Prioriteitsstelling, verkeerde beslissing ac?

Auteur Topic: Prioriteitsstelling, verkeerde beslissing ac?  (gelezen 5084 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Gepost op: 25 juni 2008, 19:02:37
terwijl de tankautospuit enkele straten verderop kelders stond leeg te pompen brandde een woning in Hoensbroek tot de grond toe af. De alarmcentrale liet een korps van 12 kilometer verderop komen omdat de voertuigen in het district belast waren met wateroverlastmeldingen.
Wat vinden jullie hiervan?

Overigens niks slechts ten koste van de korpsen. Zij zaten namelijk allemaal netjes in hun eigen gespreksgroep en wisten niet wat er aan de hand was,

http://www.limburger.nl/article/20080622/REGIONIEUWS01/169321849

http://www.brandweer.parkstad-limburg.nl/start.htm


&feature=related









Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2008, 19:07:09
Wat zijn je bronnen voor deze beschuldigingen?
Laten we alsjeblieft hier niet voor onderzoeksrechter spelen en mensen aan de schandpaal nagelen.
Daar is dit forum niet voor.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2008, 19:08:05
Wat zijn je bronnen voor deze beschuldigingen?
Laten we alsjeblieft hier niet voor onderzoeksrechter spelen en mensen aan de schandpaal nagelen.
Daar is dit forum niet voor.

ik beschuldig niemand. Ik vraag een mening. Ik leg deze vraag voor na aanleiding van berichten in de limburger. Ik hou me centraal en vraag me af wat de mening is van de medeforumleden.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2008, 19:10:41
ik beschuldig niemand. Ik vraag een mening.

De manier zoals je de feiten presenteert is natuurlijk wel een beschuldiging. Kijk nog maar eens naar je topictitel.
Zoals jij het stelt zal iedereen het natuurlijk stom vinden. Terwijl we de overwegingen van de centralist niet weten.

Zonder volledige info is hier geen mening over te geven. Vooralsnog ga ik ervan uit dat de centralist goed gehandeld heeft.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2008, 19:14:44
De manier zoals je de feiten presenteert is natuurlijk wel een beschuldiging. Kijk nog maar eens naar je topictitel.
Zoals jij het stelt zal iedereen het natuurlijk stom vinden. Terwijl we de overwegingen van de centralist niet weten.

Zonder volledige info is hier geen mening over te geven. Vooralsnog ga ik ervan uit dat de centralist goed gehandeld heeft.

Prima dat jij vind dat de centralist goed gehandeld heeft. Ik vroeg om meningen, en die geef je.

Topictitel aanpassen?  Suggestie?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2008, 19:19:06
Woningbrand na blikseminslag
Na blikseminslag is zondagavond een woning aan de Harmoniestraat in Hoensbroek geheel uitgebrand. De bewoner raakte daarbij gewond. Zware onweersbuien zorgden in de regio Parkstad her en der voor wateroverlast.
Heerlen
Van onze verslaggever
Ook in Maastricht kreeg de brandweer talloze meldingen van ondergelopen straten en kelders.
Roermond werd zondagmiddag geteisterd door een zware hagelbui, waarbij auto's en dakramen beschadigd raakten. In Beek vernielde hagel veel groen en een dakkapel.

bron: limburger.nl

Dat is het bericht uit de limburger. Je bericht zal waarschijnlijk getriggerd zijn door de discussie die er onder staat.

Waar zit de fout? Dat is je vraag. Het antwoord zal waarschijnlijk luiden in het ongelooflijke hondeweer wat toen over de regio trok.
Voor de rest wacht ik wel even op de resultaten van -mits deze er komt- een onderzoek. Nu al met een vingertje gaan wijzen naar wie dan ook is nog lang niet aan de orde.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #6 Gepost op: 25 juni 2008, 19:26:56
Misschien is dit wel een gevolg van invoering van een KVT (kazernevolgordetabel).
Ik weet niet of ze daar ook al mee werken in die regio.

Als een voertuig dan ingezet is op een incident (in dit geval een wateroverlast HV) , staat deze niet meer als "beschikbaar".
Het meldkamersysteem neemt dan de dichtsbijzijnde volgende beschikbare TAS.

Het is dan geen fout van de centralist, die volgt gewoon de procedure.
Of die procedure dan wel goed is, zou de volgende vraag kunnen zijn?

En moet er wellicht een afspraak/procedure gemaakt worden dat een voertuig dat op een dergelijke klus is ingezet, zich statust als ""wel beschikbaar" voor een dringende oproep.

cu,
Loe  8)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #7 Gepost op: 25 juni 2008, 19:33:14
Misschien is dit wel een gevolg van invoering van een KVT (kazernevolgordetabel).
Ik weet niet of ze daar ook al mee werken in die regio.

Als een voertuig dan ingezet is op een incident (in dit geval een wateroverlast HV) , staat deze niet meer als "beschikbaar".
Het meldkamersysteem neemt dan de dichtsbijzijnde volgende beschikbare TAS.

Het is dan geen fout van de centralist, die volgt gewoon de procedure.
Of die procedure dan wel goed is, zou de volgende vraag kunnen zijn?

En moet er wellicht een afspraak/procedure gemaakt worden dat een voertuig dat op een dergelijke klus is ingezet, zich statust als ""wel beschikbaar" voor een dringende oproep.

cu,
Loe  8)

We werken inderdaad met KVT. Zoals jij het neerzet klopt het inderdaad.  Heb alleen dan zoiets zou het niet handig zijn om als centralist eenheden bij een prio 3 melding weg te trekken en door te sturen naar betreffende binnenbrand. moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik niet weet wat hier de afspraken over zijn. Ik ben dan ook geen centralist. Meteen de vraag naar centralisten op dit forum wat de richtlijnen in hun regio hierin zijn.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #8 Gepost op: 25 juni 2008, 19:34:07

Dat is het bericht uit de limburger. Je bericht zal waarschijnlijk getriggerd zijn door de discussie die er onder staat.



Ik doel inderdaad op die berichten.
Greets ;)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2008, 19:43:53
We werken inderdaad met KVT. Zoals jij het neerzet klopt het inderdaad.  Heb alleen dan zoiets zou het niet handig zijn om als centralist eenheden bij een prio 3 melding weg te trekken en door te sturen naar betreffende binnenbrand. moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik niet weet wat hier de afspraken over zijn. Ik ben dan ook geen centralist. Meteen de vraag naar centralisten op dit forum wat de richtlijnen in hun regio hierin zijn.

Dan denk ik dat je deze vraag beter in het centralisten hoekje had kunnen plaatsen.... ::)