inruk en vluchtstrook

Auteur Topic: inruk en vluchtstrook  (gelezen 1872 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

cowboy

  • Gast
Gepost op: 8 juli 2008, 19:53:34
Wie o Wie,
kan mij een duidelijk antwoord verschaffen... :-\

2 T.S'en zijn uitgerukt voor een voertuigbrand op de autosnelweg,
al snel ontstaan er aan beide kanten ENORME file's (we kennen ze allemaal !!)
Al vrij vlot kon het sein brandmeester gegeven worden en konden de twee voertuigen inrukken maar,..
Voor restdekking cq bezetting staat er geen voertuig meer op de kazerne
Het eerst mogelijke keerpunt ligt buiten het verzorgingsgebied.
Mag er nu wél of niet 1 T.S. met prio 2 over de vluchtstrook terug gereden worden.(wel met verkeer mee)
(graag jullie antwoord, in mijn ogen is er sprake van noodzaak maar niet van een dringende taak dus vrijstelling RVV 1990)




Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 8 juli 2008, 20:13:09
Onder Prio 2 terug als in over de vluchtstrook TEGEN HET VERKEER IN.....?

Ik ken de regels niet maar het klinkt gewoon niet logisch.


cowboy

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 8 juli 2008, 20:18:17
nee niet tegen het verkeer in >:(  gewoon met het verkeer mee rijden (maar dan over de vluchtstrook!)


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #3 Gepost op: 8 juli 2008, 20:39:34
kortom je heb een uitruk op de snelweg. het is geblust je rukt in maar er is geen voertuig meer in het verzorgingsgebied.
Mag je dan over de vluchtstrook verder rijden?

Waarom zou je over de vluchtstrook verder rijden terwijl het verkeer op de rijbanen ook weer gewoon rijden?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2008, 21:43:18

Waarom zou je over de vluchtstrook verder rijden terwijl het verkeer op de rijbanen ook weer gewoon rijden?

Mijn ervaring is inderdaad dat het de ene kant (na het incident)(voor het keerpunt dus) het verkeer weer rijd.
De andere kant op (richting incident / thuisbasis dus) staat het stil, omdat iedereen toch wel even wil kijken wat er nou precies aan de hand is.

Volgens mij is het theoretisch zo dat het niet is toegestaan om hier prio2 over de vluchtstrook te kachelen (daar je gewoon geen melding meer hebt, en dus gewoon een normaal voertuig bent).

In geval van een uitruk, kun je natuurlijk gewoon de weg over de vluchtstrook (zij het met de nodige herrie) voortzetten.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #5 Gepost op: 9 juli 2008, 17:13:03
Q&A uit onze eigen brancherichtlijn

Geldt de richtlijn ook voor de opkomst en de inruk?
Nee, de richtlijn geldt voor uitruk met prio 1 en eventueel met prio 2 in opdracht van de alarmcentrale. Daarnaast mogen met gebruik van de vrijstelling van V&W bijv. busbanen worden gebruikt in verband met restdekking. Inruk kan geen reden zijn voor het voeren van optische en geluidssignalen (prio 3). Restdekking is normaal gesproken ook prio 3, maar kan in speciale gevallen een prio 2 krijgen.


Mag een niet complete bemanning van een brandweervoertuig, die zich niet in de kazerne bevindt, bij alarm, met gebruikmaking van optische- en geluidssignalen naar de kazerne toe komen voor herbezetting van de uitrukkende voertuigen?
Nee, herbezetting is geen rede voor gebruikmaking van optische- en geluidssignalen. Wel kan er door de alarmcentrale een prio 2 van de herbezetting worden gemaakt. Let wel: dus niet op eigen initiatief van de brandweerploeg. Formeel is de brancherichtlijn hier niet van toepassing. Het verdient aanbeveling om toch in overeenstemming met het gestelde in de richtlijn te handelen. Dat betekent dat de desbetreffende chauffeur gezamenlijk wordt aangewezen door de korpsleiding en de
werkgever van de desbetreffende chauffeur.


cu,
Loe  8)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #6 Gepost op: 9 juli 2008, 17:36:38
Ik denk dat het hier ook te maken heeft met gezond boeren verstand. Laten we voorop stellen dat de inrukkende eenheid compleet is en dat de file niet te overzien is zo lang dat ie is. Lijkt het logisch dat een hulpverleningsvoertuig dan 20 minuten file gaat rijden?

Nee, op het moment dat ze uitrukken rijden ze prio 1, onderweg wordt dit gecanceld dus meest logische actie lijkt mij om dan prio 1 door te rijden om onnodige scheve reacties te voorkomen tot eerst volgende afrit en dan weg vervolgen prio 3.

Het verhaal om dan weer op een andere rijbaan in de file te gaan staan lijkt mij niet zo logisch maar dat ter zijde.