'Nazorg' bij verlenen eerste hulp bij ongeval?

Auteur Topic: 'Nazorg' bij verlenen eerste hulp bij ongeval?  (gelezen 11661 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #20 Gepost op: 14 december 2008, 16:23:39
Complimenteren van een EHV-er probeer ik altijd te doen, in ieder geval bedanken, maar naar welk ziekenhuis wij de patiënt vervoeren deel ik nooit aan een EHV-er mee.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #21 Gepost op: 14 december 2008, 17:19:42
Het is al even stil op deze topic, maar ook hier wil ik wel graag op in gaan. Zelf heb ik een cursist gehad in mijn les, die had gereanimeerd.
Ik leer de cursisten altijd dat ze moeten doorgaan totdat het ambulance personeel aangeeft dat ze kunnen stoppen. Deze vrouw werd al direct aan de kant geschoven toen ze uit de ambu stapte.
Ook toen ze achteraf vroeg waar het SO naar toe werd gebracht werd ze afgesnauwd dat haar dit niks aan ging. Ze stapten in en reden weg.

Tuurlijk heb ik er begrip voor dat de ambu niet uitgebreid met jou EHBO'er uitgebreid kan gaan staan kletsen, maar ik vond dit zelf wel heel erg cru overkomen.
In de les heb ik, zo goed mogelijk nazorg gegeven aan haar, want ze was op een punt gekomen om te willen stoppen met EHBO...  :(

Maar het heeft mij wel aan het denken gezet. En het rare is, dat ik zelf de andere kant heb leren kennen van de ambu.
Ze luitsterden naar mijn korte samenvatting van het gebeurde(ik had zelf eerste hulp verleend) en gaven aan waar het SO naar toe ging en dat ik kon bellen als ik nog vragen had. Dus zo kan het gelukkig ook.

Het heeft mij als Eerste Hulp instructeur wel aan het denken gezet. Want waarom is mijn cursist zo aan de kant geschoven en wat kun je hier mee?

Zat redenen te bedenken. Misschien reanimeerde ze niet goed of was de ambulanceverpleegkundige gewoon niet aardig. Hoe dan ook, in zulke situaties kan alles anders aankomen dan je als professional bedoelt...
Arts  www.alphalog.nl

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 14 december 2008, 17:52:40
Aandachtig dit topic zitten lezen.

Dikke pluim links en rechts.

Echterrrr,

Je weet dat als je ehbo-er wordt, je sneller in zult gaan grijpen bij een of ander incident, zodra je je papiertje hebt. Nazorg is een groots en breed begrip anno 2008. Tuurlijk kan ik me voorstellen dat iemand behoefte heeftaan een luisterend oor na een inzet. Op de 1 maakt dit nou eenmaal meer indruk als op de andere persoon. Maar soms heb ik het idee dat men doordraaft. Het zit van nature in je (bij de meesten) dat je een ander mens in nood helpt waar je kan. Dieren doen het ook. ;-0
Wat ik wil zeggen: soms DOE je gewoon je ding. Omdat het zo hoort en het redelijkerwijs van je wordt verwacht. Mits je een beetje een ''stevige persoonlijkheid'' bent.

Ik juich alle (prof) begeleiding toe, na een inzet, voor wie dan ook. Maar laten we wel blijven relativeren / met beide benen op de grond blijven. Als ik dreig te verzuipen, moet de aandacht naar mij (het S.O.) uitgaan en niet naar de ''held''.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 15 december 2008, 12:53:16
Ik juich alle (prof) begeleiding toe, na een inzet, voor wie dan ook. Maar laten we wel blijven relativeren / met beide benen op de grond blijven. Als ik dreig te verzuipen, moet de aandacht naar mij (het S.O.) uitgaan en niet naar de ''held''.
Dit heeft een redder bijna het leven gekost, omdat alle aandacht aan de drenkeling gegeven werd en daarbij vergat men de redder die ook niet zelfstandig uit het water kon komen omdat de kademuur te hoog en trappen te ver wegwaren.

Maart daar zal je niet op doelen.

Voor de proffesionele hulpverleners zijn de broodnodige vangnetten aanwezig, maar de EHV'er blijft te vaak alleen en, zonder enige vorm van opvang, achter.

gignnl

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #24 Gepost op: 15 december 2008, 13:22:07
heb geruime tijd nadat ik samen met een collega hulp had verleende bij een auto tegen boom,lichtmast en bushok bij de politie geinformeerd hoedat het met het slachtoffer was.deze bleek het niet te hebben gered,wel werd mij door de betrokken politiemedewerker slachtofferhulp aangeboden.
niet noodzakelijk maar men handelde wel prima.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #25 Gepost op: 16 december 2008, 13:05:17
Dit heeft een redder bijna het leven gekost, omdat alle aandacht aan de drenkeling gegeven werd en daarbij vergat men de redder die ook niet zelfstandig uit het water kon komen omdat de kademuur te hoog en trappen te ver wegwaren.

Maart daar zal je niet op doelen.

Voor de proffesionele hulpverleners zijn de broodnodige vangnetten aanwezig, maar de EHV'er blijft te vaak alleen en, zonder enige vorm van opvang, achter.

Het lijkt me dat je altijd kunt aankloppen bij de opleider die je heeft opgeleid, of niet?? Anders de EHBOvereniging, rode kruis afdeling, BHV-instantie etc etc in je directe omgeving.
In Nederland, waar eigenlijk alles al met regels is omgeven, zijn we redelijk op weg met slachtofferhulp en nazorg aan professionele en passanten/vrijwillige hulpverleners. Hoe dit in het buitenland geregeld is...geen idee maar ik maak me er niet zoveel illusies over dat het daar beter is geregeld. :P
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

krelis

• Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 16 december 2008, 13:45:45
Aandachtig dit topic zitten lezen.

Dikke pluim links en rechts.

Echterrrr,

Je weet dat als je ehbo-er wordt, je sneller in zult gaan grijpen bij een of ander incident, zodra je je papiertje hebt. Nazorg is een groots en breed begrip anno 2008. Tuurlijk kan ik me voorstellen dat iemand behoefte heeftaan een luisterend oor na een inzet. Op de 1 maakt dit nou eenmaal meer indruk als op de andere persoon. Maar soms heb ik het idee dat men doordraaft. Het zit van nature in je (bij de meesten) dat je een ander mens in nood helpt waar je kan. Dieren doen het ook. ;-0
Wat ik wil zeggen: soms DOE je gewoon je ding. Omdat het zo hoort en het redelijkerwijs van je wordt verwacht. Mits je een beetje een ''stevige persoonlijkheid'' bent.

Die "held" kan ook SO worden.
Eigenlijk heel erg raar dat er bij de professionle hulpverlening de nazorg goed georganiseerd is en dat dit ontbreekt voor de gewone EHBO'er.
Voor de profs is dit jullie dagelijks werk en ook daar zullen situaties diep inhakken, want ook zij zijn gewoon maar mens van vlees en bloed.

Echter als EHBO-instructeur voel ik het toch mijn plicht om op te komen voor de gewone EHBO'er waarbij hulp verlenen geen dagelijks werk is.
Merendeel is nog steeds vrijwillig EHBO'er geworden!!

En mogen die vrijwilligers alsjeblieft ook recht hebben op nazorg. Wees je er van bewust dat eerste hulp verlenen bij deze helden er diep in kan hakken.
Ik heb in de lessen al menig verhalen aangehoord. Van simpele wondbehandeling tot auto ongevallen tot reanimaties aan toe. En mijn ervaring is, dat de EHBO'er elke weer vertelt, dat ze niet verwacht hadden en het zo'n impact had....

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 16 december 2008, 14:28:39
Merendeel is nog steeds vrijwillig EHBO'er geworden!!

Nazorg voor amateurs kan vaak beter, dat geloof ik ook best. Als ik op m'n werk geconfronteerd wordt met een inzet zal er een goede nazorg achteraan zitten. Echter, ik weet, dat als ik in m'n vrije tijd zo links en rechts ingrijp, dan weet ik dat ik het min of meer zelf opzoek en dus ook de eventuele consequenties moet dragen (dit heb ik er echter wel voor over, mensen in nood helpen staat bovenaan).  Ik bedoel, wat wil je als EHBO-er nog meer dan;

-contact openemen met betrokken hulpdiensten
-slachtofferhulp (kan je altijd contact mee opnemen)
-praten met je collega's
-op fora je hart luchten

Wat zou er nog aan dit rijtje moeten worden toegevoegd dan?

krelis

• Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 16 december 2008, 14:57:45
Nazorg voor amateurs kan vaak beter, dat geloof ik ook best. Als ik op m'n werk geconfronteerd wordt met een inzet zal er een goede nazorg achteraan zitten. Echter, ik weet, dat als ik in m'n vrije tijd zo links en rechts ingrijp, dan weet ik dat ik het min of meer zelf opzoek en dus ook de eventuele consequenties moet dragen (dit heb ik er echter wel voor over, mensen in nood helpen staat bovenaan).  Ik bedoel, wat wil je als EHBO-er nog meer dan;

-contact openemen met betrokken hulpdiensten
-slachtofferhulp (kan je altijd contact mee opnemen)
-praten met je collega's
-op fora je hart luchten

Wat zou er nog aan dit rijtje moeten worden toegevoegd dan?

Sorry Dinges, maar er is een ding waar ik het niet mee eens ben!
Eerste Hulp verlenen OVERKOMT je, dat zoek je niet op!!!

Waarom moeten EHBO'ers zelf op pad om een luisterend oor te zoeken? Hoeveel moeite is het voor de ambu en/of politie om even de EHBO'er er op te attenderen dat ze de hulpdiensten mogen en kunnen bellen of dat ze contact kunnen zoeken met Slachtofferhulp?
Volgens mij een kleine moeite. Zelf als instructeur weet ik dat dit kan en ik vertel ze dit ook in de lessen?

Maar helaas is mijn persoonlijke ervaring dat dit door ambu's en politie niet wordt gedaan. Het is maar een opmerking van een aantal seconde.
Echter die ene opmerking kan de EHBO'er wel het gevoel geven dat er even aandacht is voor ze. En dat is vaak al meer dan genoeg.
Het gevoel, dat ze voor serieus worden aangezien door de hulpverleners.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 16 december 2008, 15:17:54
En dat is vaak al meer dan genoeg.
Het gevoel, dat ze voor serieus worden aangezien door de hulpverleners.

Dat worden ''ze'' ook echt wel! Ik vermoedde al dat hier het zeer zit.  :-X
Ik ben overigens ook een amateur. Ik ben blij dat ik een pleister kan plakken en als het moet, kan reanimeren, dat vind ik het belangrijkste. Dat je i.i.g. kan handelen in geval van nood/ iemand te hulp kunt schieten.

Zonde dat je nare ervaringen hebt met hulpdiensten. Maar bedenk wel dat men in de hectiek (zeker als je spreekt over verkeersongevallen en / of reanimatie) het koppie erbij moet houden en met erg veel dingen tegelijk bezig is. Ik heb op dit forum genoeg voorbeelden gelezen van hoe het ook kan en gaat. Dat een ambumedewerker bv. een kaartje overhandigd met gegevens, dat een agent later eens opbelt om te vragen hoe het gaat, ga zo maar door.

Citaat
Eerste Hulp verlenen OVERKOMT je, dat zoek je niet op!!!

Ik kwam misschien over alsof ik alle ehbo-ers over 1 kam scheerde, excuus. Ik geef mijn ogen goed de kost, zeker bij incidenten en je zou ze de kost moeten geven, die het echt OPZOEKEN.  ;D