Brandweervrouw Patricia voelt zich gediscrimineerddoor Harm Graat. zaterdag 14 maart 2009 | 09:00 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 14 maart 2009 | 09:34
Tekstgrootte
foto: ANP
NIJMEGEN - Patricia te Boekhorst (25) heeft een droom: brandweervrouw worden. "Ik werk al twee jaar bij de vrijwillige brandweer in Broek in Waterland, maar zou er heel graag mijn beroep van maken." Dus solliciteerde ze bij de beroepsbrandweer in Nijmegen. Ze werd geschikt bevonden, zegt ze. "Dat heb ik zwart op wit."
Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar een vrouw, meldde de advertentie. Tien mensen doorstonden alle testen. Er waren vier vacatures. " Ik was de enige vrouw. Dus ik dacht: ik heb die baan." Toch niet, zo wordt haar telefonisch meegedeeld.
In een reactie laat de brandweer weten dat Patricia bij de fystieke testen op onderdelen achterbleef; ze scoorde lager dan de mannen. "Ik zal best iets minder sterk zijn, maar ben zeker fit. Ik werk nu als sportinstructrice op het detentiecentrum op Schiphol. Ik heb het gevoel dat ik als vrouw word gediscrimineerd."'
Een woordvoerster van de gemeente Nijmegen zegt namens de brandweer dat Patricia te Boekhorst bij de fysieke testen zelfs een beetje is gematst. " Ze kwam niet overal doorheen, maar het waren onderdelen die wel bij te spijkeren waren. Juist vanwege ons streven om meer vrouwen bij de brandweer te krijgen, is ze toegelaten tot de assessment-fase. Maar daar scoorde ze dus het laagst."
Conclusie: "Van gelijke geschiktheid is hier dus geen sprake. En we tornen nu eenmaal niet aan onze inhoudelijke beroepseisen."
Te Boekhorst: "Na de fysieke test werd ik medisch gekeurd en goedgekeurd. Toen kwam dat assessment, een soort capaciteitentest. Ik weet dat ik daarbij op een paar onderdelen minder heb gescoord maar de slotconclusie was dat ik geschikt ben bevonden."
In Nijmegen zijn op dit moment twee van de zestig brandweerlieden in operationele dienst vrouw. Te Boekhorst: "Ik heb nu bijna zoiets van: als ik het niet haal, welke vrouw dan wel?"
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/4658849/Brandweervrouw-Patricia-voelt-zich-gediscrimineerd.ece