PAMS

Auteur Topic: PAMS  (gelezen 5262 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Gepost op: 29 juni 2008, 23:04:07
Een vraag aan de MKA centralisten onder ons:
Wordt het (nieuwe) PAMS systeem daarwerkelijk gebruikt om leken via SMS op te roepen met een AED naar een naburige reanimatie te gaan om hulp te verlenen? En zo ja, waarom wordt het systeem wel / niet gebruikt en hoe vaak? Wat zijn voor jullie als centralisten de afwegingen om het wel of niet te gebruiken. Ik kan me voorstellen dat wanneer er een wagen in de buurt is, het systeem zelfs liever niet wordt gebruikt. Ben benieuwd naar de reakties.
Groeten,
Jasper


SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


Storz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 68
Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2008, 11:34:51
Op http://www.twentehartsafe.nl kun je meer informatie vinden onder projectinformatie.


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2008, 12:20:27
Inderdaad mooie statistieken, maar dit geeft nog geen informatie over hoeveel PAMS daadwerkelijk wordt gebruikt. Ben namelijk ook benieuwd naar landelijke verschillen.
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


Storz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 68
Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2008, 12:25:39
Inderdaad mooie statistieken, maar dit geeft nog geen informatie over hoeveel PAMS daadwerkelijk wordt gebruikt. Ben namelijk ook benieuwd naar landelijke verschillen.

Zoals ik het begrijp is het een pilot in Twente en wordt het nog niet landelijk gebruikt. Eind 2009 zullen pas de testresultaten bekend zijn. Je zou eens contact kunnen nemen.


cobra88

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #4 Gepost op: 30 juni 2008, 19:59:27
Weet wel dat ze in de gemeente Barneveld nu ook bezig zijn om hier een proef mee op te starten.
Fotograaf


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2008, 22:34:29
Dat er landelijk diverse proefprojecten worden opgestart weet ik (alleen jammer dat er zo weinig samen wordt gewerkt door de verschillende regio's). Maar of er ook al mee gewerkt wordt, daar ben ik benieuwd naar. Is er nog koud water vrees bij de centralisten of zien zij al een meerwaarde?
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #6 Gepost op: 9 juli 2008, 14:11:31
SMS-proef redt leven 87-jarige vrouw, uit TCTubantia woensdag 09 juli 2008 | 13:10




GOOR - Een 87-jarige Goorse vrouw is dinsdag onwel geworden in een woning aan de Grotestraat in Goor. Een medewerkster van het naastliggende pand is direct begonnen met reanimeren nadat zij een sms-bericht ontving. De ambulancedienst doet momenteel een proef door sms-berichten te sturen naar de dichtstbijzijnde instanties en bedrijven die voorzien zijn van een AED.


Op het moment dat de ambulancemedewerkers aankwamen, namen zij het reanimeren over en is de hartslag en het zelfstandig ademen van de vrouw weer op gang gekomen.


Het werkt dus wel...
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 9 juli 2008, 16:10:01
Maar wat wil je er mee?
Arts  www.alphalog.nl


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2008, 12:13:19
zie mijn eerdere vragen. wil er zelf niets mee. Maar het kan ook dat MKA centralisten dit forum niet of nauwelijks lezen gezien de reakties....
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


hocje en chaufje

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 2 oktober 2008, 13:34:17
Hallo allenmaal,

In w-MId. brabant is een pilot project door de mka met succes afgesloten en men is dat of gaat binnenkort dit opstarten, promoten en gebruiken.

met vr gr. pim