hierarchie binnen de brigade

Auteur Topic: hierarchie binnen de brigade  (gelezen 18043 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #20 Gepost op: 4 december 2003, 09:49:01
Ik snap nu wel dat de kustwacht een verzoek aan de KNRM had gedaan om aan de randmeren ook stations te plaatsen. Dan kunnen de brandweer en politie voortaan op station blijven. Tussen KNRM en de KNBRD loopt het bij de meeste gevallen gesmeerd.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #21 Gepost op: 4 december 2003, 17:24:11
Dan is mijn vraag: Is de kustwacht wel de instatie die beslist over de randmeren?

Volgens  mij hebben de regiobrandweer en regiopolitie, alsmede de gemeente en provincie hier ook verplichtingen of een hulpverleningstaak waardoor ze verplicht zijn te reageren op een melding.

Verder hebbend de brandweer en politie vooral te maken met een AC en niet met Rescue Den Helder.

Dat er gewerkt moet worden aan een betere samenwerking tussen instantie staat hier los van, maar moet natuurlijk wel gebeuren.

Wie heeft nu de verantwoordelijkheid voor de randmeren op het gebied van veiligheid?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 4 december 2003, 18:50:32
Er zijn twee wetten van kracht: De brandweerwet en de politiewet, die zegt dat de burgemeester verantwoordelijk is voor de openbare orde en veiligheid op z'n grondgebied en daar de brandweer en de politie voor kan inzetten. En de SAR wetgeving die zegt in een ministrieel besluit dat de direkteur kustwacht verantwoordelijk is voor de SAR in het in het opplan Sar beschreven gebied. (En daar hoort het ZuidelijkIJsselmeer en de randmeren bij.) Een en ander is uitgewerkt in het Operationeel Plan Search and Rescue. Daarin staat dat de "lokale autoriteit" als zij zelf een aktie op touw zet de Kustwacht op de hoogte moet stellen. De kustwacht coordineert (geeft dus leiding aan!) de lokale eenheden door de gemeentes ingezet en heeft zelf ook eenheden ter ondersteuning: KNRM, marine, luchtmacht en de dienst luchtvaart.  Dat zijn de "declared Units". Nu is het probleem dat de Kustwacht niet of te laat op de hoogte wordt gebracht door de lokale autoriteit en de Non-declared Units door deze lokale autoriteit ingezet hun eigen plan trekken en zich weinig aan de kustwacht gelegen laten liggen. Daarom antwoordt de kustwacht met het terzijde schuiven van de "muitende" eenheden en deze te vervangen door de KNRM units. Wel blijven de Non declared Units inzetbaar, maar dan onderleiding van de "Kustwacht"gezinde KNRM.

Er is echter niet over één nacht ijs gegaan, er is heel veel overleg aan vooraf gegaan. (Dave was daar nog bij in het begin.) Uiteindelijk ging de lokale autoriteit akkoord met de oplossing. Op den duur gaat de gratis hulp van de KNRM een hoop geld van de belasting betaler schelen. Geld is een goed argument. Dan zal de invloed van de brandweer -terecht- ook wat kleiner worden.

Ik hoop dat het zo duidelijk is Redheadkingpin...


Henk


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #23 Gepost op: 4 december 2003, 20:13:35
Het wordt steeds helderder, henk. thanx.
weer een hoop nieuwe info.

Hoe breed wordt de term SAR gezien?
Alleen personen redden of elk incident op het water?

En wat wordt er nu gedaan aan de samenwerking tussen alle non en wel declared units?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 4 december 2003, 23:18:14
Het wordt steeds helderder, henk. thanx.
weer een hoop nieuwe info.

Hoe breed wordt de term SAR gezien?
Alleen personen redden of elk incident op het water?

En wat wordt er nu gedaan aan de samenwerking tussen alle non en wel declared units?

De Sar is al van toepassing bij een B1= ongerustheid omtrend de veiligheid en positie van een schip. Als een schip bv niet op de afgesproken tijd op een afgesproken plaats is. Alles wat daar gebeurt en erger is dan dat, en wat in een gebied wat onder de SARCOR valt is verantwoordelijkheid van de kustwacht. Zodra de veiligheid van bemanning, schip of vliegtuig (!!!) in het geding is is het een SAR geval. Ook het vastgelopen bootje van oom Cor. Dat is immers een veiligheids bedreiging voor het scheepje van oom Cor, want het is een ongewone situatie die kan leiden tot het lekraken van het scheepje of het overboord vallen van oom cor. Vooral als hij zelf initiatieven gaat ontplooien als hulp te lang uitblijft. Incidenten die direct niet onder SAR vallen zijn zijn de politie gerelateerde zaken als te hard en met alcahol op varen, maar een aanvaring is wel weer een bedreiging van de veiligheid van een schip.

Je tweede vraag over de samenwerking:

Het zelfde eigenlijk als tussen de Ambu en de EHBO'r: de menselijke faktor. De ene KNRM'r doet net of tie je niet hoort als je roept over 16 en de ander daar valt goed mee samen te werken. Dat is meteen de moeilijkheid: je weet nooit wie je voor je hebt, een arrogante knurft of een mede-hulpverlener. Ik gun allen maar het voordeel van de twijfel en wil met iedereen wel samenwerken voor het goede doel. Als ze geen antwoord geven roep ik gewoon de kustwacht op en vraag of zij even kontakt met ze op nemen en stel mijn vraag aan hen. Uiteindelijk krijg altijd antwoord ;D.
De samenwerking tussen declared Units loopt altijd goed. Eens in de zoveel tijd komen de "Bonsen"bijeen en spreken de akties van de afgelopen tijd door. Daar worden geen notulen van bij gehouden en niets van naar buiten gebracht, maar wel komen er maatregelen uit om herhaling te voorkomen. Ik vroeg eens waar om dit de"afwasclub is genoemd. Dat komt omdat na het gezellig eten (de aktie) altijd een vervelend karwei komt: Het afwassen (evalueren) ;D.

Henk


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #25 Gepost op: 5 december 2003, 07:31:46
Alleen het is jammer dat het bij de KNRM wat minder gaat door negatieve beurseconomie. Anders waren ze niet bij Elburg gestopt. Het project randmeren staat nu voorlopig in de hold.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #26 Gepost op: 5 december 2003, 10:06:47
Dat klopt Mark, maar uitstel, géén afstel. Ook de afname van het aantal en de hoogte van de giften speelt een rol.
Maar wat Huizen betreft behoort 2005 nog steeds tot de mogelijkheden, maar dat hangt af van de inkomsten.

Henk


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #27 Gepost op: 5 december 2003, 13:06:29
Hoe gaan ze dat in het vat gieten bij jullie? Gaan er diverse jongens van jullie bij de KNRM of komt het er los van te staan?
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 5 december 2003, 14:53:57
Hoe gaan ze dat in het vat gieten bij jullie? Gaan er diverse jongens van jullie bij de KNRM of komt het er los van te staan?


Een aantal leden van de RB Huizen gaan de bemanning vormen.

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 5 december 2003, 15:06:04


Een aantal leden van de RB Huizen gaan de bemanning vormen.

Henk

Ja, in 2025, als de KNRM weer geld heeft  ;D ;D ;D

Dave