Hallo iedereen,
Mijn naam is Margit en ik werk in Durham, North Carolina, USA voor 911 daar. Ik dispatch Ambulance en Brandweer, maar vanaf januari wordt ik ook getrained op Politie dispatch.
Wij zijn een geintegreerd 911 centrum en werken in getrapte shifts van zon'n 10man per shift + een supervisor. Ik werk een vaste nachtdients van 22:00-05:00, 4 dagen per week en 1x per 2weken is onze werkdag een trainings dag. Degenen die normaal gesproken nachtdienst draaien zijn de dag/en voor zon'n trainingsdag vrij. De training is van 08:00-19:00. Je werkt 10uur en je 11e uur is je lunch pauze. De 4dagen dat ik werk zijn meestal gesplitst (2/2 1/3), maar de week van de trainingsdag werk je 4dagen achter elkaar. Eenmaal per maand zijn we 6dagen achter elkaar vrij en daarna begin je met een trainings dag
Voor EMS (Emergency Medical Service) werken we met het ProQA protocol. We hebben dat als kaarten als er iets met de computer gebeurd, maar normaal gaat dat per PC. Het is een protocol dat over de hele US gebruikt wordt.
Wij wisselen dagelijks van plaats de ene dage ben ik op EMS de ander op Fire (Brandweer) weer een andere dag ben ik backup voor alle twee en ook nemen we de telefoon aan. Allene degene die op EMS en Politie dispatch zitten nemen geen telefoon aan. Die personen dispatchen alleen.
Ik ben geinterresseerd hoe het er in een 112 Centrum aan toegaat en of jullie ook met ProQA werekn. Ik weet dat het in de UK en in Oostenrijk en in vele landen in de wereld ook gebruikt wordt.
Wat doen jullie als je iemand aan de lijn krijgt die geen Nederlands spreekt? Hebben jullie een tolkendienst?
Bij ons wonen er veel Spaans sprekende mensen, gelukkig spreek ik Spaans, maar mijn collegas gebruiken een tolken dienst
Groetjes,
Margit