PAMS

Auteur Topic: PAMS  (gelezen 5263 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #10 Gepost op: 3 oktober 2008, 02:42:49
In Maastricht loopt al enige jaren het project Hartveilig wonen, maar ik heb er na de start geen enkel signaal van ontvangen óf het ooit is gebruikt óf dat het werkt.
Volgens mij vinden centralisten het maar lastig om alweer in een ander systeem nog meer informatie in te typen, ze hebben hiervoor te weinig tijd.
De website van het project in Maastricht is www.aedlocator.eu

Ruud


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #11 Gepost op: 11 december 2008, 22:17:58
In Goor (twente) werkt dit systeem wel, heb me zelf afgelopen februari opgeven voor de cursus voor AED en reanimatie, na het behalen van dit certificaat heb ik me aangemeld voor pams. Heb sinds maart 3x een smsje gehad met een opdracht om naar het opgeven adres te gaan met de aed. 2 van deze meldingen was ik zelf niet aanwezig in mijn woonplaats, eenmaal wel en ben ter plaatse gegaan naar het adres, maar bij aankomst waren er al 7 mensen en 3 aed´s aanwezig op de plek van onheil, kon verder geen hulp bieden.

Een van de eerder meldingen is bewezen dat het wel werkt zie perspericht die ik in me mail heb ontvangen op 9 augustus 2008:


LEKENHULPVERLENING BEWIJST EFFECTIVITEIT IN GOOR

Dinsdag, vroeg in de middag, bezweek een deelneemster van een kaartgroepje plotsklaps. De gastvrouw, wonende in een etagewoning snelde naar het benedenliggende kantoor om hulp te halen. Die hulp was gelukkig aanwezig, een medewerkster met een BHV- opleiding. Die snelde toe, beoordeelde de situatie en belde onmiddellijk 112, liet de verbinding open en startte de reanimatie. Alhoewel zij het uiteraard niet kan inschatten na hoeveel tijd, maar er kwamen, vóórdat de ambulances waren gearriveerd, zeker vier vrijwilligers met even zovele AED’s (= Automatische Externe Defibrillator). Het eerste apparaat dat arriveerde werd onmiddellijk ingezet. Zo’n apparaat geeft zelf aan, na analyse van de toestand van de patiënt of, en zoja op welk moment, er een elektrische schok dient te worden toegediend. In dit geval werden er vier schokken toegediend. Inmiddels kwam het hartritme weer op gang toen en arriveerde ook de ambulancebemanning. De laatstgenoemde verzocht de lekenhulpverleners de reanimatie nog even voort te zetten zodat zij de professionele bewakingsapparatuur konden aansluiten. De patiënt werd naar het SMT in Hengelo vervoerd. Bij navraag aldaar, vroeg in de avond, bleek haar toestand stabiel en haar hartritme normaal te zijn! De aangesnelde hulpverleners met de AED apparaten waren, direct na de melding via 112 opgeroepen door het alarmeringssysteem Pams waarbij zij zich eerder hadden aangemeld. Dit systeem ingevoerd, mede op initiatief van Ambulance Oost, en sinds maart j.l. in werking, leverde hiermede in Goor een bewijs dat het werkt. Goor is in de regio Twente koploper: door een actie van de ondernemersvereniging Goor Collectief is er al een bijna dekkend netwerk van publiekelijk toegankelijke AED’s beschikbaar. Lekenhulpverlening- Goor heeft inmiddels bijna vijftig gekwalificeerde reanimatie & AED bedieners ingeschreven. Het eerste positieve resultaat is dinsdagmiddag getoond. Hierbij moet wel een kanttekening worden geplaatst. Het incident deed zich voor midden in Goor. Daardoor waren er veel vrijwilligers oproepbaar. Het streven van de werkgroep Lekenhulpverlening- Goor is, om zo spoedig mogelijk en zo veel mogelijk oproepbare vrijwilligers paraat te hebben, ook in de buitenwijken. Meldt u zich aan voor een training!
Werkgroep Lekenhulpverlening- Goor


Martin Bakker

verder info is te vinden op www.lekenhulpverlening.nl


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #12 Gepost op: 18 december 2008, 21:31:07
Leken hulpverleners voor het eerst reddend in actie

DELDEN - Circa twee maanden na invoering bewees in Delden de 'lekenhulpverlening' voor het eerst haar waarde. In de Dr. Gewinstraat werd een Deldenaar onwel, mogelijk door hartproblemen.

De alarmcentrale 112 schakelde daarop het netwerk van lekenhulpverleners in. Dat betekende dat tegen 23.00 uur 54 Deldenaren een sms- oproep kregen om zo snel mogelijk medische hulp te gaan verlenen. Ongeveer 15 vrijwilligers snelden toe. Het slachtoffers is daarna in kritieke toestand opgenomen in het ziekenhuis. De lekenhulp functioneert in diverse plaatsen waar het relatief lang duurt voordat een ambulance ter plekke kan zijn. Bijvoorbeeld bij een infarct is zijn de eerste minuten bepalend voor de overlevingskansen. De lekenhulpverleners nemen de zorg waar tot de ambulance arriveert. Zij kunnen reanimeren. B. van Opzeeland, voorzitter van de stichting Hart voor Delden, vond het een goed teken dat er snel zo veel hulpverleners ter plekke waren.

http://www.hofvantwente.tctubantia.nl/356513/leken_hulpverleners_voor_het_eerst_reddend_in_actie


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2009, 14:48:55
Succesvolle proef met sms in Twente

De proef in Twente, waarbij burgers per sms gewaarschuwd worden als iemand een hartstilstand heeft, is een succes.

De proef begon vorig jaar en is nu ingevoerd in 7 andere regio's in Nederland. De sms'jes worden bij een telefoontje naar 112 automatisch gestuurd naar mensen die in de buurt wonen en kunnen reanimeren. Die mensen kunnen vaak sneller bij het slachtoffer zijn dan een ambulance. Het systeem heeft in de regio Hengelo inmiddels al 23 levens gered.

www.rtvoost.nl