de PAL-V staat al jaren op de tekenborden maar komt niet van de grond. De Nederlandse overheid zag er geen heil in om dit startende bedrijf een start-subsidie te geven. De techniek van de "motor", de Carver, bestaat al jaren en het rijdenden model is ook al gewoon te koop, de ontwikkeling van de PAL-V echter bleef een papieren versie.
Door uit te wijken naar België (waar vorig jaar sprake van was) kan het bedrijf zich waarschijnlijk toch gaan manifesteren op de markt.
Voor meer info
www.pal-v.comMet een RPL (recreational Pilot License) waarmee je ULV's mag vliegen zou dit toestel al voor een grotere groep luchtvarenden beschikbaar worden.
Het luchtruim in Nederland echter is, vooral in het westen, niet echt berekend op deze nieuwe manier van vliegen. Met je PAL-V naar "de stad" zal met de huidige luchtruimte-indeling geen optie worden, naar een grote luchthaven is al onmogelijk door restricties en mega-hoge landingsgelden.
Het gebruik vanaf "groene velden" zoals Teuge en Seppe e.d. en vanaf ULV-strips zal de enige optie zijn.