Re: Spanning op hekwerken

Auteur Topic: Re: Spanning op hekwerken  (gelezen 10724 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Gepost op: 19 november 2003, 21:54:20
Niemand geen ervaring hiermee of tegen dit probleem aangelopen tijdens een uitruk??




firemanr

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 20 november 2003, 09:35:05
Ik moet eerlijk bekennen, dat wij er nog nooit in aanraking mee zijn geweest, Jordi.... :-\
Ook hebben we hier nog nooit over gesproken binnen het korps. ;)


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #2 Gepost op: 20 november 2003, 09:44:27
Shave,

helaas geen ervaring ermee, maar ik weet wel van een bedrijf die om zijn terrein een hek heeft staan met daarboven geen draden prikkeldraad maar 3 draden met spanning erop.
Als de brandweer het terrein wil betreden moet men gewoon de deur forceren, daar staat geen stroom op. Wel weer op de drie draden die daar boven zitten. Maar kan ook anders zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
en anders zie ook
www.ecotaxbeveiligingstechniek.nl/
www.secuweb.nl/

Groetjes
Guus


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #3 Gepost op: 20 november 2003, 17:53:35
Guus,

Bedankt voor je reactie. Met ecotax hebben we al reeds contact gehad, maar we zijn ook benieuwd naar ervaringen bij andere korpsen.

Inmiddels hebben we al een redelijke kijk maar wanneer iemand nog ervaring hiermee heeft hoor ik het graag.

Jordi


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 20 november 2003, 20:04:35
Guus,

Bedankt voor je reactie. Met ecotax hebben we al reeds contact gehad, maar we zijn ook benieuwd naar ervaringen bij andere korpsen.

Inmiddels hebben we al een redelijke kijk maar wanneer iemand nog ervaring hiermee heeft hoor ik het graag.

Jordi
maar wat willen jullie,met jullie onderzoek naar deze hekken??


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #5 Gepost op: 20 november 2003, 20:17:13
Citaat
maar wat willen jullie,met jullie onderzoek naar deze hekken??

Wij zijn benieuwd of andere korpsen dit probleem ook al hebben ondervonden en hoe zij hiermee omgaan.

Vanzelfsprekend levert een dergelijk hek enige belemmeringen op bij het betreden van een terrein. Enkele vragen die bij ons aanwezig zijn:

- hoe worden dergelijke hekken uitgeschakeld als ze niet aangestuurd worden door een brandmeldsysteem?

- wat gebeurt er als er tijdens een ongeval in een hek een auto terecht komt en de onder spanning staande draden op een auto vallen?

- is het systeem vonkvrij (bijvoorbeeld gaslekkages in de omgeving)

en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Het spreekt voor zich dat wanneer je uitgaat van een opsodemieter van 25 keer zo zwaar als schrikdraad (volgens een van de leveranciers) dat je daar niet happy van wordt! :'(

Daarnaast twijffelen wij een beetje of een dergelijk systeem zomaar grenzend aan de openbare weg mag worden aangebracht. Je moet er niet aan denken dat een kindje voorbij loopt en per ongeluk het hek aan raakt.


firemanr

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 21 november 2003, 10:08:31
Is het niet net zo als glasscherven op je muur.....grenzend aan de weg. Volgens dat ik ooit eens gehoord heb, zou dat mogen...maar, dan zou je muur boven een bepaalde hoogte moeten zijn ??? ???

Maarre, dit is al een paar jaartjes geleden, dus ik weet niet of dit nog geldt. ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #7 Gepost op: 21 november 2003, 10:43:03
Zou kunnen Ronald, alleen dit systeem begint vanaf de stoep tot boven het hekwerk met een raster van ongeveer 14 draden tot een hoogte van ongeveer 2,5 meter.

Dus je hond er tegen laten plassen levert ........plaatjes op! :P


firemanr

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 21 november 2003, 10:49:20
Auuuuwoehoe.... :'(
Dat lijkt me sterk, dat dat mag... ??? ???


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #9 Gepost op: 21 november 2003, 15:37:02
Vanuit de gemeentelijke bouwverordening zijn er eisen gesteld aan de bereikbaarheid van een terrein. Hierdoor kun je afspraken maken met de gebruiker van dit perceel. Hierin leg je dan vast op welke wijze de brnadweer het terrein kan bereiken. Als de stroomdraden/hekwerk grenst aan de openbare weg zijn er ook voorschriften opgenomen aangaande de waarborging van de veiligheid van passanten. Over het algemeen worden spanningshekwerken pas toegepast nadat er een fysieke scheiding, bv. sloot, aanwezig is. Als men de hekwerken aangrenzend aan de openbare weg onder spanning zet word je hierdoor strafbaar. Dit is zo niet mogelijk zonder een bouwvergunning. Informeer bij bouw en wonen of hiervoor een vergunning is afgegeven en of deze in jullie gemeentelijke bouwverordening onder vergunningsplichtige bouwwerken vallen. Zo krijg je in ieder geval inzicht of het bouwtechnisch mag. Eisen voor het betreden van het terrein kun je zonder meer opleggen en daarvoor kun je de onderhandelingen starten. ;)
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.