Het is heel simpel, als een voertuig ter plaatse staat. Is hij niet meer zichtbaar in het systeem van de AC. Centralisten mogen niet van de procedures afwijken en hanteren dus de KVT. Als het desbetreffende korps bezig is met pompen e.d. kunnen ze zicht ook inzetbaar zetten voor prio 1 meldingen. Gewoon even contact met de AC en melden dat ze beschikbaar zijn voor prio 1 meldingen.
Gewoon met z'n alleen een beetje meedenken dus./
Mzzls en een prettig weekend
Hotdog,
wie zegt dat men op een ac niet mag afwijken
ik denk dat dat echt wel anders is :-)
een voertuig blijft heus wel zichtbaar, ook als men ingezet is bij prio2 of 3 meldingen
waarom zie ik anders zo vaak meldingen langskomen dat men de zaak moet uitschakelen na een melding ook bij prio 2
Kleine opheldering
GMS bepaald samen met de kvt welk voertuig en welke ploeg ergens als eerste naar toe gaat en zo steeds verder, als een voertuig is ingezet bij een melding is deze heel logisch voor het gms niet meer inzetbaar. Pas als men vanauit de ts de status op post verzend is deze weer beschikbaar voor een andere melding.
Bij grote drukte op een ac is het niet makkelijk om overal op te letten zeker als er wat noodweer over de regio trekt van die ac, vaak krijgt men dan vreselijk veel telefoontjes te verwerken aantallen die soms oplopen tot enkele honderden per uur. juist dan is het de kunst voor centralisten om te voorkomen dat er meldingen die echt spoed zijn tussendoor schieten, een omgevallen boom is een omgevallen boom en bij drukte kan je heel makkelijk zeggen " ok boom is gevallen hij staat op de lijst we komen straks even kijken" en klik de hoorn erop, maar wat nu als er iemand onder die boom ligt, of dat die boom de gasleiding met zijn wortels heeft meegenomen ? en dan nog maar te zwijgen over branden die er tussendoor komen als je pech hebt.
zeker bij grote drukte bij stormen of slecht weer is het denk ik een taak van een bevelvoerder om te bepalen of zijn voertuig wel of niet inzetbaar is voor andere meldingen als hij ergens aan het zagen of pompen is. wat dat betreft omschrijf je het goed
samen meedenken
dat horen we altijd te doen overigens , alleen heeft die bevelvoerder te maken met 1 incident en de dames en heren op een ac met meerdere dus ik leg hem toch neer bij die bevelvoerder.
leuk stukje misschien om eens over na te denken de zogenaamde "span of control" en bevelvoerder krijgt max 8 man , een ovd max 4 ts een hovd max 4 ovd om leiding en sturing aan te geven, volgens geleerden is dit ongeveer de max die een mens aankan, ik denk dat die criteria voor centralisten soms wel iets anders ligt zeker als men te maken krijgt met stormen of wateroverlast zal een centralist toch al gauw 8 tot 10 meldingen tegelijk mee bezig zijn en daar sturing aan geven naast het "gewone werk" wat gewoon doorgaat.
prettig weekend