Grens overschrijdende hulpverlening

Auteur Topic: Grens overschrijdende hulpverlening  (gelezen 9163 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bert

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 13 november 2003, 20:38:42
1) er is juist een vereniging voor brandweerverpleegkundigen opgestart. Ikzelf zie duidelijk het nut van verpleegkundigen op de ziekenwagen, ik heb daar heel veel argumenten voor die ik je wel eens in pb wil sturen als je dat zou willen. Ik denk dat we trouwens maar eens moeten kijken in Nederland om te zien hoe goed het kan gaan.

2) Het tekort aan verpleegkundigen doet niets ter zake. Met de visie op ambulanceverpleegkundige te worden ga je een hele groep nieuwe mensen aantrekken. De tekorten in de verpleegkunde situeren zich op heel specifieke domeinen waar de mensen die in de ambulance terechtkomen hoe dan ook niet zouden willen gaan werken en de oplossingen zijn dan ook op andere vlakken te zoeken.

3) Ga jij ketamine toedienen bij iemand met een zware breuk ? In Nederland laten ze daarvoor geen MMT komen hoor. Ga jij hartondersteunende medicatie geven bij hartritmestoornissen, een reanimatie zonder MUG doen, benzo's geven bij een E aanval, intuberen bij iemand met GCS < 8? ... Allemaal dingen die de Nederlandse verpleegkundigen doen zonder arts. Het is trouwens niet altijd haalbaar om ook een MUG te sturen omdat daar soms nog 20 km extra afstand tussen zit. Het gaat dus helemaal niet om kwaliteit van je werk, maar om kunnen, en nu mag je de beste ambulancier zijn, maar je zal nooit kunnen en mogen wat een verpleegkundige kan/mag.

Een oplossing voor dit probleem lijkt me dat een Belgische en Nederlandse ziekenwagen worden uitgestuurd. De eerste ZW ter plaatse (B) kan stabiliseren en de Nederlandse ZW kan overnemen.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #11 Gepost op: 13 november 2003, 21:42:19
Bert ik den k dat je moderator bent in niet zo giftig hoeft te reageren op mijn mening. Oke je zal mensen aantrekken voor de job van "Ambulance verpleegkundige" ik zou dit zelf ook doen hoor maar heb helemaal geen zin om van alles te leren wat geen betrekking heeft op de ambulance hulp verlening.
Daarom leer de 100 ambulanciers meer dingen en geef ze meer vernatwoordelijkheid dan komen we op een betere hulpverlening.
Ook kunnen en mogen de Belgische ambulanciers meer dan de ambulance chauffeur in Nederland. Indien niet correct mag je dit altijd op een deftige manier corrigeren.

Mvg,

ffemt19

België is Nederland niet en Nederland Belgie niet maar toch zullen we moeten samenwerken.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


bert

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 14 november 2003, 08:21:35
Beste ffemt19, het spijt mij als ik giftig overkom, maar dat is zeker de bedoeling niet. Ik denk wel dat ik als mod recht heb op een mening, zeker als het gaat over een onderwerp waar toch een minimale kennis van beide hulpverleningssystemen voor nodig is. Nogmaals mijn excuses voor het geiftig overkomen.

Wat betreft die zin om geen andere dingen te leren. Je kan ook onmogelijk een bepaalde graad van kennis en ervaring bereiken als je geen andere dingen leert. Het Amerikaanse systeem heeft enorm veel nadelen en moeilijkheden. Het systeem daar is ontstaan vanuit een specifieke nood en een specifiek aanbod. Je hebt daar een enorme oppervlakte en een enorme afstand tussen de ziekenhuizen. Daarnaast had je na de vietnam-oorlog een heel groot aanbod aan heel ervaren en heel competente ambulanciers (de medics in Vietnam). Die eisten ook thuis zo'n plaats en ze werden goed gebruikt om dit probleem van veel afstand tussen zh op te vangen. Nu merkt men ook daar het probleem van onervaren ambulanciers. De opleidingen worden verlengd en de paramedics moeten lange stages in het ziekenhuis doorlopen. Ze moeten dingen leren die ze op het eerste zicht op straat niet nodig hebben, maar ze doen er wel bepaalde competenties mee op die ze wel op straat kunnen gebruiken (empathie, koelbloedigheid, snel denken, overzicht, patiëntengerichtheid, ...).

Dat is een van de redenen waarom ze bij ons (en ik denk ook in Nederland) verpleegkundigen op de ziekenwagen willen. Je bent zeker van een bepaald intellectueel niv (no offence naar jou ... maar heb je al eens gezien wie er soms door de ambulancierscursus geraakt ...), van een bepaalde kennis en ervaring. Op basis van die dingen kan je bijkomende cursussen geven en mensen echt klaar krijgen voor het moeilijke ambulancewerk. (een risico dat ik liever binnenmonds uitspreek, is het risico op cowboygedrag .. iets dat in the states ook wel eens voorkomt)

Wat betreft het meer kunnen en mogen twijfel ik ook sterk. Wettelijk gezien mag een ambulancier in België niets meer dan rijden met een ambulance. Zelfs de begeleiding van patiënten valt buiten zijn bevoegdheid. Er zijn wel een aantal tegenspraken in de wetgeving, maar het blijft toch een probleem. Ik heb hier laatst een overzicht geplaatst van de taken van een Nederlandse ambulance-chauffeur ... dat is echt niet te onderschatten hoor. Ik denk echter dat onze Nederlandse collegae hier beter kunnen beoordelen hoe competent een ambulance-chauffeur in praktijk moet zijn, maar ik kan me voorstellen dat je als verpleegkundige graag iemand naast je hebt die de kneepjes van het vak wel kent.

België is Nederland niet, en Nederland is België niet, dus we zullen moeten samenwerken, maar laat ons eerst de wettelijke belemmeringen wegwerken en per situatie een oplossing uitdokteren. Want als er eens iets verkeerd loopt zal het een serieus probleem zijn.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 15 november 2003, 17:25:49
Misschien wordt het eindelijk tijd dat men in Belgie het Nederlandse ambulancezorgsysteem gaat invoeren, dus ambulancechauffeurs & ambulanceverpleegkundigen, die functioneren op het nederlandse niveau. De belgische ambulanciers kunnen dan evt. doorstromen naar een verpleeguknde-opleiding? en uiteindelijk amb.vpk worden. Sommige ambulancechauffeurs stromen in NL ook door naar de ambulance via de HBO-V-route.  maar het zal wel wat extra centjes, eurootjes gaan kosten dit systeem, je heebt meer (duurdere) verpleegkundigen nodig om de ambulances te gaan bemannen plus de bijbehorende apparatuur/uitrusting en protocollen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 15 november 2003, 17:26:40
Veel van de zaken die besproken werden, zijn relevant en belangrijk. Alles wat we willen kan niet.

Maar wat nog veel belangrijker is de wil elkaar bij te staan als dat nodig is aanwezig is.

Ik vind de foto, bij een van de eerste berichten, klasse.

Als je zo met elkaar omgaat, en elkaar zonodig verteld wat je wel en niet kunt/mag, dan zijn er alleen maar winnaars Want dan worden problemen opgelost.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #15 Gepost op: 15 november 2003, 17:39:28
Dat is natuurlijk het belangrijkste.
Weten van elkaar wat kan en mag en samen een goede hulp bieden aan de slachtoffers.
Wij kiezen er niet voor om op Nederlands gebied te opereren en anders om ook niet dus het is uit pure noodzaak dat we moeten (kunnen) samen werken.

Meer gezamelijk oefenen en de procedures op elkaar afstemmen zonder elkaars werk af te breken.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


bert

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 15 november 2003, 18:09:49
Citaat
Misschien wordt het eindelijk tijd dat men in Belgie het Nederlandse ambulancezorgsysteem gaat invoeren, dus ambulancechauffeurs & ambulanceverpleegkundigen

wel, ik ben er zeker van dat dat heel veel zou kunnen doen voor de kwaliteit van de zorg. We zijn er echter mee bezig. Er is juist een werkgroep opgericht voor ambulanceverpleegkundigen. Indien zij wat drukking kunnen uitoefenen, zou het wel eens kunnen dat we wat meer evolueren in jullie richting.

Ik denk echter dat het hoofdprobleem voor samenwerking op dit moment toch vooral een wettelijk probleem is.


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #17 Gepost op: 15 november 2003, 18:18:31
Ik zie het grote voordeel niet om het Nederlandse systeem in Belgie in te voeren.
Het systeem zoals het nu is werkt toch prima?
Er zijn genoeg artsen om de MUG teams te bemannen en ik denk dat het systeem zelfs goedkoper is dan het Nederlandse.

Waarom is het Nederlandse systeem beter?
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


bert

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 16 november 2003, 09:48:06
Ik denk dat verpleegkundigen in de ziekenwagen een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan de prehospitaalzorg. Misschien kunnen we dan ook het aantal MUG's verminderen en bemannen met meer ervaren dokters want daar wringt toch soms ook nog een schoentje.

Ik denk dat een combinatie van beide systemen in België interessanter is.


Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #19 Gepost op: 16 november 2003, 11:29:10
(...)
Misschien kunnen we dan ook het aantal MUG's verminderen en bemannen met meer ervaren dokters want daar wringt toch soms ook nog een schoentje.
(...)

Als ik je goed begrijp, kan de kwaliteit/ervaring van het MUG personeel soms in twijfel getrokken worden?

Da's een bekend probleem (geweest??), ook hier in Nederland...

In de beginfase van de traumateams, bestond de bemanning uit een SEH-verpleegkundige en een arts, vaak een arts-assistent! Van diverse ambulanceverpleegkundigen heb ik ook vernomen dat destijds ook vaak afgevraagd werd wat de meerwaarde was van zo'n team met weinig ervaring: Er was geen noemenswaardige meerwaarde van het MMT bij de eerste opvang, sterker nog, vaak was de ambulanceverpleegkundige meer ervaren in bv intuberen dan de arts....

Ook is het vaak voorgekomen dat de arts wel een anesthesist was, maar iemand met alleen klinische ervaring. En als je dan ondersteboven bij -4 graden in een autowrak iemand moet intuberen.... Tja, dáár had zo'n anesthesist natuurlijk ook geen ervaring mee!

Het huidige personeel op de traumaheli's (en ik denk ook de MMT's over de grond) is echter zeer ervaren in het specifieke werk "op straat", en is vanzelfsprekend een prima aanvulling op het ambulancewerk!

Hoe zijn de artsen van de MUG-teams in België opgeleid, Bert? En hoe ervaren zijn ze in het specifieke prehospitale werk? En is er verschil tussen de MUG-heli (Brugge) en MUG's over de weg?
De AED specialist van Europa