GRIP 1 Gaslek Nieuwe Hemweg - Amsterdam 24-06-2008

Auteur Topic: GRIP 1 Gaslek Nieuwe Hemweg - Amsterdam 24-06-2008  (gelezen 2361 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest4965

  • Gast
Gepost op: 24 juni 2008, 14:59:27
FF een eigen topic van gemaakt, wie weet wat het nog gaat worden

24-06-08 14:35:25 HV 1 GASLUCHT INDUSTRIE (Inc.net: 3) (NB HV: grip 1) KABELWEG/NIEUWE Hemweg ASD [ 544 ]
0102998 BRW Amsterdam-Amstelland ( Monitorcode )
0100919 BRW Amsterdam Rudolf ( Lichtkrant Kazerne )

24-06-08 14:46:24 GRIP 1 ZUID : CONTACT MKA
0120999 RAVAA Amsterdam ( Lichtkrant )
0120088 GHOR Amsterdam ( OvDG Zuid )

24-06-08 14:23:42 HV 1 GASLUCHT INDUSTRIE (Inc.net: 3) (NB HV: grip 1) KABELWEG/NIEUWE Hemweg ASD [ 594 ]
0101111 BRW Amsterdam ( AGS-1 )

24-06-08 14:17:55 HV 1 GASLUCHT INDUSTRIE (Inc.net: 3) (NB HV: grip 1) KABELWEG/NIEUWE Hemweg ASD [ 993 593 669 056 043 994 ]
0102998 BRW Amsterdam-Amstelland ( Monitorcode )

24-06-08 14:17:55 HV 1 GASLUCHT INDUSTRIE (Inc.net: 3) (NB HV: grip 1) KABELWEG/NIEUWE Hemweg ASD [ 993 593 669 056 043 994 ] BRW AMSTERDAM RVhv ( Coördinator Rampenorganisatie )
0101304 BRW Amsterdam RVhv ( Coördinator Rampenorganisatie )

24-06-08 14:17:55 HV 1 GASLUCHT INDUSTRIE (Inc.net: 3) (NB HV: grip 1) KABELWEG/NIEUWE Hemweg ASD [ 993 593 669 056 043 994 ]
0101059 BRW Amsterdam ( Voorlichting )
0101058 BRW Amsterdam ( HOVD )
0100763 BRW Amsterdam Nico ( OIO )
0100759 BRW Amsterdam Nico ( Hoofd Piket Ac )
0100116 BRW Amstelveen ( Springbemanning )

24-06-08 13:45:52 HV 1 GASLUCHT INDUSTRIE (Inc.net: 3) KABELWEG/NIEUWE Hemweg ASD [ 521 ]
0102998 BRW Amsterdam-Amstelland ( Monitorcode )
0100519 BRW Amsterdam-Hendrik ( Lichtkrant Kazerne )




guest4965

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2008, 15:00:15
Gasleiding kapot Kabelweg - Nieuwe Hemweg

Amsterdam - Op de kruising Kabelweg met de Nieuwe Hemweg is dinsdagmiddag een gas transportleiding lek geraakt tijdens graafwerkzaamheden. De hele omgeving is in een staal van 500 meter afgezet.

Ook het verkeer op de ringweg A10 ondervindt hinder van het gaslek. Het verkeer op de ringweg is stilgelegd.

De brandweer van Amsterdam is met groot materieel uitgerukt om bij ontbranding van het uitstromende gas direct te kunnen ingrijpen.

Bron: www.blikopnieuws.nl


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2008, 16:03:49
Dat wordt nog leuk straks met de spits.... 's Kijken hoe het er nu voorstaat.

A10 De Nieuwe Meer <> Coenplein
 in beide richtingen ter hoogte van de Coentunnel
 wegafsluiting in verband met een gaslek

A10 De Nieuwe Meer - Volendam (buitenring)
 tussen Amstel Business Park en Durgerdam
 6 km langzaam rijdend tot stilstaand verkeer (vertraging: ca. 5 min)
 
 Coenplein - De Nieuwe Meer (buitenring)
 ter hoogte van knp. Coenplein
 omleiding ingesteld in verband met een gaslek
 Verkeer richitng Den Haag volg Utrecht (A10 Zeeburgertunnel)
 
 tussen knp. Coenplein en Westpoort
 2 km langzaam rijdend tot stilstaand verkeer (vertraging: minder dan 5 min) door een gaslek
 
 Coenplein - Watergraafsmeer (buitenring)
 tussen Osdorp en knp. Amstel
 6 km langzaam rijdend tot stilstaand verkeer (vertraging: ca. 11 min) door extra verkeersdrukte door verkeer dat een omleiding volgt

Watergraafsmeer - De Nieuwe Meer (binnenring)
 ter hoogte van knp. de Nieuwe Meer
 omleiding ingesteld in verband met een gaslek
 Verkeer richting Zaandam volg Amersfoort (A10 zuid en A10 oost).

bron: VID.nl


guest4965

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2008, 16:23:01
Klik HIER voor een geluidsfragment van RTV-NoordHolland, je kan op de achtergrond nog het gas horen dat er uit stroomt.

Klik HIER voor het laatste fragment, het was om 15.30, GasUnie zij dat het lek dicht was, maar ze horen het nog steeds.


jor

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2008, 16:47:01
De Coentunnel is weer open:


Coentunnel afgesloten door gaslek
Vanwege een gaslek bij de Hemweg en de Kabelweg in Amsterdam is op last van de brandweer de coentunnel dinsdagmiddag in beide rijrichtingen afgesloten geweest.

Ter hoogte van het knooppunt de Nieuwe Meer werd een omleiding ingesteld. Verkeer richting Zaandam wordt omgeleid via de oostkant van Amsterdam (A10 zuid en A10 oost).

Ook op het traject Coenplein - de Nieuwe Meer (buitenring) werd een omleiding ingesteld ter hoogte van het knooppunt Coenplein. Verkeer richting Den Haag werd omgeleid door de richting Utrecht te volgen(A10 Zeeburgertunnel).

De afsluiting heeft geduurd tot iets voor 16:30 uur.
www.vid.nl


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2008, 09:00:04
"FF een eigen topic van gemaakt, wie weet wat het nog gaat worden"

Gelukkig is het uiteindelijk beperkt gebleven tot een lekkage zonder ontbranding. Het betrof een 40 bar hogedrukleiding van de Gasunie (ongeodoriseerd gas, dus niet te ruiken).
 
Ik wil erop wijzen dat het gebruik van een explosiegevaarmeter in dit geval geen uitsluitsel geeft over de mate van gevaar! Door de hoge druk komt het gas namelijk in eerste instantie als een smalle bundel vrij. Pas hogerop gaat de gaswolk uitdijen. Je zou het ontsnappende gas kunnen zien als een soort boom. Door de hoge druk wordt er vanaf de onderzijde verse lucht mee naar boven gezogen (venturi-effect). Daardoor zul je met een explosiegevaarmeter tot vlakbij de "boomstam"  helemaal geen gas meten. Het zou een grote fout zijn om op basis van de meteruitslag te concluderen dat er dan ook tot op enkele meters geen gevaar is. Ontstaat er in zo'n geval een ontsteking, dan is de hitte tot meer dan 200 meter zonder beschermende kleding niet uit te houden - en als je er echt dichtbij staat (lekker met je LEL op 0) is de kans groot dat je een ontsteking niet overleeft.

Verderop benedenwinds kun je eventueel wel gas meten. Aardgas is lichter dan lucht (0,6) maar door de wervelingen zal een deel van het gas op enige afstand benedenwinds naar beneden wervelen. Dit moet zeker worden gecontroleerd - en er moet rekening mee worden gehouden dat men onverwacht gasophoping kan krijgen in panden benedenwinds waar bv. ramen of ventilatie-openingen open staan. Hier moet beslist op worden gecontroleerd door de brandweer! (evt. pas na het stoppen van de lekkage indien het gebouw dicht bij het lek staat). Je kunt mensen in zo'n geval niet adviseren om zelf te snuffelen of ze gas ruiken: omdat er aan het gas in de hogedrukleiding geen geurstof is toegevoegd, is het niet te ruiken! Indien hier gas wordt gemeten, moet er na afloop van de lekkage worden gelucht.

Keep it safe out there!

Jetty Middelkoop
AGS Amsterdam Amstelland (en als zodanig aanwezig bij de klus)
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Bart S

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2008, 09:20:16
(...)

Jetty Middelkoop
AGS Amsterdam Amstelland (en als zodanig aanwezig bij de klus)

En zoals altijd bedankt voor je inhoudelijke reactie en toelichting. Ik lees ze altijd met veel interesse!


Glenn2

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2008, 10:07:55
Mooie post Tijgernest. Nu snap ik dus ook waarom de Coen dichtging. Alleen een vraag, waarom bleef het verkeer dan wel op het viaduct A10 boven de Nieuwe Hemweg staan? Ik ken die situatie daar en de afstand tot het lek en het viaduct is volgens mij echt minder dan 200 meter!


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2008, 16:54:26
Mooie post Tijgernest. Nu snap ik dus ook waarom de Coen dichtging. Alleen een vraag, waarom bleef het verkeer dan wel op het viaduct A10 boven de Nieuwe Hemweg staan? Ik ken die situatie daar en de afstand tot het lek en het viaduct is volgens mij echt minder dan 200 meter!

Dat was beslist niet de bedoeling, maar heb ik dus niet gezien.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter