Redders Deventer worden zelf gered

Auteur Topic: Redders Deventer worden zelf gered  (gelezen 12993 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #50 Gepost op: 19 juli 2008, 10:08:42
Dank je voor de link.. Ik hoop toch echt dat niemand meer van de rescue3 en vletten daadwerkelijk aanschaft..

De boot ontwerpen zijn echt niet meer van deze tijd, en dit incident-laat dat nog eens duidelijk zien..  Je kan de rescue2 en rescue3 nog opwaarderen door opblaasbare luchtkamers er in te zetten en ze daarmee beter te laten voldoen aan de normen voor reddingsboten..
Misschien is ander topic voor standards en normen voor reddingsboten en hun verschillende toepassing daarvan..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #51 Gepost op: 19 juli 2008, 10:27:41
Tijdens een zoekaktie riep een bemanning in een rescue twee uit: "wat doe ik hier met die *@#boot, ik voel me net een ramptoerist. Ik kan niets doen, alleen kijken".

Het is een verkenningsboot, geen reddingsboot. Je moet 'm helemaal niet opwaarderen, maar vervangenen.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #52 Gepost op: 19 juli 2008, 10:30:14
Tijdens een zoekaktie riep een bemanning in een rescue twee uit: "wat doe ik hier met die *@#boot, ik voel me net een ramptoerist. Ik kan niets doen, alleen kijken".

Het is een verkenningsboot, geen reddingsboot. Je moet 'm helemaal niet opwaarderen, maar vervangenen.

Henk

Budgetair kan je hem niet zomaar vervangen, dat kunnen de RB domweg niet betalen.. maar met lucht kamers kan je hem wel veiliger maken,.


Verder je opmerking over de bemannings van een rescue2 , lijkt erg uit de lucht gegrepen.. Dus misschien kan je dat even goed documenteren.. ?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #53 Gepost op: 19 juli 2008, 10:38:10
Budgetair kan je hem niet zomaar vervangen, dat kunnen de RB domweg niet betalen.. maar met lucht kamers kan je hem wel veiliger maken,.


Verder je opmerking over de bemannings van een rescue2 , lijkt erg uit de lucht gegrepen.. Dus misschien kan je dat even goed documenteren.. ?

Ik weet niet of het aan mij is met de vinger te wijzen naar iemand die deze uitspraak deed, maar geloof mij hij is tijdens een van de grote zoekakties gedaan, en het kwam uit de grond van hun hart bij de bemanning. En idd het budget laat niet toe even een andere boot te gaan halen. Die is er wel gelukkig -een geweldig schip- maar even in onderhoud.

Dat verschijnsel kennen wij...  ::)

Henk


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #54 Gepost op: 19 juli 2008, 19:36:43
iedereen heeft een andere mening er over. bij onade hebben wij 2 RII's het zijn perfecte boten je heb veel werk ruimte en erg stabiel. in tegenstelling van bepaalde RIB's waar je vrij weinig werk ruimte hebt.
maar wat ik al zei iedereen heeft een eigen menig.

en als ik het goed heb zijn ze er nu ook mee bezig om in de nieuwere modellen luchtzakken te plaatsen. maar daar ben ik niet 100% zeker van


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #55 Gepost op: 20 juli 2008, 12:19:44
De vletjes zijn anders opgebouwd als de RII en RIII deze hebben duidelijk luchtkasten, maar dat de bodem uit 1 geheel bestaat is een beperking maar daarmee niet per difinitie ongeschikt als reddingboot. ALs je met een RIB dergelijke acties uithaald kan je het ook schudden , en zal je op je vest en pak moeten vertouwen.

9910001
9910001


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #56 Gepost op: 22 juli 2008, 10:05:09
'Waar wordt op gebaseerd dat de boten niet aan de eisen voldoen, als ik de foto's goed bekijk zie ik geen boot zinken. Een boot vast in de preut met de neus boven water en een boot op 1 oor maar ook niet gezonken wat is het probleem??? Het ziet er niet best uit maar dit is volgens mij niet zinken.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #57 Gepost op: 22 juli 2008, 11:19:09
Je hebt volkomen gelijk 91001, technisch gezien is een boot die geheel onderwater ligt pas gezonken. Wel handig inderdaad dat ie niet zover zinkt dat je 'm niet meer terug kan vinden.

Wij hadden vroeger ook van die boten. Ik moet wel zeggen dat ik een geruster gevoel heb sinds we met RIB's varen als onze mensen met zwaar weer verder het IJmeer opgaan.

Je houdt het langer uit op een lekgeslagen RIB dan op een weliswaar niet geheel gezonken lekke Rescue, je komt er meestal zelfs gewoon mee thuis. Tijdens rondje Tessel begeleidde de politie eens het rondje met een RIB met een lekke punt, niet naar huis: gewoon doorgaan.

Wel vind ik met 910001 dat er voldoende rekening moet worden gehouden met inrichting van de boot met voldoende ruimte voor een liggend so, genoeg plek voor een stuk of vijf hulpverleners er om heen en spullen als zuurstof, monitor en pelicases. In de Seeker kan dat, er zijn grotere RIBs waar minder of geen plaats is. Dat vind ik wel jammer. Maar in een rescue is ook niet zoveel plaats dacht ik, of wel?

Henk


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #58 Gepost op: 22 juli 2008, 12:26:52
In een R3 kunnen 5 hulpverleners en een so op brancard worden vervoerd. De brancard wordt wel dwars vervoerd, achterop. Ik vind er genoeg werkruimte in zitten.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #59 Gepost op: 22 juli 2008, 12:55:34
Vervoer kan zelfs op een jetski, ik heb het over het voldoende ruimte hebben voor het verlenen van eerste hulp aan weerszijde van het SO met twee MMT'rs twee ambuplegen, je eigen bemanning en wellicht nog wat behulpzame brandweer en politie maar dat is niet noodzakelijk.

Henk