EHBO bij houseparties

Auteur Topic: EHBO bij houseparties  (gelezen 11933 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 16 januari 2004, 16:43:56
Bij grote evenementen zijn veelal professionele beveiligingsbureau's ingeschakeld.
Vaak zijn ook professionele hulpverleners (ambulance) standby.
Ambulancepersoneel in grote steden heeft volgens mij de nodige ervaring met drank- en (party)drugsgebruik.

Rader

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #31 Gepost op: 16 januari 2004, 17:10:30
Toch loopt de ambulancezorg vaak achter bij de trendy partydrugs. De vernieuwing bij deze groep is groot en volgen elkaar snel op. Zo is het ene feest GHB nog helemaal in, en een maand later is "Special K" het middel om uit te gaan. Zeker in de zomerperiode.

Bij een van de eerste "Bloemendaalse Beach-bop" avonden stonden we als ambulancedienst maar wat raar te kijken dat alle parate ambulance bij een reddingspost stonden om party-gangers naar een SEH te vervoeren en vervolgens door het gehele land te rijden, omdat onze IC's al snel vol lagen.

Na een aantal jaar is die situatie veranderd en heeft de ambulance zich meer toegelegd op de groep, zodat adequatere hulp geboden kon worden. Tevens is de plaatselijke opvang veranderd van een EHBO naar artsen en verpleegkundigen met hulp van EHBO-ers.

En dan hebben we het nog over een klein schalig strandfeestje. Dus ben ik van mening dat de inzet in Gent gerelateerd is aan de aantallen te behandelen en te vervoeren slachtoffers.

Overigens zijn dit soort feestjes, mi, niets voor de standaard EHBO-er zonder hulp van een ervaren arts of avp.
Elke hulpverlening start met communicatie.

bert

• Gast
Reactie #32 Gepost op: 16 januari 2004, 17:28:48
Ik ben akkoord dat drugs een aparte aanpak vereisen. Ik heb wel wat ervaring met drugsintoxicaties en er komt heel wat bij kijken.

Toch wil ik benadrukken dat een EHBO'er perfect bekwaam moet zijn om bij een overdosis drugs de belangrijkste complicaties aan te pakken. Dehydratatie, ademhalingsproblemen, oververhitting, onderkoeling, hartritmestoornissen, zijn allemaal symptomen die we aanpakken door de standaard EHBO. Als iemand met een drugsprobleem zich aanmeldt, blijft ABC het eerste gebod.

Trouwens, de geëigende aanpak van elke intoxicatie zou moeten zijn dat in de eerste fase de vitale functies stabiel worden gehouden en pas als dit in orde is, gedacht wordt aan het intoxicerende product. In concreto wil dit zeggen dat men ervoor gaat zorgen dat het lichaam in de perfecte omstandigheid is om zelf de intoxicant te verwijderen (stabiliseren van vitale functies, maar ook van nierwerking, temperatuur en leverwerking), dat er geen intoxicant meer kan worden opgenomen (actieve kool en maagsondage) en indien echt noodzakelijk, wordt er overgegaan tot verwijdering van het intoxicant uit het bloed (afhankelijk van het product: beademing, hemofiltratie, antidota,...)

Met deze aanpak heeft het UZLeuven een mortaliteitsratio van minder dan 0,5%. Deze gevallen waren dan nog intoxicaties met zware insecticiden. Drugsdoden vallen er niet meer, als ze levend op spoed geraken.

Citaat
Is dat geen krankzinnige besteding van gemeenschapsgeld deze oversizede zorgverlening??

even hier op ingaan:

Nee, dit is geen oversized hulpverlening. Ten eerste is er bij zulke grote evenementen het gevaar dat er een verstoring komt van de normale hulpverlening op SEH. Ten tweede zijn veel van de slachtoffers die zich aanmelden in de EHBO post er niet zo ernstig aan toe dat ze naar het ziekenhuis moeten, maar ze hebben wel geneeskundige hulpverlening nodig (dus al de transporten zouden veel meer moeite kosten). Ten derde zijn de substanties die tegenwoordig in het uitgaansleven worden genomen (er wordt gesproken over special K, dat is Ketamine en daarvan zullen de meeste mensen de werking wel kennen) zo bedreigend, dat de aanwezigheid van voldoende artsen wel aangeraden is. Ten vierde spreken we over een universitair ziekenhuis waar zo'n organisatie ook een leermoment is voor de artsen anesthesie en urgentiegeneeskunde.

Kortom, het is geen oversized hulpverlening, maar een staaltje van state of the art preventieve rampengeneeskunde.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #33 Gepost op: 16 januari 2004, 21:05:14
EHBO, AVK's, artsen en al de hulpverlening die waar dan ook rond loopt hebben elkaar nodig.

Alleen EHBO brengt de hulpverleningketen in gevaar omdat niet voldaan wordt aan de BHV eis dat te allen tijde een adequate hulpverlening geboden wordt binnen enkele minuten  gewaarborgd moet zijn.

Alleen artsen en AVK's brengt de hulpverleningketen in gevaar omdat er op een onevenredige aanslag op het beschikbare potentiaal aan artsen en AVK's wordt gedaan hetgeen bovendie gepaard gaat met een eveneens onevenredige aanslag op de finaciële middelen van de organisatie wordt gedaan.

Als EHBO, artsen en AVK's samen werken, dan krijg je een optimum waar iedereen mee gebaat is.

Vandaar dat in de meeste gemeentelijke vergunningen dergelijke constructies worden bedacht.

En als de wachttijd gebruikt wordt om van elkaar te leren, dan is de bonus ook binnen.

dat onder alle omstandiggeen adequate aanpak van de levensbedreigende drugs problematiek niet

bert

• Gast
Reactie #34 Gepost op: 16 januari 2004, 21:14:03
idd

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 17 januari 2004, 10:29:36
Citaat
dat onder alle omstandiggeen adequate aanpak van de levensbedreigende drugs problematiek niet                                  

Maak de zin af, en kleur de plaatjes.... ;D

Wat wou je zeggen, EHBO'r??

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 17 januari 2004, 10:55:53
Je zult zien als een orginisator een aantal voorwaarden goed organiseert dat het aantal incidenten op een party aanmerkelijk daalt..

Het aantal ernstige patienten kan je dan op maximaal 2 handen tellen...

Ik het lijstje al opgenoemd ergens hierboven.. De incidenten die je krijgt zijn, beginnende recreative gebruikers, die door ontwetendheid de middelen verkeerd gebruiken..
Dus EHBO bij houseparty, kunnen al veel in preventieve sfeer uitvoeren, door daar vooraf met de organisator goede afspraken te maken.. En zorg dat je goede afspraken hebt met de beveiliging..

En zorg dat je eerste hulp post goed ingericht is..
Werk met een first responder team voor incidenten op de party zelf en werk met een team, mix van aanvullende ehbo-ers, extra getrainde verpleegkundigen..
Zorg voor een aantal uitslaapbedden.. en voor veel paracetomol, banenen en voldoende (gratis) drinkwater...

En de houding van de hulpverleners op de party is er belangrijk. We zien nog erg vaak, dat mensen het "eigen schuld dikke buld principe" of het "opgeheven vingertje" in hun achterhoofd hebben.. En als je mensen na behandeld te hebben, er door de beveiliging er uit laat gooien. heb je helemaal een probleem..
Want dan komen mensen pas in een erg laat stadium naar je toe.. En dat heb veel acute gevallen.. Probeer zo open mogelijk te zijn naar je "potentiele klanten...

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #37 Gepost op: 17 januari 2004, 16:33:31
Inderdaad, jij zou ze... Ah, dat mag ik niet zeggen. :-X
Maar het is wel een beetje bezopen dat  iemand 2 dagen op de IC ligt, terwijl iemand anders (zonder er zelf schuldig aan te zijn) van hot naar her wordt gebracht omdat de IC vol is. En als er dan zulke figuren liggen... :-\

Heeft die maat van je er trouwens van geleerd?

En hoe je bij de EHBO kan komen, ik zou zeggen bel de organisatie, vraag wie de EHBO doet en neem daar dan weer contact mee op...

Christian
Christian,

De eeuwige discussie over de plaats die iemand inneemt, terwijl een ander er meer recht op zou hebben..... Ik weet daar ook niet de juiste oplossing voor... Kan me wel voorstellen wat zoiets bij de hulpverleners doet

bert

• Gast
Reactie #38 Gepost op: 17 januari 2004, 16:38:30
idd

maar dan kan je de discussie gaan voeren over bvb een verkeersongeval. Iemand die te snel gereden heeft, of bezopen was, en een ongeval doet, heeft die recht om op IZ te liggen ?

Volgens mij is het niet aan de hulpverleners om de schuldvraag te bekijken. Bij een verkeersongeval of een drugsprobleem heb je die natuurlijk snel gezien. Maar het blijven mensen en de vraag is of we iemand zijn hele leven moeten straffen omdat hij in z'n jeugd een fout heeft gemaakt.

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #39 Gepost op: 17 januari 2004, 16:57:10
Bert,

Je hebt volledig gelijk!!!