GRIP 3 Brand Stadhuisplein en De Waag + gijzeling in stadhuis- Almelo 16-06-2008

Auteur Topic: GRIP 3 Brand Stadhuisplein en De Waag + gijzeling in stadhuis- Almelo 16-06-2008  (gelezen 55057 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
en een paar foto`s van de brand...





OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Omdat dat het een grip 3 was,

Wie was daar nu de operationeel leider van

Brandweer of  Politie

Of eerst brandweer en daarna politie vanwege de gijzeling ?
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.destentor.nl/algemeen/binnenland/3284958/Echtgenote-gijzelnemer-Het-is-net-alsof-ik-een-monster-ben.ece

Echtgenote gijzelnemer: ‘Het is net alsof ik een monster ben.’

maandag 16 juni 2008 | 19:31 | Laatst bijgewerkt op: maandag 16 juni 2008 | 22:01
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

ALMELO - A. Okci-Erdem, de eigenares van grand café De Rechter en vrouw van de gijzelnemer, had net weer een succesje geboekt in het slepende ‘gevecht’ met het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almelo.

Ze was bang dat haar zaak failliet zou gaan. Het college had haar namelijk een dwangsom opgelegd van 5000 euro voor elke dag dat het café geopend zou zijn, vanwege het ontbreken van een horecavergunning. ,,Financieel kan mijn cliënte haar hoofd amper boven water houden”, sprak gemachtigde J.E. Eshuis namens Okci-Erdem tijdens de zitting van 30 mei. De Almelose rechtbank wees het verzoek voor een voorlopige voorziening tegen het opleggen van die dwangsom tot blijdschap van het kamp Okci-Erdem toe.

De gemeente zit al een tijdje met vraagtekens. ,,Er is een BIBOB-advies aangevraagd, dan hebben wij al de indruk dat er iets mis is”, vertelde J. Huizing namens het college van B en W onlangs tijdens de rechtszitting. In het BIBOB-advies wordt aangegeven hoe groot de kans is dat de gevraagde vergunning misbruikt wordt voor criminele activiteiten. De eigenares zou namelijk door een onbekende geldschieter in contanten zijn betaald.

Uit de reacties van Okci-Erdem bleek dat zij zich erg benadeeld voelde door de gemeente Almelo: ,,De omgang met andere ondernemers in de stad is heel laks. Waarom word ik zo strak gecontroleerd? Waarom zijn de optredens van de gemeente naar mij toe zo fel? Ik heb van alles gezien: politiewagens, honden... Het is net alsof ik één of ander monster ben.”

Nog niet bevestigde bronnen melden nu, ruim twee weken na de zitting, dat de man toch weer slecht nieuws heeft gekregen van de gemeente. Vermoedelijk barstte daarop de bom.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Omdat dat het een grip 3 was,

Wie was daar nu de operationeel leider van

Brandweer of  Politie

Of eerst brandweer en daarna politie vanwege de gijzeling ?

Operationele leiding (dus op de werkvloer) gaat via het COPI (commando plaats incident), waarin de officieren van de diverse diensten plaats nemen. In principe gaat het dus allemaal in overleg, waarin belangenafwegingen worden gemaakt. Bij een gijzeling zal het belang van de 'blauwe kolom' wat zwaarder wegen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Operationele leiding (dus op de werkvloer) gaat via het COPI (commando plaats incident), waarin de officieren van de diverse diensten plaats nemen. In principe gaat het dus allemaal in overleg, waarin belangenafwegingen worden gemaakt. Bij een gijzeling zal het belang van de 'blauwe kolom' wat zwaarder wegen.

Hier heb je gelijk in. Echter wordt hier in mijn regio ook nog een leider Copi "gekozen", die het copi zal leiden en in principe dus ook de "leiding" over het incident heeft. Uiteraard kan dit natuurlijk in andere regio's verschillend zijn.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Bij brandweer gelegenheden is dat inderdaad de brandweer, bij politie gelegenheden de politie.
Bij gelegenheden waar gezamelijke belangen gelden, zal er gekeken worden naar de grootste maatschappelijke belangen en zal er indien nodig een gezamelijke leiding plaatsvinden.
Dat is zo als ik het geleerd heb  8)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
maar waar is grip 3 voor gegeven? de brand... of de gijzeling...


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
maar waar is grip 3 voor gegeven? de brand... of de gijzeling...

Lijkt me de gijzeling, die brand op zich had niet echt een GRIP3-situatie (bevolkingszorg etc.) in zich... de gijzeling natuurlijk wel.
greetz,  Enrique


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
maar waar is grip 3 voor gegeven? de brand... of de gijzeling...

Zouden de hulpverleningsdiensten het niet als één groot en complex incident gezien hebben?!
Met diverse subincidenten (grote gebouwbrand, autobrand en gijzeling).
Vandaar ook een opschaling naar grip3.
Je weet niet wat je nog meer te wachten staat... en je hebt de nodige bestuurders en leidinggevenden paraat.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.tctubantia.nl/regio/almelo/3282912/Gijzeling-Almelo-beeindigd-zonder-slachtoffers.ece
 
ALMELO - Er zijn maandag geen slachtoffers gevallen tijdens de gijzeling in het stadhuis van Almelo. De politie arresteerde de 41-jarige Ahmed O. om kwart voor vijf. Volgens de politie en het Openbaar Ministerie had de man twee wapens bij zich, waaronder zeker een vuurwapen.

Het arrestatieteam hoefde niet in te grijpen: de man gaf zich „na langdurige onderhandelingen” over, aldus hoofdofficier van justitie Ben Hendriks. De gegijzelden zijn er goed aan toe, vertelde hij verder. Ze zijn opgevangen en krijgen nazorg.


De 41-jarige man hield maandag in het stadhuis van Almelo wethouder Bert Kuiper en vier anderen gegijzeld. Tientallen mensen konden eerder onder politiebegeleiding het gebouw verlaten.

De verdachte is eigenaar van café De Rechter en heeft al langere tijd een conflict met de gemeente over de vergunningen. Volgens de zoon van de verdachte had de man maandagmorgen te horen gekregen dat zijn zaak zou moeten sluiten. Hij zou daarom zijn bedrijf én vervolgens zijn auto in de brand gestoken.


Volgens burgemeester Knip van Almelo was de horecazaak al circa twee maanden in gebruik zonder een gebruikersvergunning. Daarom moest de gemeente volgens hem optreden. Knip kan niet verklaren wat de exacte aanleiding is geweest voor de rigoureuze actie van de café-eigenaar. „De bezwarenprocedure omtrent de gebruikersvergunning liep nog en het Bibob-onderzoek was nog gaande. Dus ik begrijp niet wat de trigger geweest kan zijn.”


Na het in de brand steken van café De Rechter arriveerde de man om 11.15 bij het gemeentehuis, zette zijn volgens ooggetuigen nieuwe auto voor de trap van het stadhuis, en stak de wagen in brand. Met een wapen liep hij vervolgens het gemeentehuis binnen. De man was volgens ambtenaren die het gemeentehuis wisten te ontvluchten op weg naar wethouder Anthon Sjoers, die een kamer heeft op de eerste verdieping van het gemeentehuis. Op die afdeling gijzelde hij uiteindelijk wethouder Kuiper met nog vier mensen. Die was echter niet op zijn eigen kamer maar in gesprek met wethouder Reinier van Broekhoven op diens kamer.

Grand café De Rechter is voor een groot deel verwoest. Bij de brand is één gewonde gevallen, de aard en ernst van de verwondingen zijn nog onbekend.

In onze krant van dinsdag een uitgebreide analyse, achtergronden en interviews.