sms/mail alert

Auteur Topic: sms/mail alert  (gelezen 6749 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2008, 16:44:04
Ook al wordt het gekoppeld aan p2000 dan zul je je toch moeten aanmelden voor een sms-alert.

In onze regio werkt de politie er mee en tot op heden met succes. In mijn buurt afgelopen periode enkele meldingen gehad en binnen een uur ook opgelost.

Waarom dan ook nog eens p2000 meldingen via sms? Ik geloof niet dat je er vrolijk van wordt. Hier in de buurt staan veel grote gebouwen en komen veel mensen samen. Ik denk dat ik dan een dagtaak krijg om bij elke melding ook hulp te moeten gaan bieden  ::)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #11 Gepost op: 15 oktober 2008, 07:12:13
Volgens mij worden er twee dingen door elkaar gehaald. Enderzijds het burger-SMS alarm bijvoorbeeld om burgers te alarmeren in geval van vermissingen en andere zaken waarbij de burgers van dienst zouden kunnen zijn en anderzijds het P2000-persalarm om het wegvallen van de meeluistermogelijkheid op te vangen.

Dit kan niet met elkaar gemengd worden. Burgers via P2000 alarmeren is geen optie en de pers via SMS, tsja die vorm van alarmering bestaat al, maar het is juist de bedoeling dat deze alarmeringswijze meer "open" wordt, daarom zullen de rest van de regio's -met de nodige vertraging- het voorbeeld van Rotterdam-Rijnmond volgen, ook al hebben veel mensen het vertrouwen hier inmiddels in verloren, het besluit hiertoe is op het hoogste niveau genomen. Knappe kop die zoiets dan nog tegen kan houden  :)

Hunter


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #12 Gepost op: 15 oktober 2008, 22:14:10
Volgens mij worden er twee dingen door elkaar gehaald. Enderzijds het burger-SMS alarm bijvoorbeeld om burgers te alarmeren in geval van vermissingen en andere zaken waarbij de burgers van dienst zouden kunnen zijn en anderzijds het P2000-persalarm om het wegvallen van de meeluistermogelijkheid op te vangen.

Dit kan niet met elkaar gemengd worden. Burgers via P2000 alarmeren is geen optie en de pers via SMS, tsja die vorm van alarmering bestaat al, maar het is juist de bedoeling dat deze alarmeringswijze meer "open" wordt, daarom zullen de rest van de regio's -met de nodige vertraging- het voorbeeld van Rotterdam-Rijnmond volgen, ook al hebben veel mensen het vertrouwen hier inmiddels in verloren, het besluit hiertoe is op het hoogste niveau genomen. Knappe kop die zoiets dan nog tegen kan houden  :)

Hunter


Ik snap juist niet dat die pers-sms meer open wordt, je zou toch zeggen dat sms beter is dat er anders nog meer pottenkijkers staan


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #13 Gepost op: 9 november 2008, 15:45:55
Ik snap juist niet dat die pers-sms meer open wordt, je zou toch zeggen dat sms beter is dat er anders nog meer pottenkijkers staan

Dat zal wel meevallen. Op elk incident komen meer pottenkijkers af vanuit de direkte omgeving (of gewoon voorbijgangers) dan via P2000.

Hunter


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #14 Gepost op: 7 maart 2011, 14:31:47
Test-sms Veiligheidsregio niet bij iedereen aangekomen
De eenmalige test van de veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond verloopt niet goed. Alle mensen die zich via alarmbericht.nl hebben aangemeld zouden vandaag om 12 uur een berichtje moeten hebben gekregen, maar dat is niet overal gebeurd.

Volgens de brandweer komt dat omdat slechts een deel van Rotterdam nu al verstuurd is en dat er sprake is van een zogeheten flash-bericht. Zo'n sms zie je wel binnenkomen, maar verdwijnt daarna ook direct weer.

Nu de veiligheidsregio de rest van de regio gaat sms-en wordt gekeken of wel de goede berichten verstuurd kunnen worden.

Normaal alarmeert de Veiligheidsregio alleen als ook de sirenes klinken. Door recente gebeurtenissen zoals de brand in Moerdijk is besloten om ook bij minder ernstige incidenten te sms-en. De test is bedoeld om alle aangesloten abonnees hierop te wijzen.
www.rijnmond.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #15 Gepost op: 7 maart 2011, 14:34:08
Testalarm Rotterdam-Rijnmond maandag 7 maart 2011

Vandaag 7 maart 2011 test de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond eenmalig het AlarmSMS systeem dat zij enkele jaren geleden in gebruik heeft gesteld. Alle inwoners van de regio die zich de afgelopen jaren via www.alarmbericht.nl hebben aangemeld voor deze dienst ontvangen op die datum om 12:00 uur -wanneer ook de sirenes worden getest- een gratis SMS-bericht.

Waarom deze test, waarom nu?
Bij de introductie van AlarmSMS in de regio Rotterdam Rijnmond in 2005 is besloten om alleen per SMS te alarmeren wanneer ook de sirenes worden ingezet. Recente ontwikkelingen zoals de brand bij Moerdijk hebben dit inzicht echter gewijzigd, waardoor de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) heeft besloten om AlarmSMS vanaf nu ook in  te zetten bij minder ernstige incidenten, dus ook wanneer de sirenes niet worden ingezet.
De test op 7 maart is om eenmalig alle aangesloten abonnees hierop te attenderen.

Waarom heb ik een AlarmSMS ontvangen?
Indien u op 7 maart rond 12:00 uur een AlarmSMS test hebt ontvangen, betekent dit dat uw 06-nummer in de periode tussen begin 2005 en 7 maart 2011 is aangemeld voor deze dienst met een postcode binnen een van de gemeenten van de regio Rotterdam-Rijnmond. Het is mogelijk dat u zich niet zelf hebt aangemeld, maar dat de vorige ‘eigenaar’  van uw 06-nummer zich had aangemeld, en nooit meer heeft afgemeld. Mocht dit het geval zijn, dan kunt u de dienst eenvoudig uitzetten. Zie hiervoor de navolgende uitleg.

Wat moet ik doen om mijn gegevens te wijzigen of mij af te melden?
Indien uw gegevens sinds uw aanmelding zijn gewijzigd (bijvoorbeeld de postcode(s) waarvoor u wilt worden gealarmeerd), dan kunt u dit eenvoudig wijzigen door met uw 06-nummer en wachtwoord in te loggen op de Home pagina van www.alarmbericht.nl, rechts onderaan de pagina. Indien u uw wachtwoord niet (meer) weet, vindt u hier ook de instructie om een nieuw wachtwoord aan te vragen.
Indien u zich helemaal voor AlarmSMS wilt afmelden stuurt u vanaf het 06-nummer waarop u het testbericht hebt ontvangen een SMS-bericht met de tekst alarm uit naar het nummer 3111. U ontvangt dan een bevestiging en daarna geen AlarmSMS berichten meer. Meer informatie hierover vindt u ook op de website www.alarmbericht.nl.

Hoe vaak zal ik in de toekomst berichten ontvangen?
Het is lastig om vooraf aan te geven of en hoe vaak u zult worden gealarmeerd via SMS. Dit zal alleen gebeuren indien zich in de directe omgeving van de door u opgegeven postcodegebieden een incident voordoet waarover de autoriteiten u willen alarmeren of informeren.
De berichten worden echter altijd verstuurd onder auspiciën en op kosten van de daartoe gerechtigde (overheids-)instantie.
Deze alarmberichten zijn voor de ontvanger dan ook altijd gratis.
http://www.veiligheidsregio-rr.nl/?ch=new&id=11257


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #16 Gepost op: 8 maart 2011, 07:55:32
VRR tevreden over test AlarmSMS
De VRR heeft maandag 7 maart een eenmalige test uitgevoerd met het AlarmSMS systeem waarover de organisatie sinds enkele jaren beschikt. De test werd uitgevoerd in drie ronden.

Rond 12.15 uur werd een testbericht verzonden naar een relatief kleine groep inwoners in het centrum van Rotterdam.

Nadat bleek dat deze groep inderdaad het bericht had ontvangen, is aansluitend ook aan de rest van de regio-inwoners die zijn aangemeld een test SMS-bericht verzonden. Dit tweede testbericht werd kort na 14.00 uur verstuurd.

De test verliep technisch probleemloos. Naar aanleiding van de test konden al direct enkele verbeteringen worden aangebracht. Zo werd in de eerste testronde een tekst gebruikt die iets te lang bleek. Bij de tweede en derde testronde werd een kortere tekst verzonden.

De eerste twee AlarmSMS-en die de VRR uitzond waren zogenoemde flash-berichten. Zo’n bericht verschijnt bij ontvangst onmiddelijk op het telefoonschermpje van de ontvanger en valt daardoor snel op. Nadeel van deze techniek is wel dat het bericht niet wordt opgeslagen in het telefoongeheugen. Als het eenmaal van het scherm is verdwenen is het niet meer terug te halen om het nog eens te kunnen.

Om burgers de gelegenheid te geven om de AlarmSMS-tekst nog eens te kunnen nalezen, zal de VRR voortaan ‘gewone’ SMS-berichten versturen via AlarmSMS.

Om 14.45 uur stuurde de VRR naar alle ruim 16.000 ontvangers van AlarmSMS een ‘gewoon SMS-bericht.

Bij de introductie van AlarmSMS in de regio Rotterdam Rijnmond in 2005 is besloten om AlarmSMS alleen te gebruiken wanneer in een gebied de sirenes worden ingezet. Na branden als bij Moerdijk en Kijfhoek concludeert de VRR dat het nuttig is om het SMS-communicatiemiddel ook al in te zetten bij minder ernstige incidenten, dus ook wanneer de sirenes niet worden ingezet.

Mensen die AlarmSMS willen ontvangen kunnen zich aanmelden via www.alarmbericht.nl
http://www.veiligheidsregio-rr.nl/?ch=new&id=11259