Naar aanleiding van het incident bij Linne, (
lees artikel met foto's) was er op NOS journaal en zijn er ook foto's verschenen, waaruit blijkt dat in ieder geval bij sommige korpsen ze nog niet veel weten van waterredding, bijbehorende PBM.
Het slachtoffer was door de stroming door de duiker heen getrokken, en daarna vermist..
Ik schrik van televisie beelden, waarin brandweer mensen met een waadbroek, en een t-shirt tot over hun middel in het water staan, te dreggen.. Met een brandweer helm op..
Er moet denk ik eerst weer een brandweerman verdrinken, voor dat adequate PBM voor dit soort situaties worden verstrekt, en misschien dat mensen een adequate training moeten volgen.. Die brandweerman heeft geen flauw idee, wat stromend water is, en welke risico hij nam..
Denken ze nu echt dat een opblaasvest je uit een wals, shiffon (in dit geval een duiker) houdt en je dat overleefd ?.
De gevaren van stromend water, zijn juist bij Linne toch wel een beetje bekend.. Bij de Stuw daar, ligt enorm veel afval, wat zo uit belgie komt, en ophoopt daar.. Kijk eens op L1.NL over de foto's daar...
Link naar de foto :
http://www.tripmedia.nl/component/content/article/16-incidenten2011-1/138-maasbrachtenaar-verdronken-bij-redden-hond-in-linne#Waar ik boos om word, dat dit zo basale kennis is, dat een bevelvoerder of OVD, zo mensen in het water laat werken, eigenlijk godsgeklaagd is..
Word het niet tijd dat er aan wat aan kennis van oppervlakte redding en snel stromend water aan les materiaal wordt bedacht.. Of doen we dat pas als het kalf verdronken is...