Pieter,
mijn evaring is dat er een enorm verschil is in de ervaring van artsen die de MUG doen. Wat betreft verpleegkundigen is er een kleiner verschil. Ik denk dat de meeste ziekenhuizen trachten om als verpleegkundige component een ervaren hulpverlener te kiezen.
Wat betreft de artsen, is het mijn ervaring dat vaak minder ervaren artsen de MUG doen. Het gaat dan meestal om assistenten anesthesie die idd weinig ervaring op straat hebben (ik ben al verschillende keren op de baan geweest met een arts die nog niet kan intuberen .. laat staan op zijn kop bij -4°). Er zijn ook ziekenhuizen waar het anders loopt, het is moeilijk een algemeen beeld te maken. Ik ben zelf van oordeel dat het MUG systeem zeer nuttig is, vooral omdat we echt wel heel goede en heel bekwame urgentieartsen hebben die zeer goed werk verrichten. Daarom denk ik dat het nuttig is verpleegkundigen in de ambulance te hebben die dan beroep kunnen doen op die ervaren verpleegkundigen en artsen uit het ziekenhuis.
Een bijkomend probleem dat dan moet opgelost worden is de financiering. In Nederland is een gemiddelde ambulancevervoer 4-5x duurder dan in België. Daarom hebben veel diensten het moeilijk om kwaliteitsvol materiaal en personeel aan te bieden.