacht de politie wel een aantal jongeren te kunnen aanhouden.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 6 januari 2007, 09:43:03
Tweehonderd hulpverleners belaagd met oud en nieuw

Uitgegeven: 6 januari 2007 08:37
Laatst gewijzigd: 6 januari 2007 09:19

AMSTERDAM - Ongeveer tweehonderd hulpverleners zijn tijdens de jaarwisseling geconfronteerd met agressie. Dat blijkt zaterdag uit een inventarisatie van het Algemeen Dagblad.

Volgens de krant werden de hulpverleners bij zeker tachtig incidenten lastiggevallen, beledigd en bestookt met vuurwerk. Het aantal incidenten is een ruwe schatting, omdat bijvoorbeeld politiekorpsen in het westen van het land zo gewend zijn aan belediging van agenten, dat ze die niet meer apart registreren.

Agressieve omstanders maakten het de brandweer op achttien plaatsen onmogelijk een brand te blussen. Verder werden vijf politieauto's en een brandweerwagen gesloopt. Ondanks deze voorvallen noemden de meeste politieregio's de jaarwisseling 'relatief rustig'. Volgens het Algemeen Dagblad komt dat omdat rekening was gehouden met veel onrust

Sinds oktober hebben officieren van justitie de instructie hogere straffen te eisen bij geweldpleging tegen agenten of hulpverleners.

www.nu.nl