ervaringen met verzorg- en verpleegtehuizen

Auteur Topic: ervaringen met verzorg- en verpleegtehuizen  (gelezen 6911 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 29 juni 2008, 16:14:45
"Wij" ergeren ons regelmatig groen en geel aan verzorgings- en verpleegtehuizen waar wij onder A1 naar toe worden gestuurd. Te vaak hebben we te maken met personeelsleden die in acute situaties echt géén idee hebben waar ze mee bezig zijn.

Zo kan het voorkomen dat we bij acute meldingen niet worden opgevangen of (nog veel erger) een reanimatie niet wordt opgestart (ondanks het feit dat bij navraag in ieder geval 1 aanwezig personeelslid "ooit" een reanimatieopleiding heeft gevolgd)  :'(

Hoewel je het de personeelsleden zelf niet direct kan verwijten (hoewel dat ook discutabel is, als ik er zou werken zou ik immers ook willen dat ik "op zijn minst" kan reanimeren), zitten de verzorgings- en verpleegtehuizen (en met name de eerste in de nachtdiensten) vol met personeel wat niet adequaat kan reageren op calamiteiten.
Dit alles door op de eerste plaats gebrek aan opleiding.

Hebben jullie "in den lande" dezelfde ervaringen (natuurlijk kan je niet alle huizen over één kam scheren) en belangrijker kunnen wij als begroepsgroep iets doen om dit alles te verbeteren?

Ik zelf ben van mening dat je in ieder geval alles altijd moet melden. Als dat nu is dat je niet wordt opgevangen aan de deur (of daar bijna 5 minuten in de nacht staat te wachten) of omdat door falend beleid en/of -personeel de patiëntenzorg gevaar loopt. Deze feed back is belangrijk.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groet,

Strong.

Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

helm

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2008, 17:28:45

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2008, 17:30:04
Citaat
Zo kan het voorkomen dat we bij acute meldingen niet worden opgevangen of (nog veel erger) een reanimatie niet wordt opgestart (ondanks het feit dat bij navraag in ieder geval 1 aanwezig personeelslid "ooit" een reanimatieopleiding heeft gevolgd)  

Kleine verdediging van het personeel: het (niet-)reanimatiebeleid als het er al is, is in de meeste verzorgingstehuizen echt verschrikkelijk slecht geregeld..

Maar het moet ook gezegd worden: Het personeel gaat ook zelden ergens zelf achteraan als iets onduidelijk is..

Heb het weleens op m'n stage gevraagd maar daar wist niemand van het team hoe het zit... En mijn voorstel om als er een DNR-beleid is bij een zorgvrager een stickertje op de deur, dossier, etc. te plakken werdt 'te confronterend' genoemd.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

ambukampen

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2008, 18:25:42
Mijn ervaring met verzorgings en verpleeghuizen zijn hetzelfde. Het personeel kan of mag niet optreden . In veel van deze huizen is een NTBR beleid, maar het staat daar nergens genoteerd. Ik heb wel meegemaakt dat personeel totaal niet wist wat ze moesten doen en de arts stond er ook maar bij, dit was bij een astma cardiale waar ze de patiënt gewoon lekker plat in bed lieten liggen , wij hoorden de patiënt al op de gang roggelen  O0. Nu is natuurlijk wel de ham vraag , kan je dit het personeel kwalijk nemen? Of schort er een heleboel aan de opleiding van het personeel. Het is wel makkelijk om op het personeel te gaan mopperen, maar ligt het probleem niet ergens anders? In deze tijd van bezuinigingen wil men natuurlijk zo goedkoop mogelijk personeel hebben , en waar ga je dan het eerst op beknibbelen, ik denk aan de opleiding.
Tja en wij van de ambulance mogen alles uit de kast trekken als men voor het blok komt te staan, en er zelf niet meer uitkomen. ;)
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2008, 21:45:50
Regelmatig ''verpleegsters'' van verpleeg en verzorgingshuizen opgeleid en herhalingslessen verzorgd voor de BHV.
Heel vervelend om te zeggen, maar 8 van de 10 weten zelfs niet hoe te reanimeren laats staan iemand stabiel leggen. Wat daarbij opvalt is dat ze allemaal in het gezicht beginnen te tikken bij een bewusteloos slachtoffer en voor de rest houd het al ver op. Heel erg triest al zeg ik het zelf. Bij velen merk ik dat ze in het verleden zijn  opgeleid maar er nooit meer wat mee gedaan hebben. Vraag is wie is hier schuld aan? De directie of de invidu. Ik wil en kan er geen andwoord op geven. Ik vind het in ieder geval wel ''zorgelijk'' om binnen de beroepstermen te blijven.

We proberen in ieder geval ons best te doen om de elimentaire zaken op peil te houden, maar soms...........
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Kolkkie

• Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2008, 22:28:40
Nu is natuurlijk wel de ham vraag , kan je dit het personeel kwalijk nemen? Of schort er een heleboel aan de opleiding van het personeel. Het is wel makkelijk om op het personeel te gaan mopperen, maar ligt het probleem niet ergens anders? In deze tijd van bezuinigingen wil men natuurlijk zo goedkoop mogelijk personeel hebben , en waar ga je dan het eerst op beknibbelen, ik denk aan de opleiding.

Even een reactie vanuit de verpleeghuiszijde ;)
Ten eerste wil ik wel even kwijt dat ik 3 jaar in een verpleeghuis (psychogeriatrie) heb gewerkt, maar dat ik inmiddels alweer 3 jaar de zorg uit ben. Ik heb het dus over een aantal jaren geleden.
Helemaal recent is het dus niet, maar ik heb het idee dat er nog steeds weinig is veranderd.

Volgens mij moet je de problemen hogerop de ladder moet gaan zoeken en niet bij het gewone personeel wat er op de werkvloer loopt.
In die tijd werd er namelijk vrij structureel ongeschoold/ongekwalificeerd personeel ingezet in de nachtdiensten. Men was zich er terdege van bewust, maar het werd gewoon gedaan en voor volkomen normaal aangezien.

Ook de BIG-wet werd regelmatig overtreden. De leidinggevende hamerde erop dat men geen dingen mocht doen waarvoor je niet gekwalificeerd was, maar ondertussen werden de regels regelmatig overtreden op verzoek van juist die leidinggevende die zo op de BIG-wet hamerde.
Ik heb haar toen eens gewezen op haar preek over dat gebeuren, maar mijn bezwaren werden gewoon van tafel geveegd en ik moest min of meer dingen gaan doen waarvoor ik niet opgeleid was.
Iedereen deed zijn/haar stinkende best, maar je kan er niet meer uithalen dan wat je in feite mag/kan. De BIG-wet spookte bij mij ook regelmatig door mijn hoofd als ik dingen deed die ik eigenlijk niet mocht doen. Ik denk dat dat misschien ook wel bij anderen door het hoofd speelt.

Denk verder ook aan het personeelsgebrek. Op een afdeling met ca. 30 bewoners liep er maar 1 nachtdienst rond. Er draaiden ook mensen nachtdienst die er eigenlijk niet gekwalificeerd voor waren. Als de nachtdienst dringende hulp nodig had kon hij/zij de omloop inschakelen.
Die omloop liep rond over 3 tot 5 afdelingen die allemaal graag van haar diensten gebruik wilde maken. Die moet ook maar net de tijd hebben om te komen helpen.

De voorlichting was regelmatig ook niet in orde. Als ik iets vroeg zei de ene dit en de ander weer dat. Ik ben er uiteindelijk wel achter gekomen wat het beleid was omtrent reanimatie, maar ik moest er toch behoorlijk wat voor rondvragen.
Ook wat te doen bij brand is mij nooit duidelijk verteld. Dat heb ik ook allemaal zelf moeten uitvogelen, wat ik toen ook een uiterst kwalijke zaak vond.

Geld voor scholing was er ook niet meer door financieel wanbeleid. Ik heb mijn best gedaan om een goede opleiding te krijgen, maar ik kreeg telkens 0 op het rekest. Zowel wij als personeel en de bewoners werden daar de dupe van.

Om tot een goede structurele oplossing te komen zal er meer en beter geschoold personeel moeten komen. Indien nodig moet er een goede richtlijn komen waaraan het personeel een goed handvat heeft om goed te kunnen reageren op calamiteiten.
Daar ontbreekt het naar mijn idee ook wel eens aan.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 30 juni 2008, 12:04:22
wat je denk ik ook niet moet vergeten is dat je met personeel te maken hebt, die helpende / verzorgende zijn.
(ander niveau als verpleegkundige)
Tijdens de opleiding hebben ze een aantal uren ehbo gehad, en zullen dus in een acute situatie niet zo goed weten wat zij moeten doen, daar ze daar geen scholing in hebben gehad.
BLS is onderdeel van de opleiding, maar te vergelijken met leken hulpverlening.
Een verpleeghuisarts is vaak ook niet up to date mbt. acute zorg.

Het inderdaad al eerder genoemde DNR beleid is natuurlijk ook een punt.
Als iemand "onwel"wordt is het wel zo aardig dat iemand draaglijk behandeld wordt, maar misschien meer als O2 geven zal er in een acute situatie gedaan worden.
(denk ook....verpleeghuisarts is niet 24 uur aanwezig, ambu is sneller ter plaatsen etc.)

Wel zou het zeker voor ambu personeel prettig zijn als een zuster hen staat op te wachten en naar de des betreffende patiënt brengt) ;)

Bart S

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 30 juni 2008, 14:07:01
De bezetting 's nachts is meestal zo minimaal dat je gewoon even moet wachten bij de deur, het is niet anders. Ik maak me er niet zo druk over, omdat het gewoon onmacht is en geen onwil van het personeel.

V.w.b. het reanimeren. Bij ons heeft recent ook een gevalletje 'onduidelijke situatie' gespeeld en daar kwam het volgende uit voort. Bij de meeste tehuizen geldt dat bij de bewoners per definitie een niet reanimeren beleid gevoerd wordt, tenzij anders is afgesproken. Het reanimeren heeft daar ook geen prioriteit en dat houdt verband met de gedachte dat het medisch zinloos is om in de laatste levensfase het leven te willen rekken. Een en ander is voorgelegd aan de MMA en die heeft contact opgenomen met de instellingen om te komen tot een goede overdracht (d.m.v. een brief/formulier) van een evt. NR beleid. Vraag je je natuurlijk wel af waarom er uberhaupt een reanimatie gemeld wordt via 112.... ;)

Freeze

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 1 juli 2008, 22:59:55
Kun je van verzorgend en helpend personeel, die opgeleid zijn om ADL+ wat extra verpleegtechnische handelingen te verrichten verwachten dat zij zich kunnen redden in spoedeisende situaties met hoogcomplexe ziektebeelden etc.
Het woord 'verzorgingshuis' zegt al genoeg volgens mij. Dagelijkse zorg wordt overgenomen door verzorgenden. Voor de rest wordt zoveel mogelijk gestreefd naar een thuissituatie.

Onderbezetting is naar mijn mening een kwalijke zaak. Maar hou hier ook in het hoofd dat er personeel aanwezig is om de cliënten te verschonen etc.. Niet om een continue bewaking te geven als bv. op een CCU.

Misschien is het handig je eerst te verdiepen in een bedrijf als een verzorgingshuis voor je zulke uitspraken doet.
Hominem ad deos nulla re propius accedunt quam salutem hominibus dando, In nothing do men more nearly approach the gods, than in giving health to men.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 2 juli 2008, 09:55:21
Ik heb twee jaar in het verpleeghuis (let op: verpleeg, niet verzorg-) en hier was er 1 hoofdverpleegkundige (niveau 4 of 5) in het huis die naar acute situaties toe gaat en overleg pleegt met de arts. Dit omdat de verzorgenden (op de afdeling uitsluitend niveau 2 en 3) gewoon niet opgeleid worden om om te gaan met acute situaties. Niet ieder huis heeft de luxe van een hoofdverpleegkundige...

Maar wat zou je willen dat ze leren?
Arts  www.alphalog.nl