Ik denk dat er mee werd bedoeld een echt ervaren chauffeur weet meer dan een beginnende ambulanceverpleegkundige..
Je denkt als SEH/IC verpleegkundige de nodige ervaringen te hebben opgebouwd en stevig in je schoenen te staan tot je ineens wordt geconfronteerd met trauma's, reanimaties, schietpartijen en andere (minder ellendige) casussen. Dan ben jij als verpleegkudinge plotseling weer héél onervaren... Afgezien van de problemen die interklinische spoedeisende geneeskunde met zich meebrengen (denk aan de hectiek van schreeuwende/huilende personen om je heen, weinig tot geen werkruimte, weersomstandigen) ben jij plotseling verantwoordelijk en heb je verder niemand om op terug te vallen... (en dan hebben we het nog niet over die verscheidene handelingen die een verpleegkundige in het ziekenhuis niet zo snel/nooit zou doen; intuberen; naaldconiotomie, spanningspneu opheffebn).
Dan is het fijn om een chauffeur bij je te hebben, die je met zijn of haar ervaring, goed kan (onder)steunen.
Overigens (ben zelf chauffeur) zou ik gewoon doorgaan in het ziekenhuis. Om ooit als verpleegkundige op de wagen te willen komen zal je toch ervaring (en dan meer dan alleen een stage) op de SEH of IC toch wel moeten hebben opgedaan.
Het komt voor dat er aspirant ambulanceverpleegkundigen op de wagen komen die bijvoorbeeld alleen CCU hebben, maar die hebben over het algemeen veel moeite om hun proefperiode/opleidingstraject door te komen.
In ieder geval succes
In zeker zin heb je een goed punt, ook best herkenbaar. Maar je moet het niet overdrijven. Ik zit nu bijna 2 jaar op het busje na ruim 8 jaar IC/CCU ervaring, totaal 15 jaar in Zh.
Ik moest het meest wennen aan de situaties rondom hulpverleningen. Hoe gaat het met de BRW? Politie? Wat zijn belangrijke punten in de communicatie? Waar let je op?
Intuberen is een truukje...kan iedereen (ik dus ook) leren. En een naaldconiotomie en opheffen spanningspneu zijn wat ongelukkige voorbeelden hoor....ik heb ze nog niet meegemaakt, net als velen van mijn collega's die al jaren op de auto zitten. Alles valt of staan met het goed beheersen van je ABCD-E methodiek en het goed kennen en hanteren van je LPA. Zorg dat je rustig blijft. Met daarbij een ervaren, maar bovenal vriendelijke, collegiale chauf kan je verder weinig gebeuren!
De hele SOSA gaat op de schop.... volgend jaar start de eerste SOSA opleiding nieuwe stijl. Ik verwacht dat het niet lang meer zal duren eer de verplichte specialisaties over boord gegooid zullen worden. Dan zal er een wereld van mogelijkheden open gaan voor de ervaren chauffeurs. En dat is heel mooi...voor hen!