Aanwezigheid van politie bij A1-melding

Auteur Topic: Aanwezigheid van politie bij A1-melding  (gelezen 5517 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

AMK

• Senior gebruiker
  • VPK io
Gepost op: 12 juni 2008, 17:08:58
Hoort er standaard politie ter plaatse te zijn bij een A1 melding? Laatst een heel gedoe gehad toen iemand kleine kinderen aan het wegsturen was bij een onwelwording.

Glenn2

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2008, 17:11:26
Of het hoort weet ik niet, maar hier komen ze wel altijd bij een onwelwording. Ze zijn namelijk vaak als eerste, voordat de ambulance er is.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2008, 17:26:39
Het ligt ook een beetje aan het soort melding. meldingen als ´´interne geneeskunde / chirurgie / pulmonologie'' daar komt bijna nooit politie aan te pas.

Meldingen als cardio / onwel etc. vaak wel!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

NF

• Senior gebruiker
    • www.112ijmond.nl
Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2008, 19:09:46
Volgens mij moet de politie wel een meerwaarde (kunnen) hebben om meegestuurd te worden bij een A1.

Denk  aan incidenten in openbare gebouwen of op straat, of bijvoorbeeld bij (mogelijke) reanimaties. Ook bij een psychiatrie-casus wordt politie vaak meegestuurd.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening

mon3aantje

• Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2008, 21:09:58
Hier in Hollands-midden zal je niet bij elke A1 melding de politie mee zien rijden.

Meldingen waar wij van meerwaarde zijn worden we meegestuurd maar verder kan het ambulance personeel het goed zelf af. Situaties waarin we wel worden meegestuurd zijn:

Verkeersongevallen met letsel
Onwelwordingen
Reanimaties
Valpartij op openbare weg
Poging zelfdoding

Ook worden we soms naderhand ter plaatse gevraagd in situaties dat patient of omstanders niet echt meewerkend zijn, ook bij het openen van deuren worden wij vaak ter plaatse gevraagd.

Zo zijn er nog wel een paar situaties waar wij ter plaatse worden gevraagd.

Vaak is onze komst alleen nodig omdat wij snel ter plaatse zijn en snel de eerste hulp kunnen geven. Bij een beenbruik bijvoorbeeld tijdens een sportwedstrijd hebben wij haast geen meerwaarde. Zullen wij dus ook niet meegestuurd worden.

Ricardo B

• Senior gebruiker
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2008, 21:12:31
In Haaglanden rijdt de politie voor zover ik weet nagenoeg op elke A1 melding die buitenshuis plaatsvinden. Afhankelijk van de aard van de melding zullen ze ook geregeld op meldingen binnenshuis rijden.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2008, 19:26:25
Denk ook aan het (toenemende?) geweld richting ambu personeel... speelt ook zeer zeker een rol bij de meldingen.

Voor een "gewone" POB zal de politie w.s. niet standaard meegaan, maar als er bekend is dat het nogal een emotionele/grimigge sfeer is zal de politie al gauw meerijden...

Kortom, (volgensmij) hangt het gewoon van de situatie af en is er geen standaard wanneer de politie mee rijdt... :)

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2008, 02:45:02
Wij worden door de cpa gebeld, en als zij bellen dan gaat er van ons een voertuig mee.. anders bellen ze namelijk niet..
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Chris81

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 5 juli 2008, 19:49:22
Bij ons in de regio gaan wij alleen rijden als het op de openbare weg plaatsvind, of bij insluiting in woning ed.

Groeten Chris

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2008, 08:38:28
In de regio Kennemerland ligt het aan de melding. Openbare weg of openbare gebouwen altijd politie mee, tenzij het bijvoorbeeld een diabeet is en de situatie het toelaat. Dan gaat bijvoorbeeld ook de motorverpleegkundige kijken.

In huis in principe geen politie. Tenzij het gaat om mogelijk ABC instabiel slachtoffers of waar er sprake is van aggressie. Denk daarbij aan de POB waarbij er geen ambu in de directe omgeving is of een TS-poging.

Het ligt ook een beetje aan het soort melding. meldingen als ´´interne geneeskunde / chirurgie / pulmonologie'' daar komt bijna nooit politie aan te pas.

Meldingen als cardio / onwel etc. vaak wel!
Jerommeke88,

dat ligt geheel aan de ingevoerde GMS code. Een cardiale patient met POB kan ik meerdere manieren invoeren. Als een huisarts POB doorgeeft dat komt deze onder cardiologie in de pager te staan en gaat deze niet naar de politie. Als ik dezelfde patient via 112 binnen krijg en voer deze door als onwel, staat er onwel in de paging en gaat die niet mee naar de politie. Als ik hem invoer onder gezondheid, gaat de politie mee en krijg je SEH in je pager.
Maar ik kan bij elke melding de politie of brandweer in of uitschakelen. Bij reanimaties gaan ze allemaal mee, vanwege het mogelijk afhijzen of AED inzet brandweer en AED inzet politie.

RR (er zijn vele wegen die naar resultaat leiden)
Elke hulpverlening start met communicatie.