Prioriteitsstelling, verkeerde beslissing ac?

Auteur Topic: Prioriteitsstelling, verkeerde beslissing ac?  (gelezen 5003 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2008, 19:46:22
als het zo druk is op de ac dan komen ineens de procedures zoals ze geschreven staan voor de dag en met alle respect dan hebben de centralisten geen tijd meer om na te denken van wie staat er nu waar en is dat wel belangrijk wat ze nu aan het doen zijn of kan ik ze doorsturen naar......

weet dat er hier in de regio wel een procedure storm is waarbij de kazernes bezet worden en alle niet spoedeisende meldingen verzameld naar de kazerne gaan die dan als lokale ac optreden. hierbij blijven alle prio 1 meldingen gewoon via semafonie lopen en blijven deze dus wel uitrukgereed.

Het komt inderdaad wel raar over dat als je niets mee krijgt je een buurtgemeente door de straat ziet rijden en naar deze melding gaan. maar nogmaals ben het zeker niet altijd met centralsiten eens maar in dit geval komt het vreemd over maar denk dat er gehandeld is n.a.v. procedures. En ja zou inderdaad procedures aanpassen.

Maar dit is weer een heel mooi voorbeeld om procedures aan te passen!


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 26 juni 2008, 08:00:20
Dit is een gevolg van het vormen van veiligheidsregio's en het invoeren van de operationele grenzen. Het is wat Pyro Joe al aangeeft. Ben jij ingezet op een andere klus en dus niet beschikbaar, treedt automatisch de KVT in werking. Daar kan geen procedure wat aan veranderen.
Er zijn overigens maar weinig centralisten die hun handen willen branden door bijvoorbeeld handmatig KVT's te gaan wijzigen. Hij heeft gedaan wat hij moest doen. Incident ingevoerd en vervolgens uitgestuurd. Hem/ haar kunnen we niks kwalijk nemen. De enigste optie die had kunnen werken is de afweging te laten maken door de bevelvoerder die bij de wateroverlast stond om zich voor opvolgende incidenten beschikbaar te statussen.

Soms is het niet anders ::)

Gr jaap


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #12 Gepost op: 26 juni 2008, 11:20:06
Of het nu ligt aan procedures of aan medewerkers van de meldkamer, het is natuurlijk enorm wrang dat een brandweerkorps van 12km verderop moet komen terwijl de plaatselijke brandweer een paar straten verderop bezig is met het wegpompen van water.

Ik ken de procedures niet goed, maar misschien zou er een extra status gecreëerd moeten worden voor voertuigen die op een bepaald moment een inzet hebben. De status "niet beschikbaar" zou aangevuld moeten worden met een status die iets heeft van "bezet, maar oproepbaar voor prio1". Is de brandweer bezig met met het wegpompen van water, het verwijderen van olie van het wegdek, of weet ik veel wat voor minder dringende klus, dan zou die laatste status gebruikt kunnen worden.

Overigens zou ik, als ik in een alarmcentrale zou werken, in ieder geval contact zoeken met een bevelvoerder als ik weet dat hij met een prio2/prio3 klus bezig is, terwijl er in zijn nabijheid een prio1-situatie is. De bevelvoerder ter plekke weet vaak wel of hij al dan niet zijn klus kan verlaten om uit te rukken naar de prio1-klus. Maar goed, vanaf de zijlijn is dat makkelijk gezegd. Misschien wordt iets dergelijks onder normale omstandigheden ook wel gedaan. Ik heb begrepen dat in de situatie van de woningbrand in Hoensbroek het erg druk was op de meldkamer in verband met de storm.

(Gelukkig zijn bij deze woningbrand geen personen gewond geraakt. Maar stel je de volgende situatie voor: de brandweer is bezig met het bevrijden van iemand die zit opgesloten in een lift. Voor de ingesloten persoon best vervelend, maar slechts zelden een prio1-situatie. Als tijdens het werken aan deze klus een paar honderd meter een ongeval met beknelling is, waarbij de auto vlam is gaan vatten, dan zou ik toch zeker contact zoeken met de bevelvoerder en vragen of hij met prio 1 naar dat ongeval kan rijden. Desnoods met 5 personen, waarbij 1 brandweerman achterblijft bij de ingesloten persoon in de lift. Ook al is dat misschien niet overeenkomstig het protocol. Voor mij telt een mensenleven zwaarder dan een protocol. Nood breekt wet.)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 26 juni 2008, 11:47:50

Ik ken de procedures niet goed, maar misschien zou er een extra status gecreëerd moeten worden voor voertuigen die op een bepaald moment een inzet hebben. De status "niet beschikbaar" zou aangevuld moeten worden met een status die iets heeft van "bezet, maar oproepbaar voor prio1". Is de brandweer bezig met met het wegpompen van water, het verwijderen van olie van het wegdek, of weet ik veel wat voor minder dringende klus, dan zou die laatste status gebruikt kunnen worden.

Overigens zou ik, als ik in een alarmcentrale zou werken, in ieder geval contact zoeken met een bevelvoerder als ik weet dat hij met een prio2/prio3 klus bezig is, terwijl er in zijn nabijheid een prio1-situatie is. De bevelvoerder ter plekke weet vaak wel of hij al dan niet zijn klus kan verlaten om uit te rukken naar de prio1-klus. Maar goed, vanaf de zijlijn is dat makkelijk gezegd. Misschien wordt iets dergelijks onder normale omstandigheden ook wel gedaan.

Als eerste, zo zou het moeten gaan met een Prio3 melding, Prio3 = geen spoed, wel ter plaatse gaan, inzetbaar voor spoedklussen.
Aan de andere kant, als je een autospuit ''uitpakt'', manschappen in zaagpakken hebt staan, dan ben je ook wel even bezig met inpakken, alsnog zou je dan natuurlijk een andere autospuit kunnen piepen en de bezette autospuit zo snel mogelijk kunnen laten inpakken en ook er naar toe sturen.

Onderstaande stukje is ook het geval bij de politieregio's, het gebeurt erg vaak dat je over een portofoon hoort ''Kunt u daar al weg, ik heb een prio1 melding voor u'' Waarschijnlijk zal dat bij de brandweer iets anders geregeld zijn.

Ik denk dat we hier in dit topic niet te veel moeten gaan gokken en hengelen, de feiten (en achtergronden) zijn niet helemaal bekend.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Bert_112

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 27 juni 2008, 01:28:02
Laat ik gezien alle reactie niet heel erg lang verhaal hier neer zetten  :-X

of er een fout gemaakt is ga ik geen uitspraak over doen.

Wel een paar opmerkingen op de starter van dit topic

Je schrijft dat de ts een paar straten verderop stond, gezien de filmpjes die je erbij zet hebben hun die rook ook heus gezien, waarom dan niet even vragen aan de ac wat er aan de hand is en of zij er heen moeten?

voorts zal een en ander gerust te maken hebben met een kvt die gebruikt wordt, kan over een ding heel duidelijk zijn een kvt werkt echt wel goed alleen gaat het vaak mis bij sommige korpsen.
ik weet niet hoeveel ts dit korps heeft?  maar ik zie vaak zat korpsen die zelfs voor een kleine brand de hele kazerne leegrijden, voertuigen zijn dan niet meer inzetbaar voor een ac.
in de veronderstelling dat men hier mogelijk ook meer als 1 ts heeft had men dus 1 ts moeten laten staan en beschikbaar houden voor spoedmeldingen.

voor de ac is het zeker bij noodweer geen doen om ook nog even te gaan nadenken welke voertuigen waar zijn, die mensen daar hebben het al druk genoeg met de kop erbij houden tussen alle mensen die 112 bellen voor wateroverlast en bomen die omgevallen zijn te voorkomen dat er een daadwerkelijke brand of ongeval tussendoor schiet en daar geen hulp komt.

ik denk gewoon heel simpel een ongelukkige samenloop van omstandigheden waarin niemand iets te verwijten valt.


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #15 Gepost op: 27 juni 2008, 09:52:08
Het is heel simpel, als een voertuig ter plaatse staat. Is hij niet meer zichtbaar in het systeem van de AC. Centralisten mogen niet van de procedures afwijken en hanteren dus de KVT. Als het desbetreffende korps bezig is met pompen e.d. kunnen ze zicht ook inzetbaar zetten voor prio 1 meldingen. Gewoon even contact met de AC en melden dat ze beschikbaar zijn voor prio 1 meldingen.

Gewoon met z'n alleen een beetje meedenken dus./

Mzzls en een prettig weekend


Bert_112

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 27 juni 2008, 17:16:50
Het is heel simpel, als een voertuig ter plaatse staat. Is hij niet meer zichtbaar in het systeem van de AC. Centralisten mogen niet van de procedures afwijken en hanteren dus de KVT. Als het desbetreffende korps bezig is met pompen e.d. kunnen ze zicht ook inzetbaar zetten voor prio 1 meldingen. Gewoon even contact met de AC en melden dat ze beschikbaar zijn voor prio 1 meldingen.

Gewoon met z'n alleen een beetje meedenken dus./

Mzzls en een prettig weekend

Hotdog,

wie zegt dat men op een ac niet mag afwijken  :o  ik denk dat dat echt wel anders is :-)
een voertuig blijft heus wel zichtbaar, ook als men ingezet is bij prio2 of 3 meldingen  ;) waarom zie ik anders zo vaak meldingen langskomen dat men de zaak moet uitschakelen na een melding ook bij prio 2

Kleine opheldering

GMS bepaald samen met de kvt welk voertuig en welke ploeg ergens als eerste naar toe gaat en zo steeds verder, als een voertuig is ingezet bij een melding is deze heel logisch voor het gms niet meer inzetbaar. Pas als men vanauit de ts de status op post verzend is deze weer beschikbaar voor een andere melding.

Bij grote drukte op een ac is het niet makkelijk om overal op te letten zeker als er wat noodweer over de regio trekt van die ac, vaak krijgt men dan vreselijk veel telefoontjes te verwerken aantallen die soms oplopen tot enkele honderden per uur. juist dan is het de kunst voor centralisten om te voorkomen dat er meldingen die echt spoed zijn tussendoor schieten, een omgevallen boom is een omgevallen boom en bij drukte kan je heel makkelijk zeggen " ok boom is gevallen hij staat op de lijst we komen straks even kijken" en klik de hoorn erop, maar wat nu als er iemand onder die boom ligt, of dat die boom de gasleiding met zijn wortels heeft meegenomen ?  en dan nog maar te zwijgen over branden die er tussendoor komen als je pech hebt.

zeker bij grote drukte bij stormen of slecht weer is het denk ik een taak van een bevelvoerder om te bepalen of zijn voertuig wel of niet inzetbaar is voor andere meldingen als hij ergens aan het zagen of pompen is.  wat dat betreft omschrijf je het goed  O0  samen meedenken  :) dat horen we altijd te doen overigens , alleen heeft die bevelvoerder te maken met 1 incident en de dames en heren op een ac met meerdere dus ik leg hem toch neer bij die bevelvoerder.

leuk stukje misschien om eens over na te denken de zogenaamde "span of control" en bevelvoerder krijgt max 8 man , een ovd max 4 ts een hovd max 4 ovd om leiding en sturing aan te geven, volgens geleerden is dit ongeveer de max die een mens aankan,  ik denk dat die criteria voor centralisten soms wel iets anders ligt zeker als men te maken krijgt met stormen of wateroverlast zal een centralist toch al gauw 8 tot 10 meldingen tegelijk mee bezig zijn en daar sturing aan geven naast het "gewone werk" wat gewoon doorgaat.

prettig weekend


basseman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #17 Gepost op: 27 juni 2008, 17:39:24
Het is heel simpel, als een voertuig ter plaatse staat. Is hij niet meer zichtbaar in het systeem van de AC. Centralisten mogen niet van de procedures afwijken en hanteren dus de KVT. Als het desbetreffende korps bezig is met pompen e.d. kunnen ze zicht ook inzetbaar zetten voor prio 1 meldingen. Gewoon even contact met de AC en melden dat ze beschikbaar zijn voor prio 1 meldingen.

Gewoon met z'n alleen een beetje meedenken dus./

Mzzls en een prettig weekend

Zo te merken is degene die dit geschreven heeft geen centralist. Wat een kort door de bocht opmerking. Een centralist is een mens die een vraag van een ander mens vertaald naar een systeem. Hier komt dan een voorstel naar voren wat door een centralist gewijzigd kan worden al naar gelang zijn inschatting.
Niet alles is te vangen in een procedure, onhaalbaar en onhanteerbaar.
Het zal een weloverwogen beslissing zijn geweest om een ander korps daarheen te sturen. Naar mijn mening wordt er teveel gespeculeerd, puur omdat niet alle in's en outs bekent zijn.
'T is elke keer weer brandweer...


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #18 Gepost op: 27 juni 2008, 17:48:08
Hotdog,

wie zegt dat men op een ac niet mag afwijken  :o  ik denk dat dat echt wel anders is :-)
een voertuig blijft heus wel zichtbaar, ook als men ingezet is bij prio2 of 3 meldingen  ;) waarom zie ik anders zo vaak meldingen langskomen dat men de zaak moet uitschakelen na een melding ook bij prio 2


Hoi Bert, het voertuig blijft natuurlijk zichtbaar in het systeem, daar is geen discussie over (misschien had ik het ff wat anders moeten omschrijven). Het voertuig komt echter niet meer voor in de KVT en daar is dat voertuig dus niet zichtbaar voor andere meldingen. HEt voertuig komt pas weer naar voren als het inzetbaar wordt gemeld. In het Rotterdamse word er in ieder geval heel weinig afgeweken van de procedures. Dit omdat de centralisten daarop worden aangesproken.

fijn weekend


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #19 Gepost op: 27 juni 2008, 17:51:43
Zo te merken is degene die dit geschreven heeft geen centralist. Wat een kort door de bocht opmerking. Een centralist is een mens die een vraag van een ander mens vertaald naar een systeem. Hier komt dan een voorstel naar voren wat door een centralist gewijzigd kan worden al naar gelang zijn inschatting.

Hoi Basseman,

ik ben inderdaad geen centralist, maar loop lang genoeg mee ;-) De opmerking lijkt misschien kort door de bocht, maar in de praktijk blijkt gewoon dat de centralisten worden afgerekend op aanpassingen in het uitrukvoorstel. Dus wordt er (bijna) nooit van het voostel afgeweken.

greetzzz