Complimenten voor deze scherpe waarneming. Inderdaad betreft dit dezelfde gassen (nitreuze gassen, NOx). Mijn eerste advies toen ik ter plaatse kwam en dit uitgassen zag, was dan ook, alle personeel naar buiten te halen omdat de gassen uit de wandplaten dezelfde waren als in De Punt. Dit bleek niet meer nodig: de OVD zijn mensen al terug getrokken.
We hadden onlangs "De Punt" met foto's en filmpjes erbij besproken - en hier zie je het belang van zulke praktijkbesprekingen. "Leren van incidenten" kan levens redden !!!
Jetty Middelkoop
AGS brandweer Amsterdam Amstelland
Dank voor het compliment. Zo zie je maar weer dat het kijken naar foto's en het lezen van rapporten daadwerkelijk leerzaam is
Ik hoop het zelf niet snel mee te maken dat je additionele gevaren bij een inzet krijgt, maar ja dat hoort erbij. Het is alleen wel prettig dat je naast de tekstuele beschrijvingen uit het voorlopige rapport van De Punt, nu ook een beeld kan vormen. Een plaatje zegt meer.....
Wat mij trouwens wel ook opvalt; In het rapport werd de beweging van de rook opgevat als minder kritiek. De rook was wat rustiger en bleef lager. Nu blijven het foto's en dus een heel specifieke moment opnamen, maar met name op de derde foto zie je de rook dalen, waar de andere rookkolom bijna rechtomhoog gestuwd wordt door de hitte. Toch is er hitte genoeg achter deze platen. Mijn vraag nu is dus is de massa/ het gewicht van dit type rook zo afwijkend van de andere rook of is dit gewoon toeval op de foto.
Vraag zoals altijd gesteld zonder enige kennis van zaken