2006-Drama Vierdaagse door te veel drinken

Auteur Topic: 2006-Drama Vierdaagse door te veel drinken  (gelezen 7489 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #10 Gepost op: 15 juli 2008, 23:16:14
ik zou maar voorzichtig zijn met je uitspraken ehv instr. ;)

je inhoud van je cellen raken wel degenlijk van slag
bijv. google maar eens op Kalium (te hoog te laag, je rikketik is zo van slag of stopt er mee)
natrium te hoog  of te laag.....

google maar eens... lukt me even technisch (1 hand maar om te typen)
om het verhaal van de mens op cellulaire niveau uit te leggen en dan m.n. van het hart ;)


Firegirl112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #11 Gepost op: 16 juli 2008, 14:37:35
ik zou maar voorzichtig zijn met je uitspraken ehv instr. ;)

je inhoud van je cellen raken wel degenlijk van slag
bijv. google maar eens op Kalium (te hoog te laag, je rikketik is zo van slag of stopt er mee)
natrium te hoog  of te laag.....

google maar eens... lukt me even technisch (1 hand maar om te typen)
om het verhaal van de mens op cellulaire niveau uit te leggen en dan m.n. van het hart ;)


Op welke reactie doel je hier? Ik kan hem niet helemaal plaatsen?


Kanarie

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 20 juli 2008, 13:48:13
Goed werkende nieren kunnen 10-14 liter water per dag afvoeren. Ik zou het echter niet aanraden om dat uit te proberen. Die 10-14 liter heb ik uit de litaratuur, maar dat neemt niet weg dat je hele vochthuishouding naar de Filestijnen is en je hoogstwaarschijnlijk daardoor toch in het ziekenhuis belandt.

Als je veel zweet, heb je met alleen water drinken een absoluut tekort (dus een te kleine totale hoeveelheid, onafhankelijk van de concentratie in je bloed) aan zout in je lichaam. In bovengenoemde situatie van de wandelaars zal dit samengaan met een te lage zoutconcentratie in je bloed. (Je zoutconcentratie kan ook normaal zijn, maar dat is in combinatie met uitdroging en dus een klein bloedvolume.)

Ik snap overigens niet waar dat "inkoppertje"  over zout in water op sloeg. Niemand heeft hier gezegd dat water geen zout bevat en het zal iedereen duidelijk zijn dat water niet isotoon is aan plasma.


cobra88

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #13 Gepost op: 30 juli 2008, 23:59:24
In 2006 liep ik ook mee, ik denk dat ik die dag 5 liter water gedronken heb. Verder nog een halve liter aan sportdrank en een paar bakjes koffie. Om het zout aan te vullen nemen we met onze wandelgroep tijdens het wandelen altijd wel een keer een kopje soep of een patatje. Iemand in onze groep heeft een keer een zoutgebrek gehad, en heeft sindsdien altijd een zakje chips in haar tas zitten. Dat was voor haar een vervelende ervaring, maar je leert er wel van.

De berichtgeving tijdens de 4daagse van 2006 was ook erg verwarrend, op de ene plek hoorde je dat er geadviseerd werd een halve liter per uur te drinken, maar op een andere plek werd gezegd dat dit 2 liter per uur was. Dat laatste leek mij toen al ongezond veel. Ik drink meestal zoveel dat ik net geen dorst krijg en tegenwoordig drink ik ook water met aanmaaklimonade ipv alleen water, voor de smaak(iemand enig idee of dit ook beter is??)
Fotograaf


Sunflower

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 31 juli 2008, 01:02:06
even voor de duidelijkheid:

gaat het hier om het fenomeen 'waterintoxicatie'?


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #15 Gepost op: 31 juli 2008, 10:41:10
uiteindelijk wel ja,
Als een persoon te veel drinkt ( water) zal op een gegeven moment de hoeveelheid zouten zover dalen dat er cellen kapot gaan.
Bij de 4 daagse was dit ook het geval, maar dan vermengd met de extreme temperaturen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis