Kosten brandweer

Auteur Topic: Kosten brandweer  (gelezen 20245 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2008, 10:40:19
maar nu graag antwoord op mijn vraag...

een eigenaar steek zijn eigen bedrijf in de brand... dekt de verzekering alle kosten? (hulpverlening, schade aan eigen bedrijf en schade aan derden)


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2008, 11:34:37
Wanneer je, zoals in Almelo, je eigen zaak/huis in de fik steekt, zal de verzekering meestal jou schade niet vergoeden. Als door jou toedoen schade aan eigendommen van anderen ontstaat, wordt deze schade door jou verzekering gedekt. Wel kan jou verzekering deze kosten op jou als veroorzaker terug claimen.

Brandweer en andere hulpverleners sturen in dit soort gevallen geen rekening, hoeft dus ook niet betaald te worden. In principe betalen we met z'n allen deze hulpdiensten via de belastingen.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2008, 14:00:38
oke dank je wel.

dus de eigenaar kan een beste schade claim ontvangen ( een winkel in de kelder stond volledig onder water, kleding winkels hebben alle kleding moeten afvoeren ivm rookschade etc) en dan heeft hij zijn eigen pand nog..


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #13 Gepost op: 19 juni 2008, 16:47:35
volgens mij kan dat alleen in Nederland zoiets :S
nog ff en je zit bekneld in je auto, en komt de bevelvoerder aan'' voor 1000 euro halen we je dr uit''
Juist, zo waren mijn gedachten ook al  :(  er zit notabene een beroepsclubje heel de dag, en dag ook nog is een rekening presenteren, ondanks je betaalde belastingcentjes.. :-\

Lekker vergelijkbaar ook, voor een buitensluiting kun je ook gewoon een slotenmaker bellen  ::), zo zijn er nog een aantal klussen die altijd op hulpverleners af worden geschoven, terwijl dit niet tot de taken behoort.

Sommige korpsen brengen ook kosten in rekening voor wegdekreiniging (taak wegbeheerder), bomen zagen (taak gemeente), wateroverlast (taak loodgieter / schoonmaakbedrijf).

als je nog enkele dingen weg laat kunnen de beroepsclubs wel opgedoekt worden, zo vervallen er voor hun zoveel taken dat de kosten niet meer tegen de baten opwegen,  vrijwilligers zijn  goedkoper  ;D :D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 19 juni 2008, 17:03:19
als je nog enkele dingen weg laat kunnen de beroepsclubs wel opgedoekt worden, zo vervallen er voor hun zoveel taken dat de kosten niet meer tegen de baten opwegen,  vrijwilligers zijn  goedkoper  ;D :D

Er zijn beroepskorpsen die er niet voor uitrukken. Wateroverlast meestal wel, maar daar blijft het dan ook bij. Indien de gemeente of de wegbeheerder niet ter plaatse kan komen en er is een dreigend gevaar, dan zal de brandweer wel moeten!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #15 Gepost op: 19 juni 2008, 18:25:24
in Almelo gaat de brandweer er ook niet uit voor wegdekreiniging


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #16 Gepost op: 2 juli 2008, 21:29:31
Het lijkt mij correct dat de brandweer de kosten in rekening brengt voor alle inzet, die geen noodhulp is. Anders is er sprake van een oneerlijke concurrentiepositie.
Ik ben het volkomen met je eens. Iedere inzet waarbij geen direct gevaar bestaat voor mens of dier zou men voor moeten betalen. Bijvoorbeeld bij buitensluitingen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #17 Gepost op: 3 juli 2008, 14:13:01
Ik ben het volkomen met je eens. Iedere inzet waarbij geen direct gevaar bestaat voor mens of dier zou men voor moeten betalen. Bijvoorbeeld bij buitensluitingen.

euhm.....containerbrand, buitenbrand, autobrand, liftopsluiting zonder paniek, kat in de boom, stormschade zonder gevaar.......moet ik nog even doorgaan??

Volgens mij betalen we al voldoende belasting om een groot deel te kunnen dekken ;) of je moet op de persoon af veel willen betalen als je de brandweer nodig heb.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #18 Gepost op: 3 juli 2008, 17:35:13
euhm.....containerbrand, buitenbrand, autobrand, liftopsluiting zonder paniek, kat in de boom, stormschade zonder gevaar.......moet ik nog even doorgaan??

Volgens mij betalen we al voldoende belasting om een groot deel te kunnen dekken ;) of je moet op de persoon af veel willen betalen als je de brandweer nodig heb.

Containerbrand, autobrand en buitenbrand zijn volgens mij kerntaken van de brandweer, er zijn regio's waar er inderdaad niet uitgerukt word als er een stormschade zonder gevaar is, politie er bij (ook fijn) afzetten en wachten op de gemeente.

Volgens mij staat er ergens ook beschreven dat de brandweer uitrukt indien er gevaar is voor mens, dier of eigendom, een boom in het park waar niemand komt en wat eenvoudig valt af te zetten valt hier volgens mij niet onder, evenals de klussen wegdek reiniging.

Overigens een mooi voorbeeld is Amsterdam Zuid - Oost, kazerne Anton. Zij rukken gemiddeld een keer of 5 / 6 uit per dag voor een liftopsluiting, dan zou je dus zeggen dat er OF achterstallig onderhoud is OF dat er gewoon veel liften zijn in dat gebied. Dan kan de woningbouw vereniging volgens mij net zo goed een liftmonteur inhuren, maar nee, de brandweer komt gratis, dus die bellen we wel .....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #19 Gepost op: 3 juli 2008, 17:54:48
Overigens een mooi voorbeeld is Amsterdam Zuid - Oost, kazerne Anton. Zij rukken gemiddeld een keer of 5 / 6 uit per dag voor een liftopsluiting, dan zou je dus zeggen dat er OF achterstallig onderhoud is OF dat er gewoon veel liften zijn in dat gebied. Dan kan de woningbouw vereniging volgens mij net zo goed een liftmonteur inhuren, maar nee, de brandweer komt gratis, dus die bellen we wel .....

is dat zo?