KNRM station Dordrecht

Auteur Topic: KNRM station Dordrecht  (gelezen 2710 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Gepost op: 8 juli 2008, 11:39:30
42ste KNRM reddingstation van start
IJmuiden, 7 juli 2008


Zaterdag 12 juli 2008 wordt een deel van de Dordtse Reddings Brigade officieel omgevlagd tot KNRM reddingstation Dordrecht. Daarmee wordt het 42ste reddingstation van de Redding Maatschappij een feit. De realisatie van het reddingstation komt tot stand in nauwe samenwerking met de gemeente Dordrecht, veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid en de lokale reddingsbrigade. Materieel en een deel van de bemanning van de reddingbrigade maakt de overstap naar de KNRM.

KNRM Dordrecht krijgt 2 locaties, zoals deze ook al in gebruik waren door de reddingsbrigade. Dordrecht Zuid, op de splitsing van de Dordtse Kil, Amer en Hollands Diep, richt zich op het Hollands Diep en de Biesbosch. De locatie in de binnenstad van Dordrecht, Dordrecht Noord, richt zich op rivieren als de Noord en Beneden Merwede en wordt gedeeld met de Dordtse Reddings Brigade.

De Dordtse Reddings Brigade blijft als zelfstandige organisatie bestaan en blijft zich bezighouden op het gebied van varend redden met de preventieve taak van beveiligingen tijdens watergerelateerde evenementen en rampenbestrijding.

Aanleiding voor het omvlaggen is het rapport Redden in het zicht van de haven uit 2006. Het rapport onderstreept het belang van extra capaciteit op het oostelijk deel van het Haringvliet en het Hollands Diep. Daartoe werd in 2007 contact gezocht met de Dordtse Reddings Brigade en is het 42ste reddingstation Dordrecht in 2008 een feit.

Meer informatie over het station kunt u lezen op de site van reddingstation Dordrecht.

 
Bron: KNRM




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 8 juli 2008, 12:22:49
Dat roept wel een paar vragen bij me op:

Welke vaartuigen worden KNRM? Alleen DRB 49?
Krijgt de DRB 49 nog en andere naam (aangezien het geen DRB-vaartuig meer is)
Is de Engelina al operationeel?
Welk vaartuig komt op welk station te liggen?

Zijn de vaartuigen van de KNRM ook inzetbaar voor bewakingen, zoals de wereldhavendagen? (als bijstand voor de DRB)
Want ik heb ooit begrepen dat de KNRM niet aan bewakingen doet, maar de DRB gaat er nu in capaciteit op achteruit.

En tot slot: geven beide organisaties acte de presence op de wereldhavendagen :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #2 Gepost op: 8 juli 2008, 16:02:00
De DRB49 is overgenomen door de KNRM en krijgt zover wij weten geen andere naam.
De Engelina komt vrijdag naar Dordrecht.
De DRB49 op station zuid (willemsdorp) en De Engelina op Station noord (wantij)

De KNRM vaartuigen worden niet ingezet voor bewakingen zoals wereldhavendagen.
De DRB gaat er bijna niet op achter uit. De DRB49 is toen der tijd  gekocht voor de hulpverlening en werd slechts 1 of 2 keer per jaar gebruikt voor bewaking van evenementen. Tijdens wereldhavendagen 2007 heeft er een andere reddingboot op willemsdorp gelegen ter vervanging van de DRB49.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 8 juli 2008, 16:49:08
Dankje Stamper :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2008, 18:47:11
Over de Engelina:

http://www.knrmweb.nl/reddingbotenforum/viewtopic.php?f=6&t=89&p=2216

http://www.sea-rescue.de/nederlands/Reddingboten/Atlantic+21+%2F+6%2C96+m+%2B+7%2C21+m/Engelina/Dordrecht/

Gaan ze bij mijn "oude brigade" in Dordrecht net een feestje bouwen als ik vanuit Reddingsbrigade Nederland (samen met RB Katwijk) een infostand en static show verzorg op de Vlootdagen in den Helder. Misschien dat ik effe een Lynx moet kapen  8)

In ieder geval veel succes daar in Dordt!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 8 juli 2008, 20:21:20
Gaan ze bij mijn "oude brigade" in Dordrecht net een feestje bouwen als ik vanuit Reddingsbrigade Nederland (samen met RB Katwijk) een infostand en static show verzorg op de Vlootdagen in den Helder.

Vind ik niet erg hoor. Ik ben in Den Helder, dus pak maar flink uit :P
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #6 Gepost op: 8 juli 2008, 22:20:17
Vind ik niet erg hoor. Ik ben in Den Helder, dus pak maar flink uit :P

Wordt gezellig in Den Helder! O0


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #7 Gepost op: 9 juli 2008, 11:51:25
Vind ik niet erg hoor. Ik ben in Den Helder, dus pak maar flink uit :P

Zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,20967.0.html

Het wordt zowel voor de marine als ons de eerste keer dat we er zijn, dus we komen met een reddingseenheid (Toyota + Rescue) en de VC2. Binnen met een informatiestand, samen met RB Katwijk.
Wel een leuke reactie van de marine: "VC2, wat is dat?" Mijn antwoord: "Nou, zeg maar een Mercedes Sprinter met containeropbouw, zoals de brandweer ook heeft." Er ging nog geen belletje rinkelen, dus zien ze het wel. Ik heb in ieder geval gezegd dat hij wel zal opvallen  :)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #8 Gepost op: 9 juli 2008, 18:36:45
Zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,20967.0.html

Het wordt zowel voor de marine als ons de eerste keer dat we er zijn, dus we komen met een reddingseenheid (Toyota + Rescue) en de VC2. Binnen met een informatiestand, samen met RB Katwijk.
Wel een leuke reactie van de marine: "VC2, wat is dat?" Mijn antwoord: "Nou, zeg maar een Mercedes Sprinter met containeropbouw, zoals de brandweer ook heeft." Er ging nog geen belletje rinkelen, dus zien ze het wel. Ik heb in ieder geval gezegd dat hij wel zal opvallen  :)

Wellicht van Mark gehoord dat jullie ook onze vlet vanuit Den Helder kunnen neerzetten?


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #9 Gepost op: 9 juli 2008, 22:31:07
Wellicht van Mark gehoord dat jullie ook onze vlet vanuit Den Helder kunnen neerzetten?

Yep, maar we gaan vrijdag eerst maar eens kijken hoe één en ander t.p. in elkaar zit  O0

Is er trouwens een moderator "op luisteren" die van deze berichten misschien een apart draadje kan maken? Het schijnt geen zin te hebben een eigen bericht te melden bij jullie...