Zeer grote brand NS Station - Barendrecht 17-06-2008

Auteur Topic: Zeer grote brand NS Station - Barendrecht 17-06-2008  (gelezen 9938 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #30 Gepost op: 18 juni 2008, 18:09:11
Is het niet zo dat de brandweer bepaald wat er komt en niet de klant?


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #31 Gepost op: 18 juni 2008, 18:12:04
Is het niet zo dat de brandweer bepaald wat er komt en niet de klant?

Waarschijnlijk niet als aan de koude kant bestuurlijk is afgetikt dat een bepaald incident wordt gekoppeld aan een TIS X.X En ik mag hopen dat dit aan de voorkant in overleg tussen ProRail en de brandweer + overige HD is besproken. ;)

Maar enige evaluatie op dit punt lijkt me geen overbodige luxe.


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #32 Gepost op: 18 juni 2008, 23:01:13
Is het niet zo dat de brandweer bepaald wat er komt en niet de klant?

Waarschijnlijk niet als aan de koude kant bestuurlijk is afgetikt dat een bepaald incident wordt gekoppeld aan een TIS X.X En ik mag hopen dat dit aan de voorkant in overleg tussen ProRail en de brandweer + overige HD is besproken. ;)

Maar enige evaluatie op dit punt lijkt me geen overbodige luxe.

Correct ;)


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #33 Gepost op: 19 juni 2008, 00:00:04
Zo ging er maar 1 TS of CE, een HV en een OD naar een lekkage van een spoorwagon (druppellekkage; meestal was het condens o.i.d.), tegenwoordig is het minstens gelijk "grote hulpverlening gevaarlijke stoffen" en krijg je dus ook een hele trein (woordgrapje) aan brandweervoertuigen.

Was dat vanmiddag ook het geval?


Franc


basseman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #34 Gepost op: 19 juni 2008, 08:04:05
En het zal inderddaad vaker gebeuren.
Prorail bepaalt welke TIS het  wordt / is en geeft dit door aan de meldkamer, deze neemt het over in GMS en aan elke TIS hangt een bepaalde classificatie voor de hulpdiensten. En Prorail gaat (logischerwijs) altijd uit van het ergste en dus krijg je dit soort alarmeringen...
Zo ging er maar 1 TS of CE, een HV en een OD naar een lekkage van een spoorwagon (druppellekkage; meestal was het condens o.i.d.), tegenwoordig is het minstens gelijk "grote hulpverlening gevaarlijke stoffen" en krijg je dus ook een hele trein (woordgrapje) aan brandweervoertuigen.
Vandaar dat dit soort alarmeringen vaker gaan gebeuren.

Volgens mij is het zo dat degene die de eerste melding krijgt deze aanmaakt èn de TIS bepaalt. Daarnaast is er natuurlijk overleg...
'T is elke keer weer brandweer...


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #35 Gepost op: 19 juni 2008, 08:12:05
Volgens mij is het zo dat degene die de eerste melding krijgt deze aanmaakt èn de TIS bepaalt.

En dat is ProRail.

Is het niet zo dat de brandweer bepaald wat er komt en niet de klant?

In dit geval dus niet.
Met vriendelijke groet, Arlé  


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #36 Gepost op: 19 juni 2008, 09:45:38
Voor wie wat achtergrondinfo wil, kijk op onderstaande link:

http://www.spoorwegincidentbestrijding.nl/cms/show?source=search&id=424332&searchform=424660&keywords=tis+inzetvoorstel&searchwebid=424322&searchid=424660

Aan de tis-scenario's zijn inzetvoorstellen gekoppeld, dus als je een kleine brand of rookontwikkeling heb in een tunnel, wat geen prullenbak of smeulbrand is, dan is het TIS 2.4

gr,

Pyroloog


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #37 Gepost op: 19 juni 2008, 12:33:57
Bon biene,

Ik heb de zaak eens gelezen en kort gezegd is er sprake zeer beperkte/beperkte tot ernstig tot zeer ernstige kwalificaties/opschalingen.

Volgens het beslisschema kom ik dan tot onderstaande..... :o  :o

TIS 2.4
Brand groot of van onbekende omvang
in:
- station of tunnel
- trein verblijvende op station of in tunnel
- treinstilstand in tunnel, zonder spraakverbinding
met het treinpersoneel

Respons
Brandweer: 1 pel, 1 HV, OvDB
GHOR: 20 ambulances, 2 OvDG
Politie: 1 KLPD-Dsp, OvDP, 2-4 regio
ProRail: Basiseenheid en wachtdienst PgV


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #38 Gepost op: 19 juni 2008, 14:58:11
En dat is ProRail.

In dit geval dus niet.

Is het wat dat betreft hetzelfde principe als bij luchtvaartongevallen?
Dat is het toch ook de luchthavenautoriteit (of luchtverkeersleiding Nederland?) die bepaalt welke alarmering de deur uit gaat (zoals VOS en VOR, waaraan een inzetvoorstel in GMS is gekoppeld)?

Bon biene,

Ik heb de zaak eens gelezen en kort gezegd is er sprake zeer beperkte/beperkte tot ernstig tot zeer ernstige kwalificaties/opschalingen.

Volgens het beslisschema kom ik dan tot onderstaande..... :o  :o

TIS 2.4
(...)

Dat lijkt me een flinke inzet voor een brand waarvan je de omvang niet weet. Daarbij brengt elke prio 1 rit een verhoogd risico met zich mee. Ik vind het een beetje ongenuanceerd om het zo maar te zeggen.

Het is ook nogal een verschil tussen een grote brand en een brand van onbekende omvang...

Volgens mij is het zo dat degene die de eerste melding krijgt deze aanmaakt èn de TIS bepaalt.

Dit wordt, volgens mijn informatie, gedaan door het Operationeel Coordinatie Centrum Rail (OCCR) van ProRail in Utrecht.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #39 Gepost op: 19 juni 2008, 15:01:35
Wat is er nu gevaarlijker in eerste instantie een OMS melding uit een ziekenhuis of een brandmelding uit een lege tunnel??  ::) ::) ;) :-X