Onderscheidingen

Auteur Topic: Onderscheidingen  (gelezen 3282 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Gepost op: 12 juni 2008, 13:31:10
Hoe is het geregeld met de onderscheidingen voor langdurige dienst?

Zijn het officiële erkende onderscheidingen?
Mogen deze gedragen worden op alle uniformen? (Politie, Brandweer, Defensie)
Welke regels zijn er voor het dragen van onderscheidingen? Komen deze overeen met bijvoorbeeld Defensie: onder normale omstandigheden de baton en bij speciale omstandigheden (begravenis, beediging, afscheid, commandoöverdracht) opgemaakte onderscheidingen?




Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2008, 13:36:49
zie http://www.nvbr.nl/fe/index.aspx?ChapterID=1241

voor de onderscheidingen bij langdurig dienstverband. Het loopt tot 40 jaar.

welek regels voor het dragen??  even verder zoeken.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2008, 16:44:02
bedankt voor je reactie. maar die informatie wist ik... het gaat mij om de vragen die er staan.,


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2008, 21:44:48
Ik kom de brandweeronderscheidingen niet rechtstreeks tegen in de "officiële lijst", maar het lijkt me dat het wel door de Kanselarij der Nederlandse Orden uitgegeven onderscheidingen zijn, zoals bijv. de vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid.

http://www.kanselarij.nl/overige_onderscheidingen/draagvolgorde.html
CN NRK


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2008, 01:07:47
Het meest compleet is www.onderscheidingen.nl
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #5 Gepost op: 2 augustus 2008, 16:10:21
Voor zover ik heb kunnen opzoeken:

De vrijwilligersmedaille Openbare orde en veiiligheid komt van de Kanselarij der Nederlandse orde (ingesteld per Koninklijk besluit). Dit dus een hele officiële.....De onderscheidingstekens voor langdurige dienst bij de brandweer zijn uitgegeven door de KNBV en de NVBC. Ik vind ze zelf net zo belangrijk, al zijn ze niet per koninklijk besluit ingesteld.

Dat neemt niet weg dat ze niet in de officiële draagvolgeorde terugkeren. De hoogste onderscheiding altijd het dichtst bij het hart (in dit geval de Vrijwilligersmedaille) en daarnaast de medaille voor langdurige dienst bij de brandweer.

Over het algemeen zie je op het brandweeruniform de onderscheiding in batonvorm terug. Het dragen van de grootmodelonderscheiding komt alleen op verzoek voor.

Overigens mag je op je brandweeriniform ook andere (koninklijke en ministeriële) onderscheidingen dragen. Zolang ze maar officieel erkend zijn en ze terugkeren in de draagvolgorde.

Op het defensieuniform worden geen brandweeronderscheidingen gedragen, wel de medaille voor OOV.