Beste ffemt19, het spijt mij als ik giftig overkom, maar dat is zeker de bedoeling niet. Ik denk wel dat ik als mod recht heb op een mening, zeker als het gaat over een onderwerp waar toch een minimale kennis van beide hulpverleningssystemen voor nodig is. Nogmaals mijn excuses voor het geiftig overkomen.
Wat betreft die zin om geen andere dingen te leren. Je kan ook onmogelijk een bepaalde graad van kennis en ervaring bereiken als je geen andere dingen leert. Het Amerikaanse systeem heeft enorm veel nadelen en moeilijkheden. Het systeem daar is ontstaan vanuit een specifieke nood en een specifiek aanbod. Je hebt daar een enorme oppervlakte en een enorme afstand tussen de ziekenhuizen. Daarnaast had je na de vietnam-oorlog een heel groot aanbod aan heel ervaren en heel competente ambulanciers (de medics in Vietnam). Die eisten ook thuis zo'n plaats en ze werden goed gebruikt om dit probleem van veel afstand tussen zh op te vangen. Nu merkt men ook daar het probleem van onervaren ambulanciers. De opleidingen worden verlengd en de paramedics moeten lange stages in het ziekenhuis doorlopen. Ze moeten dingen leren die ze op het eerste zicht op straat niet nodig hebben, maar ze doen er wel bepaalde competenties mee op die ze wel op straat kunnen gebruiken (empathie, koelbloedigheid, snel denken, overzicht, patiëntengerichtheid, ...).
Dat is een van de redenen waarom ze bij ons (en ik denk ook in Nederland) verpleegkundigen op de ziekenwagen willen. Je bent zeker van een bepaald intellectueel niv (no offence naar jou ... maar heb je al eens gezien wie er soms door de ambulancierscursus geraakt ...), van een bepaalde kennis en ervaring. Op basis van die dingen kan je bijkomende cursussen geven en mensen echt klaar krijgen voor het moeilijke ambulancewerk. (een risico dat ik liever binnenmonds uitspreek, is het risico op cowboygedrag .. iets dat in the states ook wel eens voorkomt)
Wat betreft het meer kunnen en mogen twijfel ik ook sterk. Wettelijk gezien mag een ambulancier in België niets meer dan rijden met een ambulance. Zelfs de begeleiding van patiënten valt buiten zijn bevoegdheid. Er zijn wel een aantal tegenspraken in de wetgeving, maar het blijft toch een probleem. Ik heb hier laatst een overzicht geplaatst van de taken van een Nederlandse ambulance-chauffeur ... dat is echt niet te onderschatten hoor. Ik denk echter dat onze Nederlandse collegae hier beter kunnen beoordelen hoe competent een ambulance-chauffeur in praktijk moet zijn, maar ik kan me voorstellen dat je als verpleegkundige graag iemand naast je hebt die de kneepjes van het vak wel kent.
België is Nederland niet, en Nederland is België niet, dus we zullen moeten samenwerken, maar laat ons eerst de wettelijke belemmeringen wegwerken en per situatie een oplossing uitdokteren. Want als er eens iets verkeerd loopt zal het een serieus probleem zijn.