Je hebt volkomen gelijk 91001, technisch gezien is een boot die geheel onderwater ligt pas gezonken. Wel handig inderdaad dat ie niet zover zinkt dat je 'm niet meer terug kan vinden.
Wij hadden vroeger ook van die boten. Ik moet wel zeggen dat ik een geruster gevoel heb sinds we met RIB's varen als onze mensen met zwaar weer verder het IJmeer opgaan.
Je houdt het langer uit op een lekgeslagen RIB dan op een weliswaar niet geheel gezonken lekke Rescue, je komt er meestal zelfs gewoon mee thuis. Tijdens rondje Tessel begeleidde de politie eens het rondje met een RIB met een lekke punt, niet naar huis: gewoon doorgaan.
Wel vind ik met 910001 dat er voldoende rekening moet worden gehouden met inrichting van de boot met voldoende ruimte voor een liggend so, genoeg plek voor een stuk of vijf hulpverleners er om heen en spullen als zuurstof, monitor en pelicases. In de Seeker kan dat, er zijn grotere RIBs waar minder of geen plaats is. Dat vind ik wel jammer. Maar in een rescue is ook niet zoveel plaats dacht ik, of wel?
Henk